Ajankohtaista

Digipolku-työpajoista suuntaa ja vauhtia yritysten digikehitykseen

Maaseudun yritystoiminnan digitaalinen kasvupolku eli Digipolku-hanke tukee ja kannustaa Keski-Suomen yrityksiä hyödyntämään digitalisaation tarjoamia monia uusia mahdollisuuksia. Hanke järjesti vuonna 2016 yhteensä 12 ilmaista työpajaa 12 paikkakunnalla eri puolilla Keski-Suomea yrityksille ja muille yhteisöille. Monipuoliseen aihevalikoimaan kuuluivat digimarkkinointi ja verkkonäkyvyyden parantaminen, sähköinen asiakashallinta ja asiakastiedon hyödyntäminen, sosiaalisen median hyödyntäminen markkinoinnissa, verkkokauppa, digitaalisen markkinoinnin sisällön suunnittelu ja tietoturva. Työpajoihin osallistui yhteensä 198 henkilöä. Työpajojen innoittamana osallistujat ovat mm. toteuttaneet kotisivu-uudistuksia, käynnistäneet Facebook-mainonnan ja kehittäneet verkkosivujensa näkyvyyttä.

Työpajojen asiantuntijoina ovat toimineet mm. kyberturvallisuuden professori Martti Lehto Jyväskylän yliopistosta, digimarkkinoinnin asiantuntija Jaakko Suojanen Suomen Digimarkkinointi Oy:stä ja some-asiantuntija Sanna Virtanen FlowHouse Oy:stä. Työpajojen osallistujilta saatu palaute on ollut hyvää. Eri puolilta Keski-Suomea löytyy kymmenittäin eri aloja edustavia yrityksiä, jotka ovat osanneet hyödyntää digitalisaation mahdollisuuksia erinomaisen kekseliäästi ja tuloksekkaasti. Työpajoissa on ollut mukana 15 tällaista alueen yritystä kertomassa omista ratkaisuistaan, kokemuksistaan ja saavuttamistaan tuloksista. Mukana ovat olleet esimerkiksi Pisla Oy, Pole Bicycles, Jukolan juusto ja LähiPro.

Vuonna 2017 Digipolku-hanke järjestää 20 työpajaa eri puolilla Keski-Suomea – mukana on useita uusia aiheita. Esimerkiksi keväällä 2017 järjestetään Kannonkoskella 31.1 Suomen Muotoilusäätiön Kesmo-hankkeen kanssa palvelujen kehittämisen työpaja, 22.2 Äänekoskella businessanalytiikan ja pilvipalveluiden työpaja sekä 25.3 Saarijärvellä maatalouden digiteknologiat -tietoisku. Kaikki Digipolku-hankkeen tapahtumat ovat ilmaisia ja ne löytyvät hankkeen verkkosivuilta. Vuoden ensimmäinen työpaja Hankasalmella 14.1 koskee digimarkkinointia ja verkkonäkyvyyttä. Kaikkiin työpajoihin pääsee mukaan kaikista Keski-Suomen kunnista. Osallistua voi myös useampaan eri työpajaan ja yrityksestä voi osallistua useampikin henkilö.

Hanketta rahoittavat Jyväskylän yliopiston tietotekniikan laitos, Jämsek Oy, Kehittämisyhtiö Keulink Oy, Kehittämisyhtiö Witas Oy, SSYP kehitys Oy, Ääneseudun kehitys Oy, Hankasalmen, Joutsan, Kannonkosken, Karstulan, Konneveden, Kyyjärven, Laukaan, Petäjäveden, Toivakan ja Uuraisten kunnat. Hanke saa myös Euroopan aluekehitysrahaston (EAKR) ja valtion rahoitusta (Vipuvoimaa EU:lta 2014–2020).

Lisätietoja:

Projektipäällikkö Tero Tuovinen: tero.tuovinen@jyu.fi, +358 40 531 0791

Digipolku-hanke: www.jyu.fi/digipolku   

kuuluu seuraaviin kategorioihin: