Ajankohtaista

Väitös: 28.5.2016 Digiajan kuluttaja haastaa kaupallisten sisältöjen tuottajat (Halttunen)

Alkamisaika: lauantai 28. toukokuuta 2016, 12.00

Päättymisaika: lauantai 28. toukokuuta 2016, 15.00

Paikka: Mattilanniemi, Agora, Auditorio 3

Veikko Halttunen kuva: Niko Tuominen
KTL Veikko Halttusen tietojärjestelmätieteen väitöskirjan ”Consumer Behavior in Digital Era - General Aspects and Findings of Empirical Studies on Digital Music with a Retrospective Discussion” tarkastustilaisuus. Vastaväittäjänä professori Tommi Laukkanen (Itä-Suomen yliopisto) ja kustoksena tutkimusprofessori Lauri Frank (Jyväskylän yliopisto). Väitöstilaisuus on suomenkielinen.

Menestyvä liiketoiminta edellyttää maksavia asiakkaita. Digitaalisia sisältöjä ja palveluja käytetään huimia määriä päivittäin, mutta iso osa näistä löytyy maksuttomista lähteistä. Laillisten ilmaisten vaihtoehtojen rinnalla tarjolla on myös runsaasti laitonta digitaalista sisältöä.


Muuttuneet asenteet uuden kulutuskäyttäytymisen taustalla

Tutkimuksessa todettiin, että vaikka digitaalisia sisältöjä kulutetaan, niistä ei välttämättä haluta maksaa. Monet kuluttajat saattavat esimerkiksi kuunnella musiikkia Internetistä päivittäin, mutta ovat silti haluttomia maksamaan siitä. Musiikin suoratoistopalvelut ovat jossain määrin muuttaneet tilannetta, mutta niidenkään myötä musiikin laiton lataaminen eli musiikkipiratismi ei ole kadonnut. Lisäksi suoratoistopalvelujen kuukausimaksut ovat varsin pieniä, mikä voi olla osittain syynä musiikkiteollisuuden supistuneeseen liikevaihtoon. Vaikka piratismia voidaan pitää merkittävänä syynä kuluttajien maksuhaluttomuudelle, ilmiö on kaiken kaikkiaan monisyinen.

- Näyttää siltä, että digiajan kuluttajien uudenlainen käyttäytyminen perustuu erityisesti muuttuneisiin asenteisiin ja etiikkaan. Nämä muutokset ovat tyypillisiä varsinkin nuorimmalle sukupolvelle. Siinä missä vanhempi sukupolvi piti tekijänoikeusrikkomusta vääränä, voi uusi sukupolvi pitää vääränä sitä, että Internetin vapaata käyttöä rajoitetaan, Halttunen kertoo.

Tutkimuksen mukaan nuorimmat kuluttajat (alle 25-vuotiaat) olivat käyttäneet tai kokeilleet kaupallisen digitaalisen musiikin vaihtoehtoja yllättävän vähän. Esimerkiksi laajassa, yli 1500 vastaajaa käsittäneessä kyselytutkimuksessa, nämä ”diginatiivit” olivat käyttäneet kaupallisia vaihtoehtoja selvästi vähemmän kuin 25–44-vuotiaat.

- Laittomien vaihtoehtojen käyttö tai ainakin niiden kokeilu näytti olevan hyvin yleistä. Piratismia ei pidetty kovin suurena laittomuutena ja jotkut jopa puolustelivat sitä esimerkiksi musiikkiteollisuuden ahneudella. Tällainen venyvä moraalikäsitys vaikuttaa varsin tavalliselta ainakin nuorten keskuudessa, Halttunen toteaa.

Tutkimusten tulokset tuovat uuden näkökulman digitaalisen yhteiskunnan kehittymiseen ja kehittämiseen. Tähän saakka digitalisaatio on nähty lähes yksinomaan mahdollisuutena ratkoa kansakunnan ja laajemminkin koko ihmiskunnan ongelmia. Digitalisaation on katsottu esimerkiksi luovan huomattavan määrän uusia työtehtäviä. Työpaikat ovat viime kädessä kiinni kuitenkin siitä, ovatko kansalaiset, kuluttajat, valmiita maksamaan tuotteista ja palveluista. Tutkimuksen mukaan varsinkaan nuorten kuluttajien houkutteleminen maksaviksi asiakkaiksi ei välttämättä ole mutkatonta, koska he ovat tottuneet Internetin maksuttomiin palveluihin.

Lisätietoja:
Veikko Halttunen, veikko.halttunen@jyu.fi, puh. 040 532 4387

Viestintäharjoittelija Petra Toivanen, tiedotus@jyu.fi, puh. 040 805 3638

Veikko Halttunen kirjoitti ylioppilaaksi Jyväskylän Lyseon lukiosta vuonna 1982 ja valmistui kauppatieteiden maisteriksi Jyväskylän yliopistosta vuonna 1988. Vuonna 1997 hän suoritti kauppatieteiden lisensiaatin tutkinnon. Halttunen on työskennellyt Jyväskylän yliopistossa opetus- ja tutkimustehtävissä vuosina 1988–1990 ja vuodesta 1996 eteenpäin. Valtion teknisessä tutkimuskeskuksessa hän työskenteli tutkijana vuosina 1990–1996.

Teos on julkaistu sarjassa Jyväskylä Studies in Computing. University of Jyväskylä, 2016, 70 p. ISSN 1456-5390; 235 ISBN 978-951-39-6641-6 (nid.) ISBN 978-951-39-6642-3 (PDF). Luettavissa JYX-arkistossa: http://urn.fi/URN:ISBN:978-951-39-6642-3

 

Abstract

Digitization of products and processes has changed consumer behavior in several ways. Changes can be found not only in human actions but also in attitudes and ethics. The music industry has been a pioneer in digitized societies. In the new millennium it has also faced the downsides of the development: digital piracy and, as a consequence of it, declining revenues. These threats are not limited to the music industry but concern many other sectors whose products can be digitized. The mainstream of previous and contemporary IS/IT research has been optimistic and emphasized the positive impacts of digitalization. Those who have considered the negative impacts, such as the consequences of digital piracy, have done it from a single perspective, usually from the business perspective. A wide understanding of how digitalization takes place in societies is missing. This research gap is addressed in our thesis. Although the focus is on consumer behavior of digital contents, in general, and of digital music, in particular, the objective is to get a more comprehensive understanding of digitized societies. Young consumers, as a relevant social cohort, gain a special attention in this thesis. The research is based on a multi-view/multimethod approach—known as triangulation—which helps to build a consistent picture of the complex field. As a conclusion, we argue that consumer behavior in digitized societies will be influenced by an increasing number of contingencies leading to emergent and unexpected behavior. The persistence of the piracy problem—despite ever better commercial products and services—is one example of the challenges of the future societies. Our proposition is that young consumers have an especially strong shaping power on contemporary and future digital products and technologies. It will be a great challenge if they have to decide between ever-expanding spectrum of choices with reduced normative guidance. It is possible that, on one hand, the future generations want to have an unlimited access to the Internet content, but, on the other hand, they are reluctant to pay for it. While many hopes are pinned on the new digital products and services, it will be a big problem, if a great number of demanding consumers remain free-riders on the digital markets. Thus, the digitized society would face the problem of unfairness in production and consumption of digital contents.

Keywords: consumer behavior, digital content, digital music, digital piracy, ethics, generation, illegal use, societal change, social construction

Lisätietoja

Yliopistonopettaja Veikko Halttunen
veikko.halttunen@jyu.fi
+358405324387 ja +358458733997
kuuluu seuraaviin kategorioihin: