Ajankohtaista

Väitös: 9.6.2017 YTM Mimosa Pursiainen (Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta, filosofia)

Alkamisaika: perjantai 09. kesäkuuta 2017, 12.00

Päättymisaika: perjantai 09. kesäkuuta 2017, 15.00

Paikka: Seminaarinmäki, Seminarium S212

YTM Mimosa Pursiaisen filosofian väitöskirjan ”On the Aestheticization of Technologized Bodies. A Portrait of a Cyborg(ed) Form of Agency" tarkastustilaisuus. Vastaväittäjänä professori Jessica Wiskus (Duquesne University / Aarhus University) ja kustoksena professori Mikko Yrjönsuuri (Jyväskylän yliopisto). Väitös on englanniksi.

YTM Mimosa Pursiaisen filosofian väitöskirjan ”On the Aestheticization of Technologized Bodies. A Portrait of a Cyborg(ed) Form of Agency" tarkastustilaisuus. Vastaväittäjänä professori Jessica Wiskus (Duquesne University / Aarhus University) ja kustoksena professori Mikko Yrjönsuuri (Jyväskylän yliopisto). Väitös on englanniksi.

Mimosa PursiainenMimosa Pursiainen haastaa väitöskirjassaan syvään juurtuneita käsityksiä ihmisen konemaistumisesta. Tavanomaisesti kyborgi ymmärretään koneen ja ihmisen sekoituksena eli jonkinlaisena koneihmisenä, mutta tämä käsitys on Pursiaisen mukaan rajoittunut. Mikäli keskustelussa ei tavoiteta kyborgin esteettisiä ulottuvuuksia, käsitys nykyilmiöstä jää vajaaksi.

Pursiainen tarjoaa kyborgi-teemaan uuden, filosofisen näkökulman, jossa ilmiötä lähestytään estetiikan ja teknologian välisen yhteyden kautta.

– Jos teollisen yhteiskunnan ilmentymänä pidetään liukuhihnaa, niin jälkiteollisen informaatioyhteiskunnan muotoa taas ilmentävät pinkkiin puetut tietokoneet, jotka ovat merkkinä esteettisen ja teknologisen uudesta liitosta.

Pursiaisen mukaan elämme yhteiskunnassa, jossa kaunistavat käytännöt yhdistyvät tehokkuuteen ja kontrolliin. Nykyinen toimijuus tulisikin ymmärtää tehokkaiden ja kauniiden, kontrollia ja nautintoja lisäävien koneiden valossa.

– Osaksi arkipäivää ovat tulleet esimerkiksi korumaiset aktiivisuusrannekkeet ja sormenjälkitunnistimella varustetut älypuhelimet, joille voi ostaa asusteita, Pursiainen toteaa.

Teknologisoivat käytänteet ovat viime aikoina voimistuneet. Tämä ei kuitenkaan tarkoita, että kyborginen toimijuus olisi vain ihmiskoneen päivitetty versio.

– Elämme aikaa, jossa taide ja elämä ovat tiukasti kietoutuneita toisiinsa. Meillä on terveydenhuoltofirmoja, jotka eivät suinkaan mainosta ruumiin olevan kone, jonka pumppua pitäisi käydä huoltamassa, vaan että ruumis on taideteos, joka vaatii kokonaisvaltaista hoivaa, Pursiainen kertoo.

Olemisen estetisointi onkin jatkuvasti läsnä arjessa.

– Se on läsnä kun liikumme napit korvissa kaduilla maustaen arkeamme musiikilla, joka voi muuttaa latteat hetket taidehelmiksi. Se on läsnä, kun julkaisemme selfieitä, tai kun valitsemme kahvin, ruokavalion tai liikunnan, joka vastaa tyyliämme, Pursiainen toteaa.

Lisätietoja:

Mimosa Pursiainen, mimosakatariina@gmail.com, +358503622607

Viestintäharjoittelija Anni Laine, anni.l.k.laine@jyu.fi, +358504965141

Mimosa Pursiainen valmistui ylioppilaaksi Leppävirran lukiosta vuonna 1997. Hän aloitti saman vuonna opinnot Jyväskylän yliopiston Yhteiskuntatieteiden ja filosofian laitoksella, pääaineenaan filosofia. Väitöstutkimuksensa Pursiainen aloitti valmistuttuaan yhteiskuntatieteiden maisteriksi vuonna 2003. 

Pursiainen on työskennellyt Suomen akatemian rahoittamissa projekteissa “Human and Animal Minds” sekä “Limits of Personhood”. Lisäksi tutkimusta ovat rahoittaneet Suomen Kulttuurirahaston keskurahasto ja Keski-Suomen rahasto sekä Jyväskylän yliopiston yhteiskuntatieteiden ja filosofian laitos.

Teos on julkaistu sarjassa Jyväskylä Studies in Humanities numerona 319. 219 s. Jyväskylä 2017, ISSN 1459-4323 (nid.), ISSN 1459-4331(PDF), ISBN 978-951-39-7085-7 (nid.), ISBN 978-951-39-7086-4 (PDF). Sitä saa Jyväskylän yliopiston kirjaston julkaisuyksiköstä, puh. 040 805 3825, myynti@library.jyu.fi. Pysyvä linkki julkaisuun: http://urn.fi/URN:ISBN:978-951-39-7086-4

Abstract

Discussions revolving around cyborgs seldom include aesthetics, let alone propose aesthetics as an inextricable part of the phenomenon of the cyborg. Rather, the term “cyborg”, a contraction of “cybernetic organism”, evokes a figure of the (hu)man-machine. In the field of social and political sciences, the cyborg is designated a human-machine hybrid, a metaphor of humans becoming machinelike, or a portrait of (political) agency in an era of high technology. These approaches promote a figure of technologized bodies, that is, the cyborg as a figure of technologically dominated and altered bodies. I will sustain that the cyborg contributes to our understanding of agency in the age of high technology. However, in contrast to the general view, I assert that viewing high technology solely as a more efficient version of “modern technology” is an insufficient position. Rather, contemporary technology should be termed high technē: recent developments indicate the re-emergence of an aesthetic component in the conception of technology. Following this conception, the understanding of the phenomenon of the cyborg is altered. My aim is to bring to the fore the theme of aesthetics in order to portray cyborg(ed) agency without the prejudice of the “man-machine”.

The effort to advocate the value of the cyborg as a prevalent form of agency requires exploring aspects commonly shared in cyborg studies. First, the body is presumed the basis of the cyborg; second, cyborg is considered to consist of contradictory elements; and third, the cyborg is related to the age of high technology and cyberspace. In other words, corporeality, oxymoron, and novelty form the cyborg condition. My investigation of these conditions, carried out by applying both classical philosophy (Plato, Aristotle, René Descartes, and Julian Offray de La Mettrie) and contemporary philosophy (Maurice Merleau-Ponty and Michel Foucault) in an updated manner, reveals astonishing requirements. First, the body is in need of a reconceptualization; second, the contradictory elements must be reconsidered; and, third, it is necessary to identify a difference between man-machines and cyborgs. Within this philosophical investigation, undertaken from the entry point of fluctuation between technology and aesthetics, cyborg(ed) agency is portrayed as a phenomenon of the aestheticization of technologized bodies.

Keywords: cyborg, agency, technology, aesthetics, Maurice Merleau-Ponty, Michel Foucault

Lisätietoja

Mimosa Pursiainen
mimosakatariina@gmail.com
050 362 2607
kuuluu seuraaviin kategorioihin: ,