Ajankohtaista

Pelien äänisuunnittelu on tutkijoita kiehtova ilmiö

Jyväskylän yliopistossa 16.11.2017 alkanut Symposium on Game Sound and Game Music tekee uusia aluevaltauksia pelimusiikin tutkimuksessa. Tapahtuma järjestetään yhteistyössä Lu­di­fication and the Emer­gence of Play­ful Cul­tu­re -hankkeen ja musiikin, taiteen ja kulttuurin tutkimuksen laitoksen kanssa.

Kaksipäiväisessä Game Sound and Game Music -symposiumissa pääpuhujina ovat Mark Grimshaw-Aagaard ja Petri Alanko. Grimshaw-Aagaard on julkaissut laajasti peleihin liittyvistä aiheista ja kirjoittaa myös itse avoimen lähdekoodin ohjelmistoja virtuaalisiin tutkimusympäristöihin.

Petri Alanko on BAFTA-ehdokkaana ollut säveltäjä, muusikko ja tuottaja. Hänen viimeisin tuotoksensa oli eeppinen ja tunteikas elektroninen scifimusiikki Remedyn elokuvalliseen Quantum Break -hittipeliin. Alanko vetää symposiumissa myös workshopin, jossa simuloidaan usein hektistä pelisäveltäjän ja äänisuunnittelijan työprosessia.

Tunnelman luoja vai pakollinen paha

Professori Raine Koskimaan mukaan musiikilla ja äänillä on tärkeä rooli pelin tunnelman luojina. Äänet myös usein välittävät pelaamisen kannalta olennaista informaatiota. Tästä huolimatta peliaudion suunnittelua, äänien hyödyntämistä käyttöliittymissä sekä äänien ja musiikin merkitystä pelikokemukselle on tutkittu kovin vähän.

RaineKoskimaa.jpg
Raine Koskimaa. Kuva: Petteri Kivimäki.

– Tutkijan kannalta tämä on kutkuttava tilanne, kun edessä on ilmeisen merkittävä ilmiö, jossa on paljon mahdollisuuksia aivan uusille avauksille. Musiikin, taiteen ja kulttuurin tutkimuksen laitoksella on loistavat edellytykset ottaa iso rooli pelimusiikin ja peliäänien tutkimuksessa, Koskimaa kertoo.

Kaikkiaan pelimusiikin arvostus on Koskimaan mukaan nousussa, mistä todistavat esimerkiksi monien sinfoniaorkesterien toteuttamat pelimusiikkikonsertit. Toisaalta erityisesti mobiilipelipuolella on todettu, että pelejä pelataan usein äänet mykistettynä, jolloin peli on suunniteltava toimivaksi myös kokonaan ilman äänimaailmaa.

– Isoissa pelituotannoissa äänisuunnitteluun ja musiikkeihin panostetaan. Pienemmissä indie-tuotannoissa taas audiopuolen taso vaihtelee suuresti. Joissain tapauksissa omaperäinen äänimaailma on tapa erottautua joukosta, toisinaan taas pakollinen paha, joka toteutetaan mahdollisen vähillä resursseilla, Koskimaa summaa.

Yleisen kasvun ohella peliala laajenee myös uudenlaisten ja vakavampien aiheiden käsittelyyn.

– Esimerkiksi Lydia-niminen peli kuvaa lapsen kokemusta aikuisten alkoholinkäytöstä ja That Dragon, Cancer -peli käsittelee lapsen sairastumista syöpään. Kun peli-ilmaisun kunnianhimo kasvaa, myös musiikille ja äänisuunnittelulle asetetaan uudenlaisia haasteita, Koskimaa sanoo.

Haastetta lisäävät esimerkiksi virtuaalitodellisuus- ja lisätyn todellisuuden teknologioita hyödyntävät pelit, jotka vaativat aivan omanlaistaan audiosuunnittelua. Äänisuunnittelulla on sijansa myös oppimispeleissä, jotka ovat oma erityisalueensa pelien kentässä.

– Olisi tärkeää panostaa myös sen tutkimiseen, miten äänisuunnittelua voitaisiin hyödyntää oppimisen tukemisessa, Koskimaa huomauttaa.


Tapahtuman tiedot:

Symposium on Game Sound and Game Music
Aika: 16.–17.11.2017
Paikka: Jyväskylän yliopisto, Seminaarinmäki, Musica-rakennus
Verkkosivu: https://www.jyu.fi/hytk/fi/laitokset/mutku/tutkimus/konferenssit-seminaarit/symposium-on-game-sound-and-game-music

Lisätietoja:

Raine Koskimaa
raine.koskimaa@jyu.fi
040 840 5968

kuuluu seuraaviin kategorioihin: