Ajankohtaista

Väitös: 16.4.2016 Laadun varmistus tärkeää oppimateriaalipankkien menestymisessä (Clements)

Alkamisaika: lauantai 16. huhtikuuta 2016, 12.00

Päättymisaika: lauantai 16. huhtikuuta 2016, 15.00

Paikka: Mattilanniemi, Agora, Lea Pulkkisen sali (4.krs)

Kati Clements, kuvaaja: Hilkka Grahn

M.Sc. Kati Clementsin tietojärjestelmätieteen väitöskirjan ”Why Open Educational Resources Repositories Fail – the Contribution of Quality Approaches to the Success of Repositories” tarkastustilaisuus. Vastaväittäjänä Ph.D, Javiera Atenas (University College London, Iso-Britannia) ja kustoksena tutkimusprofessori Jan Pawlowski (Jyväskylän yliopisto). Väitöstilaisuus on englanninkielinen.

Viimeisen kymmenen vuoden ajan avoimet oppimateriaalit ovat yleistyneet ja niitä on kerätty ns. oppimateriaalipankkeihin. Ne ovat selainpohjaisia digitaalisia kirjastoja, joiden ympärille on luotu materiaalien hakua ja uudelleenkäyttöä edistäviä palveluja. Tutkimuksessaan Clements analysoi avointen oppimateriaalipankkien laadunvarmistusmenetelmiä ja niiden vaikutuksia pankkien menestymiseen.

Laadunvarmistuspalveluita on tutkittu aiemminkin, mutta niiden vaikutuksia ei ole pystytty yhdistämään oppimateriaalipankkien menestykseen. Clementsin väitöskirja ottaa tämän askeleen.

– Kiinnostukseni aihetta kohtaan heräsi, kun huomasin, että opettajat eivät käytä verkkoon kerättyjä oppimateriaalipankkeja läheskään niin aktiivisesti kuin niitä kehittelevät organisaatiot haluaisivat. Tavattuani opettajia kesäkouluissa, tuntui olevan selvää, että yksi iso ongelma on oppimateriaalipankkien laatu – löytyykö pankista laadukasta materiaalia ja kuinka helposti ja nopeasti, Clements kertoo.

Laatukäsitykset eivät välttämättä kohtaa

Tietojärjestelmien kehittämisessä on tärkeää miettiä erilaisten sidosryhmien odotuksia järjestelmälle. Sovelluskehityksessä saattaa unohtua, että se, mikä on laatua tai menestystä sovelluskehittäjälle, ei välttämättä ole laatua loppukäyttäjälle. Clements tutki väitöskirjassaan nimenomaan näiden kahden ryhmän erilaisia perspektiivejä. Sekä laatu että menestys ovat hyvin subjektiivisia ja dynaamisia käsitteitä, mikä hankaloittaa yleispätevien periaatteiden tai ohjeiden määrittelemistä. 

Tulokset osoittavat, että tietyntyyppisellä laadunvarmistusmenetelmällä oppimateriaalipankit menestyvät. Selvästi havaitaan esimerkiksi, että asiantuntijoiden tarkastamat materiaalipankit menestyvät paremmin kuin pankit, joiden laadunvarmistus perustuu pelkästään standardeihin. Myös wikipediasta tutulla laadunvarmistusmenetelmällä, jossa opettajat jättävät itse vertaispalautetta materiaaleista, voidaan saada aikaan laatua ja menestystä oppimateriaalipankille.

Lisätietoja

Kati Clements, kati.clements@jyu.fi, +358505631805

http://aroundtheworldwithafinn.blogspot.fi/2016/04/vaitos-tulee-apua.html

Viestintäharjoittelija Hanna Koskinen, hanna.ka.koskinen@jyu.fi, 0408054483

Kati Clements kirjoitti ylioppilaaksi Linnan lukiosta (Kajaani) vuonna 2000. Hän aloitti opintonsa Jyväskylän yliopistossa vuonna 2000 ja valmistui filosofian maisteriksi vuonna 2006 pääaineenaan tietotekniikka. Clements on työskennellyt Jyväskylän yliopistossa vuodesta 2005 alkaen. Hän aloitti Tietotekniikan tutkimusinstituutissa ja siirtyi 2009 Tietojenkäsittelytieteen laitokselle Prof. Jan Pawlowskin vetämään Global Information Systems- tutkimusryhmään. Hänen vastuualueisiinsa ovat kuuluneet projektinhallinta-, tutkimus- ja opetustehtävät. Hän on vuosien varrella toiminut useissa kansainvälisissä EU-rahoitteisissa oppimisteknologioihin liittyvissä kehityshankkeissa. Tällä hetkellä hän työskentelee projektipäällikkönä Keski-Suomen Liiton rahoittamassa Co-Create Keski-Suomi-projektissa ja Tekesin rahoittamassa ‘New Methods for Development of Information Security Policies’ -projektissa. Clements on lisäksi vuodesta 2012 vieraillut tutkijavaihdossa Xi’an Jiaotong yliopiston kanssa Kiinassa vuosittain yhdestä neljään kuukauteen. 

Väitöskirja on julkaistu sarjassa Jyväskylä Studies in Computing, numerona 233, 78s.+ sisälletyt artikkelit, Jyväskylä 2016. ISBN:978-951-39-6588-4, ISBN 978-951-39-6587-7 (nid.) ISBN 978-951-39-6588-4 (PDF) Sitä saa Jyväskylän yliopiston kirjaston julkaisuyksiköstä, puh. 040 805 3825, myynti@library.jyu.fi ja yliopistokauppa Sopista (T-rakennus). Teos on luettavissa sähköisenä JYX-julkaisuarkistossa.

Abstract

Over the last two decades, millions of Open Educational Resources (OER) have become freely available for teachers and learners online. These resources are usually accessible through Learning Object Repositories (LORs), which are databases with a user interface. LORs are rarely used to their full potential and often considered as ‘failures’. Previous studies have shown that quality has a critical role in the success of information systems such as LORs. However there are no common guidelines for quality assurance approaches for LORs, nor are there studies into the contribution made by different LOR quality assurance approaches to the success of a repository. Measuring quality and success have proven to be a challenge in the research community due to the subjective and dynamic nature of such concepts. To meet this challenge, this thesis studied the perceptions of LOR users and developers with mutiple methodological perspectives. The contribution of this thesis to academic discourse comes from its deepening of the understanding of LOR users’ and developers’ perceptions on the quality and success of repositories. Frameworks for LOR quality assurance approaches and LOR success metrics were developed in order to identify and design approaches that would augment LOR success, as a theoretical contribution. The findings of these studies show that expert reviews combined with user-generated quality approaches (e.g. recommendation systems, peer reviews, commenting, tagging etc.) contribute towards LOR success. The practical contribution of this thesis is a set of recommendations towards the design of LOR quality approaches. These recommendations have already been used as guidelines for creating quality assurance approaches for four major European LORs.  

Lisätietoja

Projektitutkija / Project Researcher Kati Clements
kati.clements@jyu.fi
+358505631805
kuuluu seuraaviin kategorioihin: ,