Varhaiskasvatus

Tutkimushankkeet

1. Lapsuus, kasvuympäristöt ja lapsen hyvinvointi
2. Varhaisvuosien pedagogiikka, kehitys ja oppiminen
3. Varhaiskasvatustyön kehittäminen arviointi

  • Maritta Hännikäinen
    Leikki, kehitys ja oppiminen varhaiskasvatusympäristöissä
    - Asiasanat: leikki, kehitys, oppiminen, varhaiskasvatus
    - Erillisiä toisiinsa liittyviä tutkimuksia sisältävä hanke
    - Kohderyhmä: 1 - 6-vuotiaat lapset kasvattajineen
    - Tutkimus on meneillään
  • Maritta Hännikäinen
    Emotionaalinen hyvinvointi päiväkodissa: Osallistuminen, sosiaaliset suhteet ja opettajan rooli yhteisessä toiminnassa
    - Asiasanat: emotionaalinen hyvinvointi, osallistuminen, sosiaaliset suhteet, varhaiskasvatus, päiväkoti
    - Erillisiä toisiinsa liittyviä tutkimuksia sisältävä, osin kansainvälinen hanke
    - Kohderyhmä: 1 - 6-vuotiaat lapset kasvattajineen
    -Tutkimus on meneillään, painopiste siirtymässä 1 - 3-vuotiaisiin lapsiin
  • Marja-Leena Laakso, Anna-Maija Poikkeus (OKL), Kenneth Eklund (psykologian laitos)
    Lapsen varhaisen kommunikaation ja kielen kehityksen arviointi
    - Asiasanat: Varhainen kommunikaatio, kielen kehitys, arviointi, riski-kehitys
    - Laajempi hanke, joka kuuluu osana Oppiminen ja motivaatio -huippututkimusyksikköön, SA
    - Koskee 6kk - 36kk ikäisiä lapsia
    - Tutkimus on meneillään
  • Marja-Leena Laakso, Anna-Maija Poikkeus (OKL), Tuija Aro (NMI), Kenneth Eklund (psykologian laitos), Johanna Katajamäki (NMI)
    Ylivilkkaiden lasten vanhemmuus ja vanhemmuuden tukeminen
    - Asiasanat: ADHD, ylivilkkaus, vanhemmuus, interventio, leikki-ikä
    - Laajempi hanke
    - Koskee 4 - 6 vuoden ikäisiä lapsia
  • Marja-Leena Laakso, Tuija Aro (NMI), Anna-Maija Poikkeus (OKL), Kenneth Eklund (Psykologian laitos), Timo Ahonen (psykologian laitos)
    Kielellisen kehityksen yhteydet lapsen itsesäätelyyn ja toiminnanohjaukseen
    - Asiasanat: kielen kehitys, itsesäätely, toiminnanohjaus, seurantatutkimus
    - Laajempi TOMERA –hanke, jota rahoittaa RAY
    - Kohde: 0 - 5 vuoden ikäiset lapset
  • Tiina Lautamo (Terveystiet. laitos), Marja-Leena Laakso, Tuija Aro (NMI) ja Timo Ahonen (Psykologian laitos)
    Lapsen leikin arviointi ryhmätilanteissa
    - Asiasanat: ADHD, ylivilkkaus, vanhemmuus, interventio, leikki-ikä
    - Väitöskirjatutkimus
    - Kohde: 2- 8 vuoden ikäiset lapset
  • Elina Lehtinen, Marja-Leena Laakso, Tuija Aro (NMI), Anna-Maija Poikkeus (OKL), Kenneth Eklund (Psykologian laitos)
    Ylivilkkaiden lasten leikki ja sen tukeminen
    - Asiasanat: ADHD, ylivilkkaus, leikki, interventio
    - Väitöskirjatutkimus, osa TOMERA -hanketta
    - Kohde: 4 - 6 vuoden ikäiset lapset
    - Tutkimus on meneillään
  • Erja Rautamies, Marja-Leena Laakso, Tuija Aro (NMI), Anna-Maija Poikkeus (OKL), Kenneth Eklund (Psykologian laitos)
    Haasteet kasvatuskumppanuudelle perheissä, joissa on ylivilkas tai käytöshäiriöinen lapsi
    - Asiasanat: kasvatuskumppanuus, ADHD, ylivilkkaus, käytöshäiriöt, interventio
    - Väitöskirjatutkimus, osa TOMERA – hanketta
    - Kohde: 4 - 6 vuoden ikäiset lapset
    - Tutkimus on meneillään
  • Leena Turja
    Lasten osallisuus toiminnan suunnittelussa, arvioimisessa ja kehittämisessä päiväkodissa
    - Asiasanat: laatu, arviointi, suunnittelu, lapsen osallisuus
    - Yksittäinen tutkimus
    - Kohderyhmä: 3 - 6-vuotiaat lapset
    - Tutkimus on meneillään
  • Leena Turja
    Tytöt ja teknologia - hanke
    - Asiasanat: varhaiskasvatus, teknologiakasvatus, tasa-arvo, sukupuoli, opetussuunnitelma
    - Yliopiston eri laitosten välinen kehittämishanke, jolle on haettu myös EU-rahoitusta ja yhteistyökumppaneita Euroopasta. Hankkeessa tehdään yksittäisiä osatutkimuksia, mm. pro gradututkielmia.
  • Pirjo-Liisa Poikonen
    Lapset, vanhemmat ja opettajat yhteistyössä koulutien alkupolulla (ALKUPORTAAT)
    - asiasanat: lasten taitojen kehitys ja oppiminen, opetuskäytänteet, opettajan ja vanhempien yhteistyö, luottamus, esi- ja alkuopetus, siirtymä esiopetuksesta     alkuopetukseen
    - laajempi kansainvälistä yhteistyötä sisältävä tutkimushanke, joka on osa Oppiminen     ja motivaatio- huippuyksikköä, SA (tutkimuksessa mukana Jyväskylän yliopisto: OKL, Psykologian laitos ja Varhaiskasvatuksen laitos sekä Turun, Joensuun ja Tarton yliopisto)
    - kohderyhmä: vanhemmat, opettajat, lapset (6-10-vuotiaat)