Ajankohtaista

Väitös: 28.10.2017 FM Sérgio Tavares (Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta, digitaalinen kulttuuri)

Alkamisaika: lauantai 28. lokakuuta 2017, 12.00

Päättymisaika: lauantai 28. lokakuuta 2017, 15.00

Paikka: Seminaarinmäki, H320

FM Sérgio Tavaresin digitaalisen kulttuurin väitöskirjan ”Paramedia: thresholds of the social text” tarkastustilaisuus. Vastaväittäjänä apulaisprofessori Rui Torres (University Fernando Pessoa, Portugali) ja kustoksena professori Raine Koskimaa (Jyväskylän yliopisto).

SergioTavaresnetti.jpg
Sérgio Tavares Kuva: Noora Tavares
FM Sérgio Tavaresin digitaalisen kulttuurin väitöskirjan ”Paramedia: thresholds of the social text” tarkastustilaisuus. Vastaväittäjänä apulaisprofessori Rui Torres (Universidade Fernando Pessoa, Portugali) ja kustoksena professori Raine Koskimaa (Jyväskylän yliopisto).

Brasilialaisen tutkijan Sérgio Tavaresin väitöskirja yhdistelee käyttöliittymien, tekijyyden ja yleisön tutkimusta kirjallisuusteoriaan. Tavoitteena on tuottaa viitekehys, joka auttaa meitä ymmärtämään, kuinka valitsemme sosiaalisessa mediassa kuluttamamme sisällön.

- Sisällöntuotanto ja sen strategiat ovat markkinoinnin ja viestinnän keskeisiä tukipilareita. Tutkimusalueena se on niin uusi, että siitä on kirjoitettu lähinnä vasta ammattikirjallisuutta, Tavares sanoo.

Yksityiselläkin sektorilla konsulttina ja tutkijana työskentelevä Tavares huomasi sisältöihin liittyvien teorioiden olevan edelleen pirstaloituneita.

- Ne keskittyvät käyttöliittymien suunnitteluun, sosiaaliseen jakamiskulttuuriin, verkon videotutkimukseen ja muihin vastaaviin. Sain idean palata takaisin sisältöjen syvimpään olemukseen ja tarkastella niitä sellaisina kuin ne ovat – teksteinä, Tavares selvittää.

Kirjallisuuden teoria sosiaalisen median ympäristössä
Tavares on tuonut sisällöntuotannon tutkimukseen ajatuksia ranskalaisteoreetikko Gerard Genetteltä, joka on kehittänyt viitekehyksen kirjojen tutkimiseen. Genetten paratekstien teoriassa on kyse tekniikasta, joka paloittelee kirjat ja julkaisut erillisiksi pieniksi elementeiksi. Yhdessä nämä eri elementit auttavat lukijaa luokittelemaan kirjan ja päättämään, lukeako sen vai ei. Kansikuva, kirjailijan nimi, markkinointijulisteet ja tv-haastattelut ovat Genetten mukaan kaikki tällaisia paratekstejä.

Tavares puolestaan soveltaa paratekstien teoriaa sosiaalisen median dynaamiseen ympäristöön. Siellä roolit eivät ole yksiselitteisiä ja tekstien ympäristöt täyttyvät tekijöistä, mainoksista ja algoritmeista. Tavaresin kehittelemä teoria jaottelee kaikki elementit kolmeen pääkategoriaan: tekijän, yleisön ja koneen paramediaan.

- Ensimmäinen haaste oli arvioida, voiko printtimediaa ja digitaalista sisältöä edes vertailla keskenään, Tavares kertoo ja jatkaa

- Jotkin suosituimmista sisällöistä menestyivät juuri siksi, että ne toivat onnistuneesti printtimedian elementtejä digitaaliseen ympäristöön.

Tavares uskoo vahvasti, että paramedian teoria on hyödyllinen työkalu, joka kaventaa kuilua sisällöntuotannon ammattilaisten ja mediatutkijoiden välillä.

- Nykymaailmassa on mahdotonta sivuuttaa tekstien sosiaalista luonnetta. Mitä enemmän tiedeyhteisö ja ammattilaiset yhdessä kehittävät uusia tapoja tutkia sisältökysymyksiä, sen parempi, Tavares sanoo.

Lisätietoja:

Sérgio Tavares, sltf@me.com, www.lutav.com

Viestintäharjoittelija Sinikka Kauhanen, sinikka.m.kauhanen@jyu.fi, 040 8054483

Teos on luettavissa sekä verkossa että printtiversiona yliopiston kirjaston julkaisuyksikössä, puh. +358 (0)40 805 3825, myynti@library.jyu.fi.
ISBN 978-951-39-7194-6 ISSN 1459-4323

Väitöskirjaan sisältyy artikkeleita, joita on esitetty lukuisissa konferensseissa esimerkiksi Universitat Oberta de Catalunyassa sekä Massachusetts Institute of Technologyssa Yhdysvalloissa.

Sérgio Tavaresilla on kandidaatintutkinto markkinoinnissa ja viestinnässä Rio de Janeiron liittovaltion yliopistosta, sekä maisterintutkinto digitaalisessa kulttuurissa Jyväskylän yliopistosta. Lisäksi hän työskentelee tutkimuskonsulttina Nordic Morningissa, joka on yksi Pohjoismaiden suurimmista viestintäkonserneista. Viime vuosina Tavaresista on tullut kuluttaja- ja digitaalisen tutkimuksen luottonimi. Hänen työnsä tuloksia hyödynnetään useissa merkittävissä suomalaisyrityksissä, kuten VR, Posti, Metsä Group ja Reima.

Abstract

This work is an adaptation of Gerard Genette’s theory of paratexts to social media. Paratexts are information surrounding texts, and usually helping the user to decide whether or not to consume a text.

In social media, a plurality of new information surrounds texts we read every day. They are dynamic by nature and have different authors: the social platforms, like Facebook or YouTube; the authors of texts, and the users who comment and share them.

This collection of four articles will debate the ethos in social media, what is an author in social media, what are the identified paratexts in selected social media websites and the limits of interpretation of paratexts in contemporary Brazilian literature cases.

The relation between text and paratext is more complex than it seems, as paratexts can be charged with information that sparks controversy, such as debates on race, gender, social class, territorialism and others.

The work opens the discussion on how paratextual elements can influence what we write and consume in social media, by analyzing how this surrounding information can be attached to texts by authors, by other users, by algorithms and other actors.

In addition to the analysis, the work proposes a framework that breaks down paratexts into three main categories: the author’s paratexts, the audience’s paratexts and the network’s paratexts. Those unfold in numerous subcategories, based on the interfaces of numerous user-generated content websites.

Lastly, the research analyzes the main differences between the original paratext concept by Gerard Genette, conceived with print media in mind, and the new landscape of digital media. By careful comparison and contrast, the work proposes a new term, paramedia, to define the information that surrounds user-generated texts in social media.

One of the conclusions, as well, is that readers now have a new role in creating text affiliations. Social media users are logs of “watched videos” or “liked posts”, and those influence which paratexts will be shown when they navigate these networks. Paramedia is heavily based on user data and textual data, and this new way of reading, writing and existing in media must be observed closely.

Lisätietoja

Sergio Tavares
sltf@me.com
kuuluu seuraaviin kategorioihin: