Nuorten Kompassi tutkimusryhmä

Sisällysluettelo

Tutkimusryhmän tyyppi
Tutkimusryhmä
Tutkimuksen painoala
Oppiminen, opetus ja vuorovaikutus
Tutkimusalueet
JYU.Edu
JYU.Well
Käyttäytymisen muutos, hyvinvointi ja terveys elämänkulussa
Lapset, perheet ja sosiaalinen kestävyys
Motivaatio, oppiminen ja kasvuympäristöt
Kliininen psykologia ja psykoterapia
Tiedekunta
Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta
Osasto
Psykologian laitos

Tutkimusryhmän kuvaus

Nuorten Kompassi tutkimusryhmä

Tutkimusryhmässä tutkitaan nuorten kokemuksia interaktiivisesta ja pelillisestä Nuorten Kompassi plus -verkko-ohjelmasta tutkimalla sen vaikuttavuutta nuorten hyvinvointitaitojen tukemisessa. Tutkimusryhmä on kehittänyt viisi viikkoa kestävän verkkopohjaisen Nuorten Kompassi – hyvinvointiohjelman, joka on käyttöoppaineen vapaasti saatavilla osoitteessa: https://nuortenkompassi.fi/fi/ 

Nuori etenee verkko-ohjelmassa viiden viikon ajan etapilta etapille pohtien omaan hyvinvointiinsa liittyviä asioita ja ihmissuhteiden laatua. Ohjelman kehittämisessä on hyödynnetty Jyväskylän yliopiston Student Life –hankkeessa kehitettyä hyvinvointiohjelmaa Opiskelijan Kompassia sekä Nuorten Kompassi –verkko-ohjelman pilottitutkimusta. Ohjelma toimii älypuhelimessa, tabletilla ja tietokoneella, jossa on internetyhteys. Sovellusta voi käyttää joko itsenäisesti tai tuetusti tukihenkilön ohjauksessa.

Nuorten Kompassi plus -ohjelman sisällä olevien interaktiivisten harjoituksien, videoiden, sarjakuvien ja peliosioiden avulla nuori saa mahdollisuuden tarkastella omien ajattelu- ja käyttäytymismallien toimivuutta sekä lisätä sitä kautta itsetuntemusta sekä tietoisuutta siitä, mitkä toiminta- ja ongelmaratkaisutavat toimivat. Verkko-ohjelma voi toimia työvälineenä nuorten kanssa erilaisissa toimintaympäristöissä työskenteleville ammattilaisille.

Ajankohtaista

Täältä voit seurata hankkeeseen liittyviä uutisia.

Mukaan tutkimukseen?

  • Etsimme nyt opettajia, erityisopettajia, opinto-ohjaajia, psykologeja ja muita koulun ammattilaisia, jotka olisivat halukkaita kokeilemaan Nuorten Kompassia englanninkielisen luokan, pienryhmän tai yksittäisen asiakkaan kanssa syksyllä 2025 tai keväällä 2026. Ohjelma on suunnattu yläkoululaisille ja toisen asteen ensimmäisen vuoden opiskelijoille.
  • Lue lisää ja ilmoittaudu mukaan.

Osallistujille 

  • Tutustu tutkimus- ja tietosuojailmoitukseen täällä.

Julkaisut

Suomeksi:

Lappalainen, P., Kaipainen, K., Keinonen, K., Puolakanaho, A., Lappalainen, R., Hämäläinen, T., & Kiuru, N. (2025). ”Tunnetaidot enemmän esille koulutyössä” – Koulun ammattilaisten ja yläkoululaisten kokemuksia hyvinvointia edistävästä Nuorten Kompassi -verkko-ohjelmasta. Oppimisen ja oppimisvaikeuksien erityislehti NMI-Bulletin, 35(1), 66-89.

Lappalainen, P., Kiuru, N., Keinonen, K., Lappalainen, R., Puolakanaho, A., & Kaipainen, K. (2021). Nuorten Kompassi luokassa: Opas opettajalle/ammattilaiselle. Jyväskylän yliopisto, psykologian laitos ja kasvatustieteiden laitos. www.nuortenkompassi.fi

Puolakanaho, A., Kiuru, N., & Lappalainen, P. (2019). Teknologia ja HOT-interventiot nuoren koulutyön tukena. Psykologia, 54, 23-45.

Puolakanaho, A., Kaipainen, K., Kiuru, N., Lappalainen, P., Keinonen, K., & Lappalainen, R. (2022). Digitaalisen Nuorten Kompassi plus -hyvinvointiohjelman soveltuvuus lukiolaisille. Oppimisen ja oppimisvaikeuksien erityislehti NMI-Bulletin, 32(1), 45-64.

Puolakanaho, A., Lappalainen, P., Kaipainen, K., & Keinonen, K., Lappalainen, R., & Kiuru, N. (2023). Nuorten Kompassi -hyvinvointiohjelma: Opas nuorten kanssa työskenteleville ammattilaisille. Niilo Mäki Instituutti: Jyväskylä.

Ruotsiksi:

Lappalainen, P., Kiuru, N., Keinonen, K., Lappalainen, R., Puolakanaho, A., & Kaipainen, K. (2023). De Ungas Kompass i klassen: Handbok för lärare/yrkespersoner. Jyväskylä universitet, psykologiska institutionen och pedagogiska institutionen. www.nuortenkompassi.fi

Englanniksi:

Hämäläinen, T., Kaipainen, K., Keinonen, K., Lappalainen, P., Puolakanaho, A., Lappalainen, R., & Kiuru, N. (2023). The roles of adherence and usage activity in adolescents’ intervention gains during brief guided online intervention. Journal of Cognitive Psychotherapy: An International Quarterly, 37. 187-206.https://doi.org/10.1891/JCP-2021-0038

Hämäläinen, T., Kaipainen, K., Lappalainen, P., Puolakanaho, A., Keinonen, K., Lappalainen, R., & Kiuru, N. (2021). Usage activity, perceived usefulness, and satisfaction in a web-based acceptance and commitment therapy program among Finnish ninth-grade adolescents. Internet Interventions, 25, 100421.

Hämäläinen, T., Kaipainen, K., Keinonen, K., Muotka, J., Räsänen, P., & Kiuru, N. (2025). Bidirectional associations between adolescents’ weekly variation and selection of behavior, well-being, and social support during a brief ACT-based internet intervention. Cognitive Therapy and Research. https://doi.org/10.1007/s10608-025-10633-x

Hämäläinen, T., Lappalainen, P., Puolakanaho, A., Lappalainen, R., & Kiuru, N. (2023). A guided online ACT intervention may increase psychological well-being and support school engagement in adolescents. Journal of Contextual Behavioral Science, 27, 152-159. https://doi.org/10.1016/j.jcbs.2023.02.002

Keinonen, K., Lappalainen, P., Puolakanaho, A., Kaipainen, K., Lappalainen, R., & Kiuru, N. (2024). Brief online ACT intervention to improve adolescents’ wellbeing: Effectiveness among adolescents with depressive symptoms during COVID-19. Children and Youth Services Review, 161, 107671. https://doi.org/10.1016/j.childyouth.2024.107671

Keinonen, K., Puolakanaho, A., Lappalainen, P., Lappalainen, R., & Kiuru, N. (2021). Developmental trajectories of experiential avoidance and depressive symptoms and association to health behaviors among adolescents during brief guided online acceptance and commitment therapy. Journal of Contextual Behavioral Science, 22, 24-31.

Kiuru, N., Puolakanaho, A., Lappalainen, P., Keinonen, K., Mauno, S., Muotka, J., & Lappalainen, R. (2021). Effectiveness of a web-based acceptance and commitment therapy program for adolescent career preparation – a randomized controlled trial. Journal of Vocational Behavior, 127, 103578.

Lappalainen, A.-L., Keinonen, K., Lappalainen, P., Lappalainen, R., Kaipainen, K., Puolakanaho, A., & Kiuru, N. (2025). Promoting youth life satisfaction through a brief online intervention: individual differences in initial well-being and intervention response. Child & Family Behavior Therapy, 47(3), 262-282.

Lappalainen, P., Lappalainen, R., Keinonen, K., Kaipainen, K., Puolakanaho, A., Muotka, J. & Kiuru, N. (2023). In the shadow of COVID-19: A randomized controlled online ACT trial promoting adolescent psychological flexibility and self-compassion. Journal of Contextual Behavioral Science, 27, 34-44. https://doi.org/10.1016/j.jcbs.2022.12.001

Lappalainen, R., Lappalainen, P., Puolakanaho, A., Hirvonen, R., Eklund, K., Ahonen, T., Muotka, J., & Kiuru, N. (2021). The Youth Compass – the effectiveness of an online acceptance- and commitment therapy program to promote adolescent mental health – a randomized controlled trial. Journal of Contextual Behavioral Science, 20, 1-12.

Peltola, J., Kaipainen, K., Keinonen, K., Kiuru, N., & Turunen, M. (2023). Developing a conversational interface for an ACT-based online program: Understanding expectations on conversational style. Conference CUI 21: ACTM conference on Conversational User Interfaces, CUI, 2023. https://doi.org/10.1145/3571884.3597142

Puolakanaho, A., Kaipainen ,Kirsikka, Keinonen ,Katariina, Lappalainen ,Päivi, Lappalainen ,Raimo, & and Kiuru, N. (2024). Factors anticipating adolescents’ adherence and dropout in an online ACT intervention during the COVID-19 pandemic. Child & Family Behavior Therapy, 46(2), 126–146. https://doi.org/10.1080/07317107.2023.2270544

Puolakanaho, A., Lappalainen, R., Lappalainen, P., Muotka, J., Hirvonen, R., Eklund, K., Ahonen, T., & Kiuru, N. (2019). Reducing stress and enhancing academic buoyancy among adolescents using a brief web-based program based on acceptance and commitment therapy: A randomized control trial. Journal of Youth and Adolescence, 48, 287-305.

Tutkimusryhmä

Tutkimusryhmän vetäjät

Ulkoiset jäsenet

Kirsikka Kaipainen

Senior Researcher
Tampereen yliopisto

Anne Puolakanaho

Vieraileva tutkija
Jyväskylän yliopisto