Ajankohtaista

Väitös: 20.10.2017 MSc Jose Cañas-Bajo (Informaatioteknologian tiedekunta, kognitiotiede)

Alkamisaika: perjantai 20. lokakuuta 2017, 12.00

Päättymisaika: perjantai 20. lokakuuta 2017, 15.00

Paikka: Elokuvasäätiö, Kanavakatu 12, Helsinki

MSc Jose Cañas-Bajon kognitiotieteen väitöskirjan ”Audience experience of commercial videos and feature length films: are they Universal or culturally mediated?" tarkastustilaisuus. Vastaväittäjänä professori Ed Tan (Amsterdamin yliopisto, Alankomaat) ja kustoksena professori Pertti Saariluoma (Jyväskylän yliopisto). Väitös on englanninkielinen.

JoseCanasBajonetti.jpg
Jose Cañas-Bajo
MSc Jose Cañas-Bajon kognitiotieteen väitöskirjan ”Audience experience of commercial videos and feature length films: are they Universal or culturally mediated?" tarkastustilaisuus. Vastaväittäjänä professori Ed Tan (Amsterdamin yliopisto, Alankomaat) ja kustoksena professori Pertti Saariluoma (Jyväskylän yliopisto). Väitös on englanninkielinen.

Viime vuosikymmenten aikana audiovisuaalisella kentällä on tapahtunut vallankumous. Edullisten korkealaatuisten kameroiden lisääntyminen markkinoilla on luonut edellytykset muidenkin kuin ammattilaisten sisällöntuotannolle. Lisäksi internetin laajentuminen on antanut käyttäjille nopeita tapoja jakaa sisältöjä sosiaalisina verkostoina toimivien media-alustojen kautta.

Audiovisuaalisia sisältöjä käytetään yhtiöiden markkinointitarkoituksiin ja sisäiseen viestintään, mutta myös välittämään merkityksiä ja tunteita, viihdyttämään sekä edistämään kulttuurisia ja esteettisiä tavoitteita. Audiovisuaalisten tuotteiden räjähdysmäisestä kasvusta huolimatta tiedetään vain vähän siitä, millaiset elementit tekevät niistä yleisölle kiinnostavia.

- Internet-yhteydellä ja uusilla korkearesoluutioisilla älypuhelimilla ja tableteilla käyttäjät voivat katsella millaisia videoita tahansa missä tahansa, Cañas-Bajo kertoo.

Kulttuurinen tausta vaikuttaa havainnointiin

Cañas-Bajo selvitti tutkimuksessaan yleisöön vaikuttavia videoelementtejä sekä sitä, miten nämä elementit voivat vaihdella kontekstista ja kulttuurista riippuen.

Ensimmäisessä tutkimusvaiheessa tarkasteltiin tunnetun suomalaisen yhtiön markkinointitarkoituksiin tuottamia videoita ja sitä, miten suomalaiset ja espanjalaiset katsojat kokivat videot. Näitä videoita verrattiin liikkumattomiin kuviin. Suomalaiset katsojat keskittyivät erityisesti videoiden toimivuuteen, kun taas espanjalaiset kiinnittivät huomiotaan enemmän maailmanlaajuisiin, esteettisiin seikkoihin. Liikkumattomiin kuviin verrattuina videot vaikuttivat vähentävän kulttuurisia eroja eri maista kotoisin olevien katsojien välillä.

- Videot siis sisältävät universaaleja elementtejä, jotka vähentävät kulttuuristen tekijöiden vaikutusta, Cañas-Bajo tiivistää.

Toinen tutkimussarja keskittyi suomalaisiin, espanjalaisiin ja yhdysvaltalaisiin täyspitkiin elokuviin, jotka esitettiin espanjalaisille katsojille. Kiinnostavien elementtien selvittämiseksi käytettiin äänestyslaitetta, jonka avulla katselijat pystyivät merkitsemään heidän mielestään kiinnostavimmat kohtaukset. Katsojat ilmaisivat myös, herättikö kohtaus positiivisia vai negatiivisia tunteita. Tämä menetelmä yhdistettiin kyselyihin, jotka auttoivat tarkentamaan katsojien vastauksia.

Tulokset viittaavat siihen, että monitahoiset ja tunteita synnyttävät kohtaukset kiinnostavat katsojia enemmän. Videoissa on lisäksi nähtävissä universaaleja piirteitä, jotka kiinnostavat katsojia kulttuurisesta taustasta huolimatta.

- Tämä on tärkeä tieto elokuvatuotannolle, sillä elokuvat ovat maailmanlaajuisessa jaossa, Cañas-Bajo sanoo.

Lisätietoja:

Jose Cañas-Bajo, 046 6134825, jose.j.canas@student.jyu.fi

Viestintäharjoittelija Sinikka Kauhanen, 040 8054483, sinikka.m.kauhanen@jyu.fi

Jose Cañas-Bajo aloitti akateemisen uransa vuonna 2005 kuvallisen ilmaisun oppilaitoksessa kotikaupungissaan Granadassa, Espanjassa. Koulu tarjosi intensiivisen koulutuksen kameramiehenä sekä videomuokkaajana. Vuonna 2007 Cañas-Bajo aloitti opintonsa Malagan yliopistossa, josta hän valmistui alemmalla korkeakoulututkinnolla audiovisuaalisesta viestinnästä kesäkuussa 2011. Sen jälkeen hän muutti Barcelonaan täydentääkseen tutkintoaan maisterintutkinnolla TV-sarjojen käsikirjoituksesta Barcelonan yliopistossa. Akateemisen koulutuksen ohella Cañas-Bajo on kerryttänyt taitojaan työskentelemällä paikallisissa televisioyhtiöissä niin Granadassa, Malagassa kuin Prahassakin. Barcelonassa hän oli osa Activa Films Productions -tiimiä, jossa hän kehitti erilaisia pienen budjetin elokuvaprojekteja. Cañas-Bajo työskenteli myös freelancerina erilaisissa projekteissa, kuten livekonserttien taltioinnissa, kulttuuritapahtumissa ja konferensseissa. Hän toimi myös teknikkona sekä kamera-apurina Camp Noussa (F.C. Barcelona). Vuonna 2004 Cañas-Bajo aloitti tohtorikoulutusohjelmassa Jyväskylän yliopistossa tietojenkäsittelytieteiden laitoksella. Tällä hetkellä hän on osa Elokuvatuotannon tutkimus -projektia Elokuvataiteen ja lavastustaiteen laitoksella Aalto-yliopistossa.

Jyväskylä: University of Jyväskylä, 2017, 81 p. (Jyväskylä Studies in Computing ISSN 1456-5390; 265) ISBN 978-951-39-7196-0 (print) ISBN 978-951-39-7197-7 (PDF) Pysyvä linkki julkaisuun: http://urn.fi/URN:ISBN.

Abstract
Audiovisual contents constitute one of the most common ways of communicating information. However, audiovisual products are difficult to study because they integrate a lot of complex communication and artistic elements. Meaning and emotions are conveyed by combining film elements but also narrative elements, music and other audio aspects, which unfold over time and can be used to impact the audiences. Here, the user experience approach is taken to try to understand the relation between the video’s elements and the emotions produced in the audience. Emotions are understood within an appraisal framework where elements of the audiovisual format and content are integrated in memory with previous information. The interpretation of these mental representations constitutes the basis of the experienced emotions. This standpoint is used here to review users’ approaches and emotions as applied to the audiovisual format and content, along with aesthetics and interests as complex experiences in the context of films and other audiovisual products. Additionally, mixed-method approaches to studying mental contents and emotions are defended and used.

Appraisal and user-centered theories also suggest that a product’s emotional impact is contextually mediated. Following this assumption, we investigated the impact of audiovisual contents in both commercial settings and feature length films. The influence of cultural factors was also reviewed and studied. Recent research suggests that aesthetics and visual design are culturally mediated; however, filmmakers assume that film elements equally impact culturally different viewers. The studies on this dissertation support this mixed conclusion: 1) Culturally loaded video products seem to be differently represented by Spanish and Finnish viewers. 2) Different aspects of the videos appear to have varying impacts on viewers depending on their nationalities, 3) videos, relative to static images, seem to reduce the differences in the mental representations of the commercial products. 4) Finally, films produced in countries differing in the cultural dimension share elements that provoke the audiences’ interest. This finding suggests that video elements induce universal emotions that balance out other possible cultural biases.

Lisätietoja

Jose Cañas-Bajo
jose.j.canas@student.jyu.fi
kuuluu seuraaviin kategorioihin: