05.09.2018

Hirvonen Riikka, Tutkijatohtori / Postdoctoral Researcher

Hirvonen Riikka, Tutkijatohtori / Postdoctoral Researcher
Short number:
5255
Room:
KÄRKI Aa367.2.

Biography

MA in Psychology 2003

PhD in Psychology 2013

 

Areas of Interest

Developmental psychology (childhood and adolescence), personality and temperament, school and education

 

Research Areas

Learning motivation, learning-related behaviors and emotions, temperament, academic skills, childhood and adolescence

Profile in the Converis research information system  

 

The Relevance and Benefits of my Research

The focus of my research is on students’ achievement behaviors and beliefs, and their relation with learning, academic emotions and temperament. Knowledge of these factors will be important in developing individually planned support for students with learning difficulties or problems in school adjustment.

 

Recent Publications

Hirvonen, R., Väänänen, J., Aunola, K., Ahonen, T., & Kiuru, N. (2018). Adolescents’ and mothers’ temperament types and their roles in early adolescents’ socioemotional functioning. International Journal of Behavioral Development, 42, 453-463. doi:10.1177/0165025417729223

Kiuru, N., Hirvonen, R., & Ahonen, T. (2018). Alakoulusta yläkouluun yhtenäis- ja erilliskouluissa. Ruusupuiston kärkiuutiset, 3/2018.

Kiuru, N., Kalliomäki K., Metsäpelto, R.-L., Ahonen, T., & Hirvonen, R. (2018). Nuorten koulun vaihtamisen ja harrastuneisuuden yhteydet subjektiiviseen hyvinvointiin siirtymävaiheessa alakoulusta yläkouluun. Psykologia, 53, 108-130.

Mauno, S., Hirvonen, R., & Kiuru, N. (2018). Children’s life satisfaction: The roles of mothers’ work engagement and recovery from work. Journal of Happiness Studies, 19, 1373–1393. doi:10.1007/s10902-017-9878-6

Pesu, L., Aunola, K., Viljaranta, J., Hirvonen, R., & Kiuru, N. (2018). The role of mothers' beliefs in students' self-concept of ability development. Learning and Individual Differences, 65, 230-240. doi:10.1016/j.lindif.2018.05.013

Viljaranta, J., Silinskas, G., Lerkkanen, M.-K., Hirvonen, R., Pakarinen, E., Poikkeus, A.-M., & Nurmi, J.-E. (2018). Maternal homework assistance and children’s task-persistent behavior in elementary school. Learning & Instruction, 56, 54-63. doi:10.1016/j.learninstruc.2018.04.005

Georgiou, G. K., Hirvonen, R., Manolitsis, G., & Nurmi, J.-E. (2017). Cross-lagged relations between teacher and parent ratings of children's task avoidance and different literacy skills. British Journal of Educational Psychology, 87, 438-455. doi:10.1111/bjep.12158

Kyllönen, S., Hirvonen, R., Ahonen, T., & Kiuru, N. (2017). Yksinäisyyden, yksinolon ja vanhemmille uskoutumisen yhteydet varhaisnuorten kouluviihtyvyyteen. Oppimisen ja oppimisvaikeuksien erityislehti NMI-Bulletin, 27(3), 25-39.

Rautiainen, O., Rissanen, L., Kiuru, N., & Hirvonen, R. (2017). Siirtymä alakoulusta yläkouluun yhtenäis- ja erilliskouluissa – Siirtymään liittyvät huolet nuorilla. Oppimisen ja oppimisvaikeuksien erityislehti NMI-Bulletin, 27(4), 12-31.

Viljaranta, J., Aunola, K., Mullola, S., Virkkala, J., Hirvonen, R., Pakarinen, E., & Nurmi, J.-E. (2017). Haastava oppilas hyötyy rajoista. Oppimisen ja oppimisvaikeuksien erityislehti NMI Bulletin, 27(2), 14-24.

Hirvonen, R., Torppa, M., Nurmi, J.-E., Eklund, K., & Ahonen, T. (2016). Early temperament and age at school entry predict task avoidance in elementary school. Learning and Individual Differences, 47, 1-10. doi:10.1016/j.lindif.2015.12.012

Viljaranta, J., Aunola, K., & Hirvonen, R. (2016). Motivation and academic performance among first-graders: A person-oriented approach. Learning and Individual Differences, 49, 366-372. doi:10.1016/j.lindif.2016.06.002

 

For all publications, see Google Scholar or Orcid profile

 

Teaching (list of courses)

CIPA100 Psychology Research at JYU

PSYS210 Tutkimustyö

PSYS291 Loppukoe