Ajankohtaista

Väitös: 7.6.2017: Sosiaalinen media asettaa organisaation kriisiviestinnän uusien haasteiden eteen (Zhang)

Alkamisaika: keskiviikko 07. kesäkuuta 2017, 14.00

Päättymisaika: keskiviikko 07. kesäkuuta 2017, 17.00

Paikka: Mattilanniemi, Lea Pulkkisen sali

KTM Boyang Zhangin yhteisöviestinnän väitöskirjan ”Understanding evolvíng organisational issues in social media” tarkastustilaisuus. Vastaväittäjänä Associate professor Chiara Valentini (Aarhusin yliopisto, Tanska) ja kustoksena apulaisprofessori Marita Vos (Jyväskylän yliopisto). Väitöstilaisuus on englanninkielinen.

Boyang Zhang
Boyang Zhang
Organisaatioiden toimintaympäristö on nykyään jatkuvassa liikkeessä ja muutoksessa. Organisaatioiden on seurattava reaaliaikaisesti internetkeskustelua asioissa, jotka ovat keskeisiä niiden toiminnalle, selviää Boyang Zhangin väitöstutkimuksesta.

– On esimerkiksi tärkeää ymmärtää, miten internetkeskustelut syntyvät, kehittyvät ja muuttuvat, Zhang kertoo.

Zhangin selvitti, miten informaatio leviää sosiaalisessa mediassa ja mitä organisaatiot voivat siitä oppia ongelmien ja kriisien hallinnassa. Tutkimus keskittyi ongelmiin ja kriiseihin, jotka koskivat kansainvälisiä organisaatioita sekä niiden sidosryhmiä, ja joista on keskusteltu julkisilla keskustelufoorumeilla, erityisesti Twitterissä ja Facebookissa.

Kriisin leviäminen ei ole yksiselitteistä

Ymmärrys internetkeskusteluiden kulusta tarjoaa organisaatioille mahdollisuuden ymmärtää, miten tieto leviää sosiaalisessa mediassa, ja mitä tämä tarkoittaa organisaatioiden vuorovaikutukselle. Tiedon leviämistä sosiaalisessa mediassa voidaan ymmärtää vain, kun tunnistetaan ilmiön monimutkaisuus.

– Tiedon leviämisestä syntyvä kriisi sisältää moninaisia ongelmia. Ongelmat voivat olla keskenään hyvin erilaisia, ja riippuu niiden luonteesta, miten nopeasti ne leviävät, Zhang kertoo.

Ongelman leviämisen seuraaminen ei ole helppoa. Tieto leviää monia eri reittejä pitkin, ja keskustelut kehittyvät sosiaalisessa mediassa, missä useat eri toimijat ovat keskenään vuorovaikutuksessa. Toimijoilla on usein eri päämäärät, ja he käyttävät erilaisia strategioita useissa toisiinsa liittyvissä medioissa.

– Esimerkiksi tiedon leviäminen uutisten ja sosiaalisen median välillä tapahtuu molempiin suuntiin: joissain tapauksissa lehdistö toimii nopeammin, joskus taas silminnäkijät, Zhang toteaa.

Grafiikasta on apua kriisien hahmottamisessa

Kun organisaatio seuraa internetkeskustelua kriisitilanteessa, huomion keskipisteen tulisi olla keskustelun yleisen huolenaiheen tunnistamisessa.

– Erinäisiä visuaalisia tekniikoita voidaan hyödyntää keskusteluiden tulkinnassa. Esimerkiksi avainsanapilvet (word clouds) ja toistumistiheyttä kuvaava grafiikka auttavat nopeasti havaitsemaan kriisin kehityssuunnan ja priorisoimaan ongelmat, jotka kannattaa ottaa huomioon viestintästrategian suunnittelussa, Zhang kertoo.

Lisätietoja:

Boyang Zhang, boyang.zhang@jyu.fi, p. +358 50 4479227

Viestintäharjoittelija Anni Laine, anni.l.k.laine@jyu.fi, p. +358 50 4965141

Boyang Zhang valmistui Kajaanin ammattikorkeakoulusta tradenomiksi vuonna 2010 ja vuonna 2012 Jyväskylän yliopistosta yrittäjyyden maisteriksi. Nyt hän työskentelee Tampereen teknillisessä yliopistossa projektitutkijana ja hänet on ehdollisesti hyväksytty postdoc-tutkijaksi.

Teos on julkaistu sarjassa Jyväskylä Studies numerona 316, 187 s., Jyväskylä 2017, ISSN: ISSN 1459-4323, ISBN 978-951-39-7072-7. Sitä saa Jyväskylän yliopiston kirjaston julkaisuyksiköstä, puh. 040 805 3825, myynti@library.jyu.fi. Pysyvä linkki julkaisuun: http://urn.fi/URN:ISBN:978-951-39-7073-4

Abstract:

The aim of this dissertation is to better understand the spread of issues in social media, a relatively new phenomenon that is not fully understood in academia. The phenomenon has also captured the interest of organisations, as it may cause or coincide with organisational crises. Following issue spread is not easy, as issues emerge in dynamic interaction amongst many actors who are engaged in voluminous debate within varying media environments.

This research was based on insights from different disciplines – in particular, communication sciences and information systems. It utilised quantitative, qualitative and mixed methods. Literature reviews provided a solid basis, whereas various cases provided empirical datasets for analysis. Five studies were conducted and reported in seven articles.

The studies clarified the process of monitoring and described factors that influence issue spread. Their findings contribute to capturing and interpreting issue patterns online. Examples of cases studies are the lost aircraft of Malaysia Airlines, and the Volkswagen emission crisis. Twitter and Facebook data were collected and analysed for this research, together with some other real-time media data. Frequency graphics over time showed the lifecycle of an issue and pointed to issue transfer between news and social media. Within crisis discourse, various lifecycles of (sub) issues were revealed. Moreover, the level of interactivity and strategies of crisis response by a focal organisation were scrutinized.

Issue spread in social media can only be understood by acknowledging its complexity. Therefore, this research offers a comprehensive approach to explain how issues evolve in social media, as a result of interaction by multiple actors with multiple purposes, using multiple strategies in multiple interrelated media.

Keywords: social media, issues management, issue arena, Facebook, Twitter.

Lisätietoja

Boyang Zhang
boyang.zhang@jyu.fi
kuuluu seuraaviin kategorioihin: ,