Uutiset edupsy

Opettajien teknologisissa ongelmanratkaisutaidoissa hälyttäviä puutteita

Korkeakoulutettujen opettajien teknologiset ongelmanratkaisutaidot ovat odotettua heikommat, toteavat Jyväskylän yliopiston tutkijat kansainvälisessä tutkimuksessa. Ongelmanratkaisun taitoja tarvitaan jatkuvasti teknologisoituvassa maailmassa. Opetuksen rooli näiden taitojen turvaamisessa on merkittävä.

Oletko autenttinen vai vieraantunut työelämässäsi?

Jos työ, elämä tai molemmat ahdistavat, eikä omalta tuntuvaa, mielekästä koulutusta, ammattia tai työtä tahdo löytyä, mikä neuvoksi? Uraohjauksessa on olennaista ihmisen kokonaisvaltainen huomioon ottaminen, korostettiin Jyväskylän yliopiston ja ammattikorkeakoulujen ensimmäisen uraohjauksen erikoistumiskoulutuksen käynnistyessä.

Uusi reitti varhaiskasvatuksen opettajaksi!

Kun työelämässä jo oleva haluaa kouluttautua uuteen ammattiin, muttei kykene opiskelemaan täysipäiväisesti kolmea vuotta, varhaiskasvatuksen VISIO-opinnot tuovat ratkaisun. Samoin jos opiskelupaikka ei heti avaudu, voi opiskella avoimessa yliopistossa varhaiskasvatuksen opintoja ja hakea VISIO-opintoihin kevään yhteishaussa 20.3.–3.4.2019.

OpenDigi-hankkeen opetuskokeilun tulosten esittely

Peruskouluissa järjestettyjen opetuskokeilujen aikana tapahtui digipedagogisen osaamisen loikkia ja pienempiä edistysaskeleita. Peruskouluihin jalkautuminen osoitti myös suomalaiskoulujen digipedagogisessa osaamisessa olevan suuria eroja. Kansallisen OpenDigi-hankkeen Keski-Suomen toimijat kokoontuvat yhteen jakamaan opetuskokeilun herättämiä ajatuksia.

OKM vahvistaa opettajankoulutuksen kehittämistä - Jyväskylän yliopiston hankkeisiin yli 2,8 miljoonaa euroa

Opetus- ja kulttuuriministeriö on myöntänyt rahoitusta vahvistamaan varhaiskasvatuksen kehittämistä ja tukemaan lukiouudistusta, kielten opetuksen kehittämistä sekä johtamis- ja arviointiosaamista. Opetusministeri Sanni Grahn-Laasonen myönsi 15.6. kansallisesti kaikkiaan 12,7 miljoonaa euroa 25 kehittämishankkeeseen. Jyväskylän yliopisto sai kokonaissummasta erinomaisen rahoituksen kuudelle hankkeelle, yhteensä 2 820 000 euroa.

KiMo – yhdessä enemmän kielitietoisuutta

Kielen ja opettamisen vahvuudet yhdistetään syyslukukaudella käynnistyvissä KiMo-opinnoissa. Kieli- ja viestintätieteet, kasvatustieteistä erityisesti varhaiskasvatus sekä opettajankoulutuslaitos tarjoavat yhdessä monialaisen ja kielitietoisuutta tukevan pedagogiikkapaketin.

Ystävyydestä apua myös opinpolulla

Nuoren läheiset suhteet vanhempiin ja kaveripiiriin lisäävät motivaatiota koulunkäyntiin, todetaan vasta valmistuneessa pitkittäistutkimuksessa. Pelkkä läksyihin patistelu ei riitä ajamaan nuorta eteenpäin koulupolulla.

Uusi teos luo katsauksen matematiikan opetukseen ja oppimiseen

Vaikka suomalaisten peruskoululaisten matematiikan taidot ovat edelleen kansainvälisessä vertailussa hyvällä mallilla, on osaamisessa tapahtunut myös huolestuttavia muutoksia. Viime vuosina matematiikan osaaminen ja sen opiskeluun liittyvät asenteet ovat heikentyneet. Uusi kirja tarkastelee matematiikan opetusta ja oppimista useista näkökulmista ja tarjoaa laajan kokonaiskuvan näihin vaikuttavista tekijöistä.

Muistot vahvistavat musiikin tuottamia myönteisiä tunnekokemuksia

Musiikin tiedetään herättävän tunteita useiden eri mekanismien kautta. Uusi tutkimus valottaa, kuinka muistoilla on merkittävä vaikutus musiikin ja kuvien herättämissä mielihyvän tunteissa. Tuloksia voidaan soveltaa esimerkiksi hyödynnettäessä musiikkia osana kuntoutusta ja hyvinvointia.

Schildtin palkinto professori Marja-Kristiina Lerkkaselle

Suomen Kulttuurirahaston Keski-Suomen rahaston vuosijuhlassa 20.5.2018 Jyväskylän yliopiston juhlasalissa jaettiin vuoden 2018 apurahojen lisäksi Schildtin palkinto, joka on arvoltaan 15 000 euroa. Keski-Suomen rahasto myönsi palkinnon lasten lukutaidon tutkijalle, lukemattomien ovien avaajalle. Joka toinen vuosi myönnettävän palkinnon sai professori Marja-Kristiina Lerkkanen erityisesti luku- ja kirjoitustaitoon liittyvästä tutkimustyöstä, jota hän on myös soveltanut käytäntöön aapiskirjojen tekijänä.

Jo kaksivuotiaan kielitaito ennustaa teini-iän lukutaitoa

15-vuotiaan lukutaito voidaan ennustaa jo pitkälti ennen kouluikää. Siitä, kuinka hyvin pieni lapsi ymmärtää puhetta ja kuinka laaja sanavarasto hänellä on, voidaan kohtuullisen luotettavasti arvioida, minkälaiset luetun tekstin ymmärtämisen taidot hänellä on myöhemmin.

Esikoulun laatu vaikuttaa ekaluokkalaisten lukemaan oppimisessa

Esikoulun on tarkoitus valmistaa lapsia sujuvaan siirtymiseen ensimmäiselle luokalle ja parantaa lasten oppimista ensimmäisellä luokalla. Tuore tutkimus Jyväskylän yliopiston psykologian laitokselta osoittaa, että esikoulun laatu vaikuttaa siihen, miten lapset oppivat ensimmäisellä luokalla lukemaan.

Uudenlaiseen lukutaitoon – LUKILOKI kouluttaa 1500 opettajaa

Luku- ja kirjoitustaidon merkitys korostuu kaikessa oppimisessa ja opiskelussa. Valitettavasti suomalaisten koululaisten lukuinto kuitenkin hiipuu kouluvuosien edetessä. Tämä käy ilmi Alkuportaat-seurantatutkimuksessa esiopetuksesta perusopetuksen loppuun. Myös oppilaiden väliset erot ovat kasvaneet. Lisäksi Alkuportaat ja PISA osoittavat, että heikkojen lukijoiden joukossa on paljon poikia.

Lasten kielileiri alkaa ennätyssuurena

Lasten toiminnallinen kielileiri järjestetään nyt jo seitsemättä kertaa koulujen kesäloman ensimmäisellä viikolla eli 4.–8.6.2018. Leirin toteuttaa Jyväskylän yliopiston Kielikampus yhteistyössä Jyväskylän kaupungin kanssa. Paikkana on tuttuun tapaan Seminaarinmäki ja sen lähiympäristö.

Digipedagogista osaamista Keski-Suomen kouluille

Suomessa opetusteknologiaa käytetään muuhun Eurooppaan verrattuna vähän, ja koulujen väliset erot digipedagogisten menetelmien käytössä ja osaamisessa ovat suuria. OpenDigi -hankkeessa kehitetään digipedagogista asiantuntemusta kouluissa ja opettajankoulutuksessa. Samalla madalletaan koulukohtaisia eroja ja tuetaan laadukasta opetusta eri puolilla Suomea. Hankkeen KickOff -tapahtumassa tutustutaan mm. virtuaalitodellisuuden, lisätyn todellisuuden ja digitaalisen tarinankerronnan pedagogisiin sovelluksiin.

Jyväskylän yliopisto palkitsi yhteisölliset opetuksen kehittäjät

Jyväskylän yliopiston rehtori Keijo Hämäläinen on myöntänyt vuoden 2018 opetuksen kehittämisen palkinnot 26.10.2018. Opetuksen kehittämisestä palkittiin yliopistoyhteisön ehdotusten pohjalta opettaja-tutkijaryhmiä, joiden työtä kuvaa yhteisöllinen ja systemaattinen kehitystyö sekä erinomainen opiskelijapalaute.

Digipedagogiikkaa, virtuaalitodellisuutta – ja ihan oikeaa elämää

Keväällä 2018 käynnistynyt OpenDigi on OKM:n rahoittama opettajankoulutuksen kehittämishanke, jossa opettajat ja opiskelijat opettavat ja oppivat yhdessä tekemällä. Jyväskylän yliopiston opettajankoulutuslaitos on yksi valtakunnallisen hankkeen toteuttajista. Jyväskylässä hankkeessa keskitytään erityisesti yhteisölliseen oppimiseen ja digipedagogisen osaamisen ja oppimisen kehittämiseen perusopetuksessa.

Yritysten on huomioitava strategiassaan myös perheet 24/7-taloudessa

Kauppojen ja palvelujen aukioloaikojen vapauttamisesta on kulunut jo pari vuotta. Miten yritysten johto on reagoinut tähän tilanteeseen? Jyväskylän yliopiston ja ammattikorkeakoulun tutkijat selvittivät johtamisen erityiskysymyksiä ja ratkaisumalleja 24/7-työpaikkojen esimiehiltä kahdella toimialalla: kaupan ja palvelujen alalla sekä vuorohoidossa. Tutkimusten mukaan menestyvä yritys pyrkii strategiassaan tasapainoon eri tahojen intressien huomioimisessa.

Luonto lataa työhyvinvoinnin pattereita työpäivän aikana

Luonnossa liikkuminen edistää työhyvinvointia, todetaan Jyväskylän yliopiston psykologian laitoksella tehdyssä tutkimuksessa. Tutkimuksessa selvitettiin luontoympäristön elvyttäviä ja terveyttä tukevia vaikutuksia työvoinnin edistämisen näkökulmasta.

Täsmälääke tutkivan oppimisen ja monilukutaidon opetukseen

Tutkivasta oppimisesta ja monilukutaidoista puhutaan paljon. Harvat oppikirjat antavat siihen kuitenkaan välineitä ja opettajienkin aika uuden kehittämiseen on usein kortilla. Jyväskylän yliopistossa toimitettu uutuusteos vastaa suoraan tähän puutteeseen.