Uutiset edupsy

Pohjoismaiset aivotutkijat kokoontuvat Jyväskylään

Ainoa suomalainen aivotutkimusta tekevä akateemikko, professori Riitta Hari puhuu Jyväskylässä perjantaina 10.5. MEG-pohjaisen aivotutkimusuransa yllätyksistä ja haasteista. Professori Hari on ollut aivotutkimuksen uranuurtaja Aalto-yliopistossa ja tutkinut laaja-alaisesti, miten aistimme toimivat, miten sosiaalinen toiminta näkyy aivoissa ja miten aivotutkimusta voisi soveltaa kliinisiin käyttötarkoituksiin.

Uloshengitys tehostaa oppimista

Aiemmat tutkimukset ovat osoittaneet kehon rytmien, kuten sydämen sykkeen, vaikuttavan oppimiseen. Jyväskylän yliopiston tutkijoiden tuoreimmat tutkimustulokset lisäävät hengityksen vaiheet oppimiseen vaikuttavien rytmien listalle.

Jyväskylän yliopisto vihkii yhdeksän kunniatohtoria

Jyväskylän yliopisto vihkii toukokuussa yhdeksän uutta kunniatohtoria. Jyväskylän yliopiston kymmenes varsinainen, koko yliopiston yhteinen promootioakti sekä promootiokulkue järjestetään lauantaina 25.5.2019, ja promootioon liittyviä juhlallisuuksia järjestetään koko viikonlopun ajan.

Kovasta työtahdista kärsii myös toimelias työntekijä

Työelämän teknologisoituminen nostaa työn intensiteettiä ja stressaa työntekijöitä, todetaan Tampereen ja Jyväskylän yliopistojen tutkimushankkeessa. Helpotusta stressille tuovat johdon tuki ja kohtuulliset oppimisvaatimukset.

Lasten ja nuorten tiede- ja teknologiaprojektit palkittiin StarT-festareilla

Keski-Suomen LUMA-keskuksen järjestämä lasten ja nuorten tiede- ja teknologiatapahtuma StarT-festivaalit järjestettiin Jyväskylän yliopistossa tiistaina 2.4. Keski-Suomen kouluissa ja päiväkodeissa on tehty kuluneena lukuvuonna upeita tiede- ja teknologiaprojekteja, joita projektiryhmät esittelivät päivän aikana. Tänä vuonna festareille oli kutsuttu 25 projektia ja n. 100 lasta ja nuorta useista maakunnista, Äänekoskea, Joutsaa, Muuramea ja Pihtipudasta myöten. Osallistujia oli aina varhaiskasvatuksesta lukioon.

Uupunut nuori urheilija luopuu urasta, ei koulusta

Jyväskylän yliopiston tutkimuksen mukaan urheilulukiolaisten kokema koulu- ja urheilu-uupumus vaikuttaa kilpauran lopettamiseen. Kyky palautua stressistä ja vastoinkäymisistä nopeasti voi kuitenkin suojata nuoria uupumiselta.

Uusi reitti varhaiskasvatuksen opettajaksi!

Kun työelämässä jo oleva haluaa kouluttautua uuteen ammattiin, muttei kykene opiskelemaan täysipäiväisesti kolmea vuotta, varhaiskasvatuksen VISIO-opinnot tuovat ratkaisun. Samoin jos opiskelupaikka ei heti avaudu, voi opiskella avoimessa yliopistossa varhaiskasvatuksen opintoja ja hakea VISIO-opintoihin kevään yhteishaussa 20.3.–3.4.2019.

OpenDigi-hankkeen opetuskokeilun tulosten esittely

Peruskouluissa järjestettyjen opetuskokeilujen aikana tapahtui digipedagogisen osaamisen loikkia ja pienempiä edistysaskeleita. Peruskouluihin jalkautuminen osoitti myös suomalaiskoulujen digipedagogisessa osaamisessa olevan suuria eroja. Kansallisen OpenDigi-hankkeen Keski-Suomen toimijat kokoontuvat yhteen jakamaan opetuskokeilun herättämiä ajatuksia.

Oletko autenttinen vai vieraantunut työelämässäsi?

Jos työ, elämä tai molemmat ahdistavat, eikä omalta tuntuvaa, mielekästä koulutusta, ammattia tai työtä tahdo löytyä, mikä neuvoksi? Uraohjauksessa on olennaista ihmisen kokonaisvaltainen huomioon ottaminen, korostettiin Jyväskylän yliopiston ja ammattikorkeakoulujen ensimmäisen uraohjauksen erikoistumiskoulutuksen käynnistyessä.

Heikki Lyytisen UNESCO-professuurille jatkoa

Yhdistyneiden kansakuntien kasvatus-, tiede- ja kulttuurijärjestö on solminut Jyväskylän yliopiston kanssa UNESCO oppituoli -sopimuksen vuosiksi 2019-2023 teemalla "Lukutaito kuuluu kaikille". Kehitysneuropsykologian emeritusprofessori Heikki Lyytinen on hoitanut tehtävää UNESCO-professorina jo nelivuotiskauden 2015-2019.

Apuraha tuo lasten ja nuorten kokeman vallankäytön valoon

Suomen Kulttuurirahasto myönsi 200 000 euron apurahan lasten ja nuorten lähisuhteiden konfliktien ja vallankäytön tutkimukseen. Apuraha tuo Jyväskylän yliopiston tutkijoille mahdollisuuden perehtyä yhteiskunnallisesti tärkeään, mutta toistaiseksi vähän tutkittuun ilmiöön.

Ystävyydestä apua myös opinpolulla

Nuoren läheiset suhteet vanhempiin ja kaveripiiriin lisäävät motivaatiota koulunkäyntiin, todetaan vasta valmistuneessa pitkittäistutkimuksessa. Pelkkä läksyihin patistelu ei riitä ajamaan nuorta eteenpäin koulupolulla.

Mitä nuoruus kertoo keski-ikäisen identiteetistä?

Tuoreessa Jyväskylän yliopiston tutkimuksessa osoitettiin nuorten aikuisten persoonallisuustyylien ennustavan identiteetin muotoutumista myöhemmin aikuisiällä. Tutkijat yllättyivät etenkin identiteetin vaihtelusta miehillä, joilla oli nuoruusiässä käyttäytymisen hallinnan ongelmia.

Uraohjauksen erikoistumiskoulutus vastaa tulevaisuuden haasteisiin

Jatkuvasti muuttuva työelämä vaatii niin työnhakijoilta kuin työssä olevilta sopeutumista ja omien taitojen päivittämistä. Uraohjaajat taas tarvitsevat kykyä ennakoida tulevaisuuden töitä ja trendejä auttaessaan monimuotoisten urapolkujen rakentamisessa ja tukiessaan jatkuvaa, elinikäistä oppimista työelämässä.

Digipedagogiikkaa, virtuaalitodellisuutta – ja ihan oikeaa elämää

Keväällä 2018 käynnistynyt OpenDigi on OKM:n rahoittama opettajankoulutuksen kehittämishanke, jossa opettajat ja opiskelijat opettavat ja oppivat yhdessä tekemällä. Jyväskylän yliopiston opettajankoulutuslaitos on yksi valtakunnallisen hankkeen toteuttajista. Jyväskylässä hankkeessa keskitytään erityisesti yhteisölliseen oppimiseen ja digipedagogisen osaamisen ja oppimisen kehittämiseen perusopetuksessa.

Muistot vahvistavat musiikin tuottamia myönteisiä tunnekokemuksia

Musiikin tiedetään herättävän tunteita useiden eri mekanismien kautta. Uusi tutkimus valottaa, kuinka muistoilla on merkittävä vaikutus musiikin ja kuvien herättämissä mielihyvän tunteissa. Tuloksia voidaan soveltaa esimerkiksi hyödynnettäessä musiikkia osana kuntoutusta ja hyvinvointia.

Kielen piirteitä voidaan oppia passiivisesti aikuisenakin

Opetellessasi uutta kieltä keskityt tietoisesti havaitsemaan eroja äänteiden välillä. Aluksi eroja äänteiden välillä voi olla melkein mahdoton havaita. Vähitellen kykysi erotella ääniä paranee. Tällaista oppimista kutsutaan kuulonvaraiseksi havainto-oppimiseksi.

Täsmälääke tutkivan oppimisen ja monilukutaidon opetukseen

Tutkivasta oppimisesta ja monilukutaidoista puhutaan paljon. Harvat oppikirjat antavat siihen kuitenkaan välineitä ja opettajienkin aika uuden kehittämiseen on usein kortilla. Jyväskylän yliopistossa toimitettu uutuusteos vastaa suoraan tähän puutteeseen.