Uutiset - KTL

Opettajien teknologisissa ongelmanratkaisutaidoissa hälyttäviä puutteita

Korkeakoulutettujen opettajien teknologiset ongelmanratkaisutaidot ovat odotettua heikommat, toteavat Jyväskylän yliopiston tutkijat kansainvälisessä tutkimuksessa. Ongelmanratkaisun taitoja tarvitaan jatkuvasti teknologisoituvassa maailmassa. Opetuksen rooli näiden taitojen turvaamisessa on merkittävä.

PISA pintaa syvemmältä -teos valottaa PISA-tulosten taustoja

PISA-tutkimuksen julkistaminen nostaa joka kerta vilkkaan keskustelun oppimistuloksista, koulutuspolitiikasta ja niiden suunnasta. Uutuusteos antaa lisätietoa tulosten taustalla olevista tekijöistä. Tämä teos on ensimmäinen suomenkielinen vertaisarvioitu ja tieteellisen kustantajan julkaisema PISA-raportti.

Uusi teos luo katsauksen matematiikan opetukseen ja oppimiseen

Vaikka suomalaisten peruskoululaisten matematiikan taidot ovat edelleen kansainvälisessä vertailussa hyvällä mallilla, on osaamisessa tapahtunut myös huolestuttavia muutoksia. Viime vuosina matematiikan osaaminen ja sen opiskeluun liittyvät asenteet ovat heikentyneet. Uusi kirja tarkastelee matematiikan opetusta ja oppimista useista näkökulmista ja tarjoaa laajan kokonaiskuvan näihin vaikuttavista tekijöistä.

Parempia digitaitoja ja lisää hyvinvointia työpaikoille

– Digitalisaation aiheuttama muutos on ollut erittäin nopea ja verrattavissa teollistumisen aiheuttamaan vallankumoukseen. Tulevaisuuden työelämä perustuu yhä enemmän teknologisen osaamiseen, joka luo pohjan menestymiselle 2000-luvun työelämässä, professori Raija Hämäläinen tiivistää.

Uudenlaiseen lukutaitoon – LUKILOKI kouluttaa 1500 opettajaa

Luku- ja kirjoitustaidon merkitys korostuu kaikessa oppimisessa ja opiskelussa. Valitettavasti suomalaisten koululaisten lukuinto kuitenkin hiipuu kouluvuosien edetessä. Tämä käy ilmi Alkuportaat-seurantatutkimuksessa esiopetuksesta perusopetuksen loppuun. Myös oppilaiden väliset erot ovat kasvaneet. Lisäksi Alkuportaat ja PISA osoittavat, että heikkojen lukijoiden joukossa on paljon poikia.

Digipedagogiikkaa, virtuaalitodellisuutta – ja ihan oikeaa elämää

Keväällä 2018 käynnistynyt OpenDigi on OKM:n rahoittama opettajankoulutuksen kehittämishanke, jossa opettajat ja opiskelijat opettavat ja oppivat yhdessä tekemällä. Jyväskylän yliopiston opettajankoulutuslaitos on yksi valtakunnallisen hankkeen toteuttajista. Jyväskylässä hankkeessa keskitytään erityisesti yhteisölliseen oppimiseen ja digipedagogisen osaamisen ja oppimisen kehittämiseen perusopetuksessa.

Korkeakoulut kehittävät työelämässä oppimista – Koulutuksen tutkimuslaitos koordinoi OKM:n rahoittamaa hanketta

Opetus- ja kulttuuriministeriö on myöntänyt Jyväskylän yliopiston Koulutuksen tutkimuslaitoksen koordinoimalle Työelämäpedagogiikka korkeakoulutuksessa -hankkeelle 2,5 miljoonan euron erityisavustuksen. Hankkeen tavoitteena on uudistaa korkeakoulutuksen toimintakulttuuria niin, että työelämänäkökulma ja työelämätaitojen kehittäminen ovat luonnollinen osa koulutusta. Hanke toteutetaan yhteistyössä kymmenen yliopiston ja kuuden ammattikorkeakoulun kanssa.

PISAn koti säilyy Jyväskylässä

Opetus- ja kulttuuriministeriön viime perjantain hankintapäätöksen mukaisesti PISA 2021 -tutkimushankkeen toteuttaa jatkossakin Jyväskylän yliopiston Koulutuksen tutkimuslaitoksen ja Helsingin yliopiston Koulutuksen arviointikeskuksen yhteenliittymä.