Uutiset edupsy

Oletko autenttinen vai vieraantunut työelämässäsi?

Jos työ, elämä tai molemmat ahdistavat, eikä omalta tuntuvaa, mielekästä koulutusta, ammattia tai työtä tahdo löytyä, mikä neuvoksi? Uraohjauksessa on olennaista ihmisen kokonaisvaltainen huomioon ottaminen, korostettiin Jyväskylän yliopiston ja ammattikorkeakoulujen ensimmäisen uraohjauksen erikoistumiskoulutuksen käynnistyessä.

Heikki Lyytisen UNESCO-professuurille jatkoa

Yhdistyneiden kansakuntien kasvatus-, tiede- ja kulttuurijärjestö on solminut Jyväskylän yliopiston kanssa UNESCO oppituoli -sopimuksen vuosiksi 2019-2023 teemalla "Lukutaito kuuluu kaikille". Kehitysneuropsykologian emeritusprofessori Heikki Lyytinen on hoitanut tehtävää UNESCO-professorina jo nelivuotiskauden 2015-2019.

Apuraha tuo lasten ja nuorten kokeman vallankäytön valoon

Suomen Kulttuurirahasto myönsi 200 000 euron apurahan lasten ja nuorten lähisuhteiden konfliktien ja vallankäytön tutkimukseen. Apuraha tuo Jyväskylän yliopiston tutkijoille mahdollisuuden perehtyä yhteiskunnallisesti tärkeään, mutta toistaiseksi vähän tutkittuun ilmiöön.

Ystävyydestä apua myös opinpolulla

Nuoren läheiset suhteet vanhempiin ja kaveripiiriin lisäävät motivaatiota koulunkäyntiin, todetaan vasta valmistuneessa pitkittäistutkimuksessa. Pelkkä läksyihin patistelu ei riitä ajamaan nuorta eteenpäin koulupolulla.

Mitä nuoruus kertoo keski-ikäisen identiteetistä?

Tuoreessa Jyväskylän yliopiston tutkimuksessa osoitettiin nuorten aikuisten persoonallisuustyylien ennustavan identiteetin muotoutumista myöhemmin aikuisiällä. Tutkijat yllättyivät etenkin identiteetin vaihtelusta miehillä, joilla oli nuoruusiässä käyttäytymisen hallinnan ongelmia.

Uraohjauksen erikoistumiskoulutus vastaa tulevaisuuden haasteisiin

Jatkuvasti muuttuva työelämä vaatii niin työnhakijoilta kuin työssä olevilta sopeutumista ja omien taitojen päivittämistä. Uraohjaajat taas tarvitsevat kykyä ennakoida tulevaisuuden töitä ja trendejä auttaessaan monimuotoisten urapolkujen rakentamisessa ja tukiessaan jatkuvaa, elinikäistä oppimista työelämässä.

Digipedagogiikkaa, virtuaalitodellisuutta – ja ihan oikeaa elämää

Keväällä 2018 käynnistynyt OpenDigi on OKM:n rahoittama opettajankoulutuksen kehittämishanke, jossa opettajat ja opiskelijat opettavat ja oppivat yhdessä tekemällä. Jyväskylän yliopiston opettajankoulutuslaitos on yksi valtakunnallisen hankkeen toteuttajista. Jyväskylässä hankkeessa keskitytään erityisesti yhteisölliseen oppimiseen ja digipedagogisen osaamisen ja oppimisen kehittämiseen perusopetuksessa.

Muistot vahvistavat musiikin tuottamia myönteisiä tunnekokemuksia

Musiikin tiedetään herättävän tunteita useiden eri mekanismien kautta. Uusi tutkimus valottaa, kuinka muistoilla on merkittävä vaikutus musiikin ja kuvien herättämissä mielihyvän tunteissa. Tuloksia voidaan soveltaa esimerkiksi hyödynnettäessä musiikkia osana kuntoutusta ja hyvinvointia.

Kielen piirteitä voidaan oppia passiivisesti aikuisenakin

Opetellessasi uutta kieltä keskityt tietoisesti havaitsemaan eroja äänteiden välillä. Aluksi eroja äänteiden välillä voi olla melkein mahdoton havaita. Vähitellen kykysi erotella ääniä paranee. Tällaista oppimista kutsutaan kuulonvaraiseksi havainto-oppimiseksi.

Täsmälääke tutkivan oppimisen ja monilukutaidon opetukseen

Tutkivasta oppimisesta ja monilukutaidoista puhutaan paljon. Harvat oppikirjat antavat siihen kuitenkaan välineitä ja opettajienkin aika uuden kehittämiseen on usein kortilla. Jyväskylän yliopistossa toimitettu uutuusteos vastaa suoraan tähän puutteeseen.

Uusi teos luo katsauksen matematiikan opetukseen ja oppimiseen

Vaikka suomalaisten peruskoululaisten matematiikan taidot ovat edelleen kansainvälisessä vertailussa hyvällä mallilla, on osaamisessa tapahtunut myös huolestuttavia muutoksia. Viime vuosina matematiikan osaaminen ja sen opiskeluun liittyvät asenteet ovat heikentyneet. Uusi kirja tarkastelee matematiikan opetusta ja oppimista useista näkökulmista ja tarjoaa laajan kokonaiskuvan näihin vaikuttavista tekijöistä.

Opettajien teknologisissa ongelmanratkaisutaidoissa hälyttäviä puutteita

Korkeakoulutettujen opettajien teknologiset ongelmanratkaisutaidot ovat odotettua heikommat, toteavat Jyväskylän yliopiston tutkijat kansainvälisessä tutkimuksessa. Ongelmanratkaisun taitoja tarvitaan jatkuvasti teknologisoituvassa maailmassa. Opetuksen rooli näiden taitojen turvaamisessa on merkittävä.

Elokuva ja kirja kannustavat kouluja kohti parempaa demokratiaa

Valeuutiset, vihapuhe ja ihmisarvon loukkaukset ovat arkisia uutisaiheita kaikkialla maailmassa. Samaan aikaan ihmisten aktiivisuus muun muassa ilmastonmuutoksen vastaisessa toiminnassa ja paikallisyhteisön rakentamisessa on saanut ihmiset puolustamaan ja vaatimaan vahvempaa demokratiaa.

Jyväskylän yliopisto palkitsi yhteisölliset opetuksen kehittäjät

Jyväskylän yliopiston rehtori Keijo Hämäläinen on myöntänyt vuoden 2018 opetuksen kehittämisen palkinnot 26.10.2018. Opetuksen kehittämisestä palkittiin yliopistoyhteisön ehdotusten pohjalta opettaja-tutkijaryhmiä, joiden työtä kuvaa yhteisöllinen ja systemaattinen kehitystyö sekä erinomainen opiskelijapalaute.

Yritysten on huomioitava strategiassaan myös perheet 24/7-taloudessa

Kauppojen ja palvelujen aukioloaikojen vapauttamisesta on kulunut jo pari vuotta. Miten yritysten johto on reagoinut tähän tilanteeseen? Jyväskylän yliopiston ja ammattikorkeakoulun tutkijat selvittivät johtamisen erityiskysymyksiä ja ratkaisumalleja 24/7-työpaikkojen esimiehiltä kahdella toimialalla: kaupan ja palvelujen alalla sekä vuorohoidossa. Tutkimusten mukaan menestyvä yritys pyrkii strategiassaan tasapainoon eri tahojen intressien huomioimisessa.

Perhekeskeinen dialoginen hoito parantaa psykoosin hoitotulosta

Pitkässä 19 vuoden seurantatutkimuksessa tarkasteltiin ensimmäistä kertaa psykoosin vuoksi hoitoon Länsi-Pohjan sairaanhoitopiirin alueella ohjautuneiden selviytymistä, ja verrattiin tuloksia muualla Suomessa hoitoon ohjautuneiden vastaaviin tuloksiin. Tutkimuksessa selvitettiin myös psykoosilääkityksen merkitystä psykoosin hoidossa. Tuloksista selviää käytössä olevan perhe- ja verkostokeskeisen hoitomallin parantavan psykoosin hoitotulosta merkittävästi.