Ajankohtaista

Väitös: 12.6.2017: Ekomerkitty lento kuljettaa perille vihreämmin siivin (Baumeister)

Alkamisaika: maanantai 12. kesäkuuta 2017, 12.00

Päättymisaika: maanantai 12. kesäkuuta 2017, 15.00

Paikka: Mattilanniemi, Lea Pulkkisen sali

M.Sc. Stefan Baumeisterin ympäristöjohtamisen väitöskirjan ”An Eco-label for the Airline Industry - Instrument for Behavioral Change?” tarkastustilaisuus. Vastaväittäjänä professori KTT Lasi Linnanen (LUT) ja kustoksena professori Hanna-Leena Pesonen (Jyväskylän yliopisto). Väitös on englanninkielinen.

Stefan Baumeister
Stefan Baumeister. Kuva: Stefan Baumeister
Lentäminen on yksi eniten puhutuista aiheista ekologisuudesta keskusteltaessa. Toimiala kasvaa kovaa vauhtia, samoin kuin sen vaikutus ilmastonmuutokseen. Mutta mitä elämästä tulisikaan ilman lentoliikenteen tarjoamia sosiaalisia ja taloudellisia hyötyjä?

– Yksilön vaikutusta ilmastonmuutokseen on mahdollista lieventää ilman, että tarvitsee lopettaa lentämistä. Kaikki lennot eivät ole yhtä haitallisia ympäristölle, vaan niiden välillä on valtavia eroja, Jyväskylän yliopistosta tohtoriksi väittelevä Stefan Baumeister kertoo väitöstutkimuksestaan.

Ratkaisu ongelmaan on ekomerkki, joka helpottaa ekologisesta näkökulmasta hyvien ja huonojen lentojen vertailua. Ekomerkki arvioi kaikki lennot väriasteikolla vihreästä punaiseen. Ympäristön kannalta parhaat lennot on merkitty vihreällä, keskivertolennot keltaisella ja huonoimmat punaisella.

Ekomerkki vaikuttaa huomattavasti lennon varaajan päätöksentekoon. Matkustajat suosivat vihreitä lentoja ja ovat jopa halukkaita maksamaan enemmän ympäristöystävällisistä lennoista.

– Ja mikä tärkeintä, tutkimuksen mukaan matkustajat selvästi välttelevät kaikkein saastuttavimpia, punaisella merkittyjä lentoja, Baumeister iloitsee.

Tutkimuksessa osoitettu kuluttajakäyttäytymisen muuttuminen lähettää vahvan signaalin lentoyhtiöille. Jo vihreää merkkiä käyttävät lentoyhtiöt ovat kilpailussa vahvoilla, kun taas jäljelle jääviä lentoyhtiöitä tutkimuksen tulos painostaa parantamaan ympäristösuojelunsa tehokkuutta.

– Ekomerkin käyttöönoton seurauksena lentämisestä tulee vihreämpää. Samanaikaisesti se auttaa yksilöitä vähentämään lentämisestä aiheutuvia haittoja ympäristölle, jolloin voimme nauttia lentäen matkustamisesta puhtaammalla omatunnolla, Baumeister kertoo.

Lisätietoja:

Stefan Baumeister, stefan.c.baumeister@jyu.fi, p. 040 805 4122
Viestintäharjoittelija Anni Laine, anni.l.k.laine@jyu.fi, p. 050 4965 141

Stefan Baumeister on suorittanut ympäristöjohtamisen maisterintutkinnon Jyväskylän yliopistossa (2011) ja liiketaloustieteen ja markkinoinnin diplomiekonomi tutkinnon saksalaisessa Offenburgin ammattikorkeakoulussa (2009). Hän kävi korkeakoulutusta edeltävät koulunsa Saksassa, viimeisimpänä Schwenningenin David Wurth Schule (2003). Jatko-opintojensa aikana Stefan osallistui Tekesin rahoittamaan WINCSR-projektiin (2012–2014), jossa hän työskenteli tiiviisti projektissa mukana olleen Finnairin kanssa. Lukuvuonna 2014–2015 hän oli vierailevana tutkijana Fulbright-apurahalla Kalifornian yliopistossa Los Angelesissa (UCLA Institute of the Environment and Sustainability). Tällä hetkellä Baumeister on yliopistonopettajana Jyväskylän yliopiston kauppakorkeakoulussa.

Teos on julkaistu sarjassa Jyväskylän Studies in Business and Economics numerona 178, 111s., Jyväskylä 2017, ISSN: 1457-1986, 178 (nid.) ISSN 1457-1986; 178 (PDF) ISBN: 978-951-39-7080-2 (nid.), 978-951-39-7081-9 (PDF). Sitä saa Jyväskylän yliopiston kirjaston julkaisuyksiköstä, myynti@library.jyu.fi. Linkki väitöskirjan pdf-versioon: http://urn.fi/URN:ISBN:978-951-39-7081-9

Abstract

Climate change is the biggest challenge humanity has ever faced and there is no doubt that human activities are the main cause. One activity that has received much attention in this discussion is air transportation. Although its contribution is still moderate, this industry is growing at a very fast rate and with that its impact on climate change. In order to enjoy its social and economic benefits also in the future and to avoid regulatory restrictions, the industry’s contribution needs to be kept in check. Various mitigation strategies exist such as technological, market-based, operational, regulatory and behavioral changes. This dissertation focuses on behavioral change. One instrument leading towards behavioral change is the eco-label. 


This dissertation presents and examines the idea of introducing an eco-label for the airline industry. It has the following two objectives: 1) to study prerequisites essential for the use of an eco-label in the airline industry and 2) to study the potential outcome an airline eco-label could have on the behavior of air passengers aiming at the mitigation of climate change.
This dissertation is based on four articles and follows a mixed-method approach. It utilizes data from two surveys (N=148, N=554), 12 industry expert interviews and flight and fuel data from secondary sources.

The results showed that it is difficult for air passengers to identify green flight options. However, air passengers actively selecting greener flight options can make a real difference as it was found that there are tremendous differences in the environmental performances of individual flights. An eco-label could promote behavioral change as it helps air passengers to easier identify greener flights. The results showed that an airline eco-label had influenced the booking decision of air passengers and led to behavioral change. Air passengers changing behavior would also demand the airline industry to improve its environ-mental performance. This could also lead to more environmental competition within the industry.
Based on the findings a clear recommendation can be given to the airline industry to implement an industry wide eco-label. An eco-label would lead to behavioral change among air passengers which in turn would mean less emissions and a reduced impact of air transportation on climate change.

Lisätietoja

Stefan Baumeister
stefan.c.baumeister@jyu.fi
+358408054122
kuuluu seuraaviin kategorioihin: , ,