Ajankohtaista

Väitös: 29.3.2017 Miltä näyttää ajaton? Teknologiakokemuksen visuaalinen ulottuvuus (Silvennoinen)

Alkamisaika: keskiviikko 29. maaliskuuta 2017, 12.00

Päättymisaika: keskiviikko 29. maaliskuuta 2017, 15.00

Paikka: Ylistönrinne, Ylistö, KEM 1

Johanna Silvennoinen.
Johanna Silvennoinen. Kuva: Mikko Jäppinen

TaM Johanna Silvennoisen kognitiotieteen väitöskirjan ”Apperceiving Visual Elements in Human-technology Interaction Design” tarkastustilaisuus. Vastaväittäjänä professori Paul Hekkert (Delft University of Technology, Alankomaat) ja kustoksena Pertti Saariluoma (Jyväskylän yliopisto). Väitöstilaisuus on englanninkielinen.

Silvennoinen keskittyy väitöskirjassaan selvittämään sitä, millaisia merkityksiä annamme teknologisen tuotteen visuaalisille elementeille. Teknologisten tuotteiden visuaalinen suunnittelu vaikuttaa olennaisesti siihen, miten ihmiset tuotteen kokevat. Tuotteen ominaisuudet, kuten muoto ja väri, voivat herättää tunteita ja moniaistisia kokemuksia. Katsomalla tuotetta teemme päätelmiä myös muille aisteille suunnitelluista tuotteen ominaisuuksista, kuten siitä, miten näköhavainnon kautta miellämme materiaalisia kokemuksia. Ihmisen ja teknologian välisessä vuorovaikutuksessa voidaan kokea myös niin sanottuja ei-havaittavia ominaisuuksia, kuten mielikuvia ajattomuudesta, kestävyydestä ja eleganssista.

Ihmisen ja teknologian vuorovaikutuksen tutkimuksessa vähemmälle huomiolle on jäänyt teknologiakokemuksen muotoutuminen tiedon ja tunteen tasolla sekä se, kuinka näkyvät elementit teknologiatuotteissa vaikuttavat käyttäjien kokemiin merkityssisältöihin. Kuvalliset kokonaisuudet, rakentuvat visuaalisista elementeistä, kuten pinnoista, muodoista ja symmetriasta. Jotta ymmärrettäviä ja kokemuksellisia teknologisia tuotteita voidaan suunnitella, tarvitaan tietoa siitä, miten visuaaliset elementit koetaan ja miten ne tulisi käyttöliittymissä toteuttaa.

Kokemussisältöjen suunnittelun monimutkaisuus luo tarpeen argumentoivalle, tutkimustietoon perustuvalle suunnittelustrategialle.

– Miten esimerkiksi perustelisimme erilaisten mobiilisovellusten ikonien suunnitteluratkaisut ilman ymmärrystä kuvallisten elementtien mahdollisuuksista herättää erilaisia kokemussisältöjä tai tietoa visuaalisista teknologiakokemuksen prosesseista ja kokemukseen vaikuttavista tekijöistä, kysyy Silvennoinen.

Silvennoinen määrittää visuaalista teknologiakokemusta visuaalisen käytettävyyden, koetun esteettisyyden ja moniaististen kokemussisältöjen avulla. Väitöstutkimuksen mukaan olennaista on selittää kokemusta mieltämisprosessina, jossa kohdatut elementit nähdään jonakin, esimerkiksi miellyttävinä tai ajatuksia herättävinä.

Lisätietoja:

Johanna Silvennoinen, puh. 040 749 4467, johanna.silvennoinen@jyu.fi

Viestintäharjoittelija Kirke Hassinen, puh. 040 805 3638, tiedotus@jyu.fi

Johanna Silvennoinen valmistui vuonna 1999 ylioppilaaksi Jyväskylän Cygnaeus-lukiosta, metalliartesaaniksi vuonna 2002 Keski-Suomen käsi-ja taideteollisuusoppilaitoksesta. Humanististen tieteiden kandidaatiksi hän valmistui vuonna 2007 Jyväskylän yliopistosta ja taiteiden maisteriksi Aalto-yliopistosta vuonna 2011 (sisältäen opettajan pedagogiset opinnot). Silvennoinen on työskennellyt visuaalisten aineiden opettajana 2000-luvun alusta useissa eri oppilaitoksissa ja opettaa tällä hetkellä myös Jyväskylän yliopistossa ihmisen ja teknologian välistä vuorovaikutussuunnittelua. Lisäksi Silvennoinen toimii tutkimusvastaavana RmUE (Rich Multisensory User Experience) –projektissa Jyväskylän yliopiston informaatioteknologian tiedekunnassa kognitiotieteen oppiaineessa.

Teos on julkaistu sarjassa Jyväskylä Studies in Computing numerona 261, 83 s. (+ included articles), Jyväskylä 2017, ISSN: 1456-5390;261, ISBN: 978-951-39-7001-7 (nid.), ISBN: 978-951-39-7002-4 (PDF). Sitä saa Jyväskylän yliopiston kirjaston julkaisuyksiköstä, puh. 040 805 3825, myynti@library.jyu.fi. Pysyvä linkki julkaisuun: http://urn.fi/URN:ISBN:978-951-39-7002-4

Abstract:

Visual design of technological artefacts is an integral part of peoples’ experiences in technology-interaction. Visual product properties are capable of eliciting affective responses and multisensorial experiences in human-technology interaction. Current research in the field of human-technology interaction focuses on visual, emotional and multisensory aspects of interaction in addition to functionality and usability. However, the focus has not been on how performative aspects of visual elements affect technology-interaction as a cognitive sense making process shaping human experiences. To design technological contact points to be made sense of, the substance of visual representations requires clarification to conduct argument-based technology-design, and to base design solutions on scientific results. Therefore, research is required to explicate what visual experience is in human-technology interaction, how its constituent factors and underlying dynamics can be studied, and how to design with this research-based knowledge.
In this thesis, visual elements contributing to cognitive and affective processes of visual experience in human-technology interaction are examined from an interactionist perspective. The focus is on the role of visual elements in visual usability, aesthetic appeal and emotional aspects in experiencing technological artefacts and to explicate visual experience in appraising visual stimuli via apperception. The explication of visual experience as a cognitive-affective process contributes fundamentally to how visual representations of technological artefacts are made sense of and experienced, and thus, provides a basis for argument-based visual technology-design. As a result of an interactionist approach in examining visual element appraisals in human-technology interaction, a theoretical framework is presented. The framework integrates different dimensions of visual experience with interactionist methodological position and functions as a basis for argument-based visual design. The constituent dimensions of visual experience are visual usability and aesthetic appeal, which are the concepts with which visual experiences are studied and explicated in detail as operationalised in the experiments presented in the seven attached articles. The framework of visual experience can be utilised as a discourse tool in research and design of visual technological designs, and as an explanatory framework for argument-based visual design.

Keywords: visual elements, apperception, aesthetic appeal, visual experience, argument-based design, human-technology interaction

kuuluu seuraaviin kategorioihin: ,