Nuorten Kompassi tutkimusryhmä

Tutkimusryhmän tyyppi
Tutkimusryhmä
Tutkimuksen painoala
Oppiminen, opetus ja vuorovaikutus
Tutkimusalueet
JYU.Edu
JYU.Well
Käyttäytymisen muutos, hyvinvointi ja terveys elämänkulussa
Lapset, perheet ja sosiaalinen kestävyys
Oppiminen, kehitys ja elinympäristöt
Hyvinvointi, vuorovaikutus ja interventiot
Tiedekunta
Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta
Osasto
Psykologian laitos

Tutkimusryhmän kuvaus

Nuorten Kompassi tutkimusryhmä

Tutkimusryhmässä tutkitaan nuorten kokemuksia interaktiivisesta ja pelillisestä Nuorten Kompassi plus -verkko-ohjelmasta tutkimalla sen vaikuttavuutta nuorten hyvinvointitaitojen tukemisessa. Tutkimusta rahoittavat Suomen Akatemia ja Suomen Kulttuurirahasto.

Tutkimusryhmän kehittämä Nuorten Kompassi on interaktiivinen verkko-ohjelma, jonka tarkoitus on tukea 13–17-vuotiaiden nuorten hyvinvointia (osoitteessa https://nuortenkompassi.fi/). Ohjelma on saatavilla suomeksi, ruotsiksi ja englanniksi. Ohjelman kehittämisessä on hyödynnetty Jyväskylän yliopiston Student Life -hankkeessa kehitettyä yliopisto-opiskelijoiden hyvinvoinnin tueksi kehitettyä Opiskelijan Kompassi -ohjelmaa sekä Nuorten Kompassi -verkko-ohjelman pilottitutkimusta.

Nuori etenee verkko-ohjelmassa viiden viikon ajan etapilta etapille pohtien omaan hyvinvointiinsa liittyviä asioita ja ihmissuhteiden laatua. Nuorten Kompassi -ohjelman sisällä olevien interaktiivisten harjoituksien, videoiden, sarjakuvien ja peliosioiden avulla nuori saa mahdollisuuden tarkastella omien ajattelu- ja käyttäytymismallien toimivuutta. Tämä tukee itsetuntemusta sekä tietoisuutta siitä, mitkä toiminta- ja ongelmaratkaisutavat ovat toimivia. Ohjelma voi toimia työvälineenä nuorten kanssa erilaisissa toimintaympäristöissä työskenteleville ammattilaisille.

Ohjelma toimii älypuhelimessa, tabletilla ja tietokoneella, jossa on internetyhteys. Sovellusta voi käyttää joko itsenäisesti tai tuetusti tukihenkilön ohjauksessa. Verkko-ohjelma voi toimia työvälineenä nuorten kanssa erilaisissa toimintaympäristöissä työskenteleville ammattilaisille.

Ajankohtaista

Täältä voit seurata hankkeeseen liittyviä uutisia.

Nuorten Kompassi ohjaa kohtaamaan elämän haasteita – nyt myös englanniksi

Yläkouluikäisille ja toisen asteen alussa oleville nuorille suunnattu viisiviikkoinen hyvinvointiohjelma Nuorten Kompassi on nyt vapaasti käytettävissä suomeksi, ruotsiksi ja englanniksi. Palaute kaikilla kolmella kielellä on tervetullutta! Lue koko tiedote täältä.

Nuorten Kompassin englanninkielinen versio on julkaistu

Nuorten hyvinvointia edistävä Nuorten Kompassi -verkko-ohjelma on vapaasti käytettävissä suomen- ja ruotsinkielisen version lisäksi nyt myös englanniksi (englanninkielinen pilottiversio julkaistu lokakuussa 2025 osoitteessa https://nuortenkompassi.fi/en/).

Nuorten Kompassi on kehitetty yläkouluikäisille, mutta se soveltuu myös toisen asteen opintojen alkuvaiheessa oleville nuorille. Ohjelma kestää viisi viikkoa (etappia) ja sisältää noin 130 erilaista harjoitusta.

Ohjelma on ilmainen ja käytettävissä tietokoneilla, tableteilla ja älypuhelimilla, joissa on internetyhteys. Nuori voi käyttää ohjelmaa itsenäisesti hyvinvoinnin tukena, mutta sitä voivat hyödyntää myös opettajat ja erityisopettajat luokassa tai pienryhmissä. Ohjelma soveltuu myös psykologien, koulukuraattoreiden ja terveydenhuollon ammattilaisten yksilövastaanotoille.

Kokeile Nuorten Kompassia ja kerro meille kokemuksistasi!

Varhainen kansainvälinen käyttökokemustutkimus toivottaa tervetulleeksi opettajat, erityisopettajat, kuraattorit, psykologit ja muut koulun ammattilaiset ympäri maailman kokeilemaan Nuorten Kompassia englanninkielisten luokkien, pienryhmien tai yksittäisten asiakkaiden kanssa. Kokeilun yhteydessä kerätään palautetta anonyymillä kyselylomakkeella.

  • Tietosuojailmoitus (suomeksi ja ruotsiksi) Nuorten Kompassin käyttökokemustutkimukseen osallistuville

Nuorten Kompassi luokassa -tutkimus (vain Suomessa)

Etsimme opettajia, erityisopettajia, kuraattoreita, psykologeja ja muita koulun ammattilaisia jotka ovat halukkaita käyttämään Nuorten Kompassin englanninkielistä versiota luokkien, pienryhmien tai yksittäisten asiakkaiden kanssa syksyllä 2025 tai keväällä 2026. Nuorten Kompassi on suunnattu yläkouluikäisille ja toisen asteen aloittaneille opiskelijoille (13–17-vuotiaat).

Julkaisut

Suomeksi:

Lappalainen, P., Kaipainen, K., Keinonen, K., Puolakanaho, A., Lappalainen, R., Hämäläinen, T., & Kiuru, N. (2025). ”Tunnetaidot enemmän esille koulutyössä” – Koulun ammattilaisten ja yläkoululaisten kokemuksia hyvinvointia edistävästä Nuorten Kompassi -verkko-ohjelmasta. Oppimisen ja oppimisvaikeuksien erityislehti NMI-Bulletin, 35(1), 66-89.

Lappalainen, P., Kiuru, N., Keinonen, K., Lappalainen, R., Puolakanaho, A., & Kaipainen, K. (2021). Nuorten Kompassi luokassa: Opas opettajalle/ammattilaiselle. Jyväskylän yliopisto, psykologian laitos ja kasvatustieteiden laitos. www.nuortenkompassi.fi

Puolakanaho, A., Kiuru, N., & Lappalainen, P. (2019). Teknologia ja HOT-interventiot nuoren koulutyön tukena. Psykologia, 54, 23-45.

Puolakanaho, A., Kaipainen, K., Kiuru, N., Lappalainen, P., Keinonen, K., & Lappalainen, R. (2022). Digitaalisen Nuorten Kompassi plus -hyvinvointiohjelman soveltuvuus lukiolaisille. Oppimisen ja oppimisvaikeuksien erityislehti NMI-Bulletin, 32(1), 45-64.

Puolakanaho, A., Lappalainen, P., Kaipainen, K., & Keinonen, K., Lappalainen, R., & Kiuru, N. (2023). Nuorten Kompassi -hyvinvointiohjelma: Opas nuorten kanssa työskenteleville ammattilaisille. Niilo Mäki Instituutti: Jyväskylä.

Ruotsiksi:

Lappalainen, P., Kiuru, N., Keinonen, K., Lappalainen, R., Puolakanaho, A., & Kaipainen, K. (2023). De Ungas Kompass i klassen: Handbok för lärare/yrkespersoner. Jyväskylä universitet, psykologiska institutionen och pedagogiska institutionen. www.nuortenkompassi.fi

Englanniksi:

Hämäläinen, T., Kaipainen, K., Keinonen, K., Lappalainen, P., Puolakanaho, A., Lappalainen, R., & Kiuru, N. (2023). The roles of adherence and usage activity in adolescents’ intervention gains during brief guided online intervention. Journal of Cognitive Psychotherapy: An International Quarterly, 37. 187-206.https://doi.org/10.1891/JCP-2021-0038

Hämäläinen, T., Kaipainen, K., Lappalainen, P., Puolakanaho, A., Keinonen, K., Lappalainen, R., & Kiuru, N. (2021). Usage activity, perceived usefulness, and satisfaction in a web-based acceptance and commitment therapy program among Finnish ninth-grade adolescents. Internet Interventions, 25, 100421.

Hämäläinen, T., Kaipainen, K., Keinonen, K., Muotka, J., Räsänen, P., & Kiuru, N. (2025). Bidirectional associations between adolescents’ weekly variation and selection of behavior, well-being, and social support during a brief ACT-based internet intervention. Cognitive Therapy and Research. https://doi.org/10.1007/s10608-025-10633-x

Hämäläinen, T., Lappalainen, P., Puolakanaho, A., Lappalainen, R., & Kiuru, N. (2023). A guided online ACT intervention may increase psychological well-being and support school engagement in adolescents. Journal of Contextual Behavioral Science, 27, 152-159. https://doi.org/10.1016/j.jcbs.2023.02.002

Keinonen, K., Lappalainen, P., Puolakanaho, A., Kaipainen, K., Lappalainen, R., & Kiuru, N. (2024). Brief online ACT intervention to improve adolescents’ wellbeing: Effectiveness among adolescents with depressive symptoms during COVID-19. Children and Youth Services Review, 161, 107671. https://doi.org/10.1016/j.childyouth.2024.107671

Keinonen, K., Puolakanaho, A., Lappalainen, P., Lappalainen, R., & Kiuru, N. (2021). Developmental trajectories of experiential avoidance and depressive symptoms and association to health behaviors among adolescents during brief guided online acceptance and commitment therapy. Journal of Contextual Behavioral Science, 22, 24-31.

Kiuru, N., Puolakanaho, A., Lappalainen, P., Keinonen, K., Mauno, S., Muotka, J., & Lappalainen, R. (2021). Effectiveness of a web-based acceptance and commitment therapy program for adolescent career preparation – a randomized controlled trial. Journal of Vocational Behavior, 127, 103578.

Lappalainen, A.-L., Keinonen, K., Lappalainen, P., Lappalainen, R., Kaipainen, K., Puolakanaho, A., & Kiuru, N. (2025). Promoting youth life satisfaction through a brief online intervention: individual differences in initial well-being and intervention response. Child & Family Behavior Therapy, 47(3), 262-282.

Lappalainen, P., Lappalainen, R., Keinonen, K., Kaipainen, K., Puolakanaho, A., Muotka, J. & Kiuru, N. (2023). In the shadow of COVID-19: A randomized controlled online ACT trial promoting adolescent psychological flexibility and self-compassion. Journal of Contextual Behavioral Science, 27, 34-44. https://doi.org/10.1016/j.jcbs.2022.12.001

Lappalainen, R., Lappalainen, P., Puolakanaho, A., Hirvonen, R., Eklund, K., Ahonen, T., Muotka, J., & Kiuru, N. (2021). The Youth Compass – the effectiveness of an online acceptance- and commitment therapy program to promote adolescent mental health – a randomized controlled trial. Journal of Contextual Behavioral Science, 20, 1-12.

Peltola, J., Kaipainen, K., Keinonen, K., Kiuru, N., & Turunen, M. (2023). Developing a conversational interface for an ACT-based online program: Understanding expectations on conversational style. Conference CUI 21: ACTM conference on Conversational User Interfaces, CUI, 2023. https://doi.org/10.1145/3571884.3597142

Puolakanaho, A., Kaipainen ,Kirsikka, Keinonen ,Katariina, Lappalainen ,Päivi, Lappalainen ,Raimo, & and Kiuru, N. (2024). Factors anticipating adolescents’ adherence and dropout in an online ACT intervention during the COVID-19 pandemic. Child & Family Behavior Therapy, 46(2), 126–146. https://doi.org/10.1080/07317107.2023.2270544

Puolakanaho, A., Lappalainen, R., Lappalainen, P., Muotka, J., Hirvonen, R., Eklund, K., Ahonen, T., & Kiuru, N. (2019). Reducing stress and enhancing academic buoyancy among adolescents using a brief web-based program based on acceptance and commitment therapy: A randomized control trial. Journal of Youth and Adolescence, 48, 287-305.

Tutkimusryhmä

Tutkimusryhmän vetäjät

Ulkoiset jäsenet

Kirsikka Kaipainen

Senior Researcher
Tampereen yliopisto

Anne Puolakanaho

Vieraileva tutkija
Jyväskylän yliopisto