Ajankohtaista

Väitös: 17.2.2018 Suoratoistopalvelut suitsivat digitaalista piratismia vain osittain (Riekkinen)

Alkamisaika: lauantai 17. helmikuuta 2018, 12.00

Päättymisaika: lauantai 17. helmikuuta 2018, 15.00

Paikka: Mattilanniemi, Agora, Auditorio 3

Janne RiekkinenKTM Janne Riekkisen tietojärjestelmätieteen väitöskirjan "Streaming Era Digital Media Piracy - An Integration of Three Theoretical Perspectives" tarkastustilaisuus. Vastaväittäjänä professori Jukka Heikkilä (Turun yliopisto) ja kustoksena tutkimusprofessori Lauri Frank (Jyväskylän yliopisto). Väitöstilaisuus on suomenkielinen.

Musiikin ja videoiden lailliset suoratoistotilauspalvelut ovat nousseet viimeisen kymmenen vuoden aikana valtavirran sisällönkulutustavoiksi. Samaan aikaan musiikkipiratismi näyttää vähentyneen, mutta videosisältöjä ladataan ja suoratoistetaan edelleen paljon myös laittomasti.

Riekkinen tutki näiden kehityskulkujen taustoja yhdistelemällä sosiaalipsykologian ja kriminologian teoriapohjia ja teknologian hyväksymistutkimusta. Tutkimusaineistoihin kuuluivat nuorten piraattien haastattelut ja kyselytutkimukset. 

– Digitaalista piratismia pidettiin takavuosina ”välttämättömänä” laillisen saatavuuden rajoittuneisuuden takia. Uusien palveluiden myötä huonon saatavuuden argumentti piratismin puolusteluna on kuitenkin heikentynyt huomattavasti, ja asenteet piratismia kohtaan ovatkin koventuneet, Riekkinen kertoo.

Pirstoutuneet videotilauspalvelut kuluttajien kiusana

Spotifyn ja kilpailijoiden tarjotessa laajat ja pitkälle toistensa kanssa yhteneväiset musiikkikatalogit, videotilauspalvelut panostavat entistä enemmän omaan alkuperäistuotantoon markkinajohtaja Netflixin vanavedessä.

- Koska markkinoilla on paljon eri toimijoita, täytyy sarjojen suurkuluttajien maksaa samanaikaisesti monista palveluista. Kasvavat kulut voivat houkutella kuluttajia piratismiin, Riekkinen huomasi.

Riekkinen havaitsi myös, että tilauspalveluiden käyttäjien arviot palveluiden laadusta olivat yhteydessä asenteeseen piratismia kohtaan. Tilauspalveluihin tyytymättömät käyttäjät hyväksyivät tyytyväisiä todennäköisemmin myös piratismia puolustelevat kannat. Vaikka itse sisällöt ovatkin kaikkien tärkein menestystekijä, monet videotilauspalvelut kaipaisivat vielä kehittämistä myös teknisten ja käytettävyyteen liittyvien ratkaisujen suhteen.

Kasvu mahdollista piratismista huolimatta

Vaikka etenkin laiton suoratoisto on yleistynyt ja näyttäisi toistaiseksi olevan alan kaupallisille toimijoille kiistämätön realiteetti, ovat myös laillisten palveluiden käyttäjämäärät hyvässä kasvussa. Kasvu ei kuitenkaan ole juuri näkynyt yhä tappiota tekevien musiikkitilauspalveluiden kannattavuudessa, mikä on ongelmallista musiikkialan tulevaisuudelle. Sen sijaan videotilauspalvelut ovat olleet tuottoisia.

– Tätä kasvua ei tule vaarantaa toistamalla 2000-luvun alun virheitä ylimitoitetuilla piratismin kitkemiskeinoilla. Epäonnistuessaan antipiratismityö voi vieraannuttaa kuluttajia ja jopa lisätä piratismia, Riekkinen toteaa.

Lisätietoja:

Janne Riekkinen, janne.p.h.riekkinen@student.jyu.fi, puh. 050 462 1314
Viestintäpäällikkö Liisa Harjula, puh. 040 805 4403, viestinta@jyu.fi

Janne Riekkinen kirjoitti ylioppilaaksi Viitasaaren lukiosta vuonna 2006. Vuonna 2013 Riekkinen suoritti kauppatieteiden maisterin tutkinnon Jyväskylän yliopiston tietojenkäsittelytieteiden laitoksella pääaineenaan tietojärjestelmätiede. Tämän jälkeen hän on toiminut apurahatutkijana ja tohtorikoulutettavana Jyväskylän yliopiston informaatioteknologian tiedekunnassa. Väitöstutkimusta ovat osaltaan tukeneet myös Nokia Foundation ja Jyväskylän yliopiston entinen erillislaitos Agora Center.

Teos on julkaistu sarjassa Jyväskylä Studies in Computing numerona 277, 80 s., Jyväskylä 2018, ISSN 1456-5390, 277; ISBN 978-951-39-7347-6 (nid.), ISBN 978-951-39-7348-3 (PDF). Kirjaa myyvät yliopistokauppa Soppi puh. 040 805 3825 tai myynti@library.jyu.fi ja yliopiston verkkokauppa. Linkki väitöskirjan pdf-versioon: http://urn.fi/URN:ISBN:978-951-39-7348-3

Abstract

Consumer digital piracy in media contexts is one of the most publicized adverse developments brought on by the Internet and digitization of data. Since the turn of the millennium, it has irrevocably changed the business environment for the creative industries. The sharp decrease of recorded music sales, especially in the physical album format, is perhaps the best example of the negative effects digital piracy. However, the growth of legal services in digital music and video is balancing this trend, as consumers have found that piracy is no longer the obvious solution to acquiring music and video content. This also calls for new approaches to piracy research. We sought them by integrating three theoretical perspectives relevant to the phenomenon: neutralization theory, cognitive dissonance, and the theory of planned behavior. 

The articles included in this dissertation utilize both qualitative and quantitative methods, and contain an extended framework of constructs related to digital music and video piracy. The dissertation introduces the mechanism of “dissonance-neutralization” of piracy, i.e., neutralizations tailored to weaken the impact of piracy-induced negative emotions as a mode of dissonance reduction. The results suggest that quality perceptions about legal alternatives can affect piracy neutralizations and attitudes toward piracy. Content remains the most important success factor and differentiator for these services.
Based on the findings reported in the included studies, digital piracy can be combated with communications targeted against commonly used neutralization techniques. However, there are limitations to what this can accomplish, as many consumers continue to hold negative opinions about various industry parties, despite the vast improvements in digital services since the early 2000s. Fortunately, the younger consumer generation, or Generation Z, does not seem so attached to these sentiments. In the future, they will for the large part determine the direction of developments. Piracy will remain as a significant factor in the music, television and movie industries for the foreseeable future, but the current trajectories of legal services seem more promising than earlier.

Lisätietoja

Janne Riekkinen
janne.p.h.riekkinen@student.jyu.fi
kuuluu seuraaviin kategorioihin: