Ajankohtaista

Väitös: 21.5.2016 Aikakauslehti – lukijan personal trainer, jonka some haastoi (Kivistö)

Alkamisaika: lauantai 21. toukokuuta 2016, 12.15

Päättymisaika: lauantai 21. toukokuuta 2016, 15.00

Paikka: Seminaarinmäki, Historica, H320

Tapio Kivistö, kuva: Juha Salminen
Tapio Kivistö, kuva: Juha Salminen
FM Tapio Kivistön journalistiikan väitöskirjan "Kohti aikakauslehden ydintä. Suomalainen aikakauslehti, lukijan tarpeet ja mediamurros" tarkastustilaisuus".  Vastaväittäjänä professori Jaana Hujanen (Helsingin yliopisto) ja kustoksena yliopistotutkija Turo Uskali (Jyväskylän yliopisto). Väitöstilaisuus on suomenkielinen.
 

Aikakauslehtien sisältöjä käsittelevän tutkimuksen mukaan kaupalliset printtiaikakauslehdet ovat pyrkineet sisällöllään tarjoamaan lukijoille ennen kaikkea vertaiskokemuksen ja samastumisen mahdollisuutta, ajankohtaista tietoa maailmasta ja ilmiöistä sekä neuvoja hankintoihin ja elämänvalintoihin. Kivistön väitöstutkimuksen mukaan aikakauslehti on halunnut olla eräänlainen lukijan valmentaja – personal trainer, joka on antanut vastauksia lukijan suureen kysymykseen: miten minun kannattaisi elää?

Samalla, kun aikakauslehti on halunnut vastata lukijan tärkeisiin kysymyksiin, se on pyrkinyt ennen kaikkea tarjoamaan lukijalle mahdollisuuden irrottautua arjesta omaan rauhalliseen ja miellyttävään hetkeen. Tätä on tukenut printtilehden konsepti, jossa rakenne, sisältö ja visuaalisuus ovat tarkkaan harkittuja ja jonka seurassa lukija on viihtynyt.

Kivistö analysoi tutkimuksessaan Suomen suurimpien paperille painettujen naistenlehtien, perhe- ja yleislehtien sekä mieskohderyhmän lehtien sisältöjä sekä päätoimittajien käsityksiä lukijoiden tarpeista. Analyysin kohteena oli 19 lehteä, muun muassa Anna, Apu, Eeva, ET, Kodin Kuvalehti ja Tekniikan Maailma.

Mediamurros erityisen hankala aikakauslehdille

Väittelijä tutkii, miten aikakauslehtien sisällöt ja niiden edustamat lukijoiden tarpeet selviytyvät mediamurroksessa. Se on ravistellut kaupallisia aikakauslehtiä voimallisesti, mistä kertoo esimerkiksi lehtien levikkien ja ilmoitusmyynnin lasku. Tutkimuksessa tarkasteltujen lehtien yhteenlasketusta levikistä katosi viidessä vuodessa (2009–2014) noin 20 prosenttia. Koko yleisöaikakauslehtien ryhmän ilmoitustulot ovat puolestaan supistuneet 2000-luvun alun huippuvuosista kolmasosaan.

Aikakauslehtien onkin ollut toistaiseksi vaikea menestyä digitaalisina tuotteina. Hankala siirtymä johtuu tutkimuksen mukaan osaltaan siitä, että varsinkin sosiaalinen media tyydyttää nyt ilmaiseksi samoja tarpeita, joita aikakauslehdet ovat tyydyttäneet. Some tarjoaa monin tavoin mahdollisuuksia esimerkiksi tarkastella muiden ihmisten elämää sekä löytää tietoa ja neuvoja oman elämän suuriin ja pieniin kysymyksiin. Aikakauslehtien on myös ollut vaikea luoda esimerkiksi tietokoneympäristössä samanlaista lukijaa miellyttävää tilaa ja lukutilannetta kuin printtiversioissaan.

– Mediamurroksen vuoksi aikakauslehtien perinteinen tehtävä lukijoiden elämässä näyttäisi olevan päättymässä. Arvioinkin, että nykymuotoinen printtiaikakauslehdistö varsinkin yleislehtien osalta supistuu vielä olennaisesti ja osin jopa häviää, Kivistö toteaa.

Aikakauslehdellä on yhä paljon menestyseväitä

Tutkimus osoittaa, että aikakauslehdet ovat olleet erinomaisia löytämään kiinnostavia kohderyhmiä, tyydyttämään heidän tarpeitaan ja heijastelemaan ajan henkeä. Uudessa mediaympäristössä lehtien on kuitenkin muututtava enemmän kuin koskaan ennen. Niiden täytyy pyrkiä tyydyttämään joko uusia, lukijoille tärkeämpiä tarpeita, joiden tyydyttämisestä vastaanottajat ovat valmiita maksamaan, tai luomaan ilmaisten sisältöjensä ympärille uudenlaisia digitaalisia yhteisöjä, jotka ovat kiinnostavia mainostajille.

– Aikakauslehdet tarvitsevat uutta tuotekehitystä, jossa sisältöjen kehittämisen rinnalle tulee esimerkiksi uusien ei-journalististen palvelujen tarjontaa. Aikakauslehtityö muuttuu digitaalisessa ympäristössä sisällöntuottamisesta todennäköisesti yhä enemmän monimuotoiseksi kohderyhmän hallinnaksi, Kivistö arvioi.

Aikakauslehtien kustantajat joutuvat valitsemaan toiminnassaan todennäköisesti joko hiipuvan tai mullistavan etenemisreitin. Hiipuva reitti tarkoittaa nykyisen printtitoiminnan tuloksen maksimointia ja siihen tyytymistä. Mullistava reitti taas edellyttää aikakauslehden keksimistä ikään kuin uudestaan. Aikakauslehden tekijöiden on pohdittava: keiden tarpeita ja miten lehti haluaa ja pystyy tyydyttämään, onko toiminnan perustana maksullisuus vai maksuttomuus ja missä julkaisukanavissa ja millaisilla tuotteilla lehden on järkevää toimia.

Lisätietoja: Tapio Kivistö, puh. 050 387 4197, tapio.kivisto@kolumbus.fi

Viestintävastaava Liisa Harjula, puh. 040 805 4403, tiedotus@jyu.fi

Tapio Kivistö valmistui ylioppilaaksi Joutsan lukiosta vuonna 1986. Hänellä on filosofian maisterin tutkinto Jyväskylän yliopistosta vuodelta 1996 pääaineenaan journalistiikka. Kivistö on työskennellyt lukuisissa eri toimittaja- ja esimiestehtävissä niin sanoma- kuin aikakauslehdissä. Hän on muun muassa toiminut Sanoma-konsernin aikakauslehtiyksikössä toimitusten esimiehenä ja päätoimittajana. Tällä hetkellä Kivistö työskentelee Ilta-Sanomiin kuuluvien Taloussanomien ja uutistoimisto Startelin uutispäällikkönä.

Teos on julkaistu sarjassa Jyväskylä Studies in Humanities numerona 289, 205 s., Jyväskylä 2016, ISSN 1459-4323; 289, ISBN 978-951-39-6639-3. Painettua teosta saa Jyväskylän yliopiston kirjaston julkaisuyksiköstä, puh. +35850 3109986, myynti@library.jyu.fi. E-julkaisuna: http://urn.fi/URN:ISBN:978-951-39-6640-9

Towards the core of a magazine. Finnish magazines, reader needs and the disruption of media

This thesis discusses commercial Finnish magazines in the midst of media disruption. First, this research clarifies what has been the core content of printed magazines. Then this study focuses on finding out what kind of reader needs the producers of these magazines tried to satisfy. The purpose of this study is to discuss, whether the core content of magazines and the methods of satisfying the readers’ needs could be transferred to the digital media environment and in what way.

The theoretical framework of this study is the notion of media concept. It allows viewing magazines as a vast whole and demonstrates a relationship between content and the audience’s needs. In addition, this study utilises the uses and gratifications theory’s view of satisfying audience's needs and the audience’s needs demonstrated by prior research.

The research data consisted of 19 Finnish magazines including women's magazines, family magazines and general magazines as well as magazines geared towards men. I have also interviewed eight editors-in-chief for the research. The contents of the magazines have been studied by organising and analysing the contents. This way I have created a summary of the core content of Finnish magazines. The theme interviews of the editors-in-chief focus on their views on the readers’ needs in particular. The content analysis and the interviews were used to specify what kinds of reader needs the magazines seem to want to satisfy.

According to the results of this study, Finnish commercial magazines strive to offer their readers objects with which they can identify as well as peer experiences, up-to-date information, support for various decision and, most importantly, good time with the magazine. In short, it seems that magazines give the reader an opportunity to think about how they should live and provides answers to this question in an entertaining form.

When the content of printed magazines is viewed from the point of view of the new digital media environment, it seems that magazines are facing tough competition from other traditional media and, most of all, from social media. In this new competitive situation, magazines have to renew their media concept, content and their idea of the readers’ needs.

Keywords: magazine, content, reader, media concept, needs, digitisation

Lisätietoja

Tapio Kivistö
tapio.kivisto@kolumbus.fi
050 387 4197
kuuluu seuraaviin kategorioihin: ,