Uutiset OKL

Lasten kielileiri alkaa ennätyssuurena

Lasten toiminnallinen kielileiri järjestetään nyt jo seitsemättä kertaa koulujen kesäloman ensimmäisellä viikolla eli 4.–8.6.2018. Leirin toteuttaa Jyväskylän yliopiston Kielikampus yhteistyössä Jyväskylän kaupungin kanssa. Paikkana on tuttuun tapaan Seminaarinmäki ja sen lähiympäristö.

Schildtin palkinto professori Marja-Kristiina Lerkkaselle

Suomen Kulttuurirahaston Keski-Suomen rahaston vuosijuhlassa 20.5.2018 Jyväskylän yliopiston juhlasalissa jaettiin vuoden 2018 apurahojen lisäksi Schildtin palkinto, joka on arvoltaan 15 000 euroa. Keski-Suomen rahasto myönsi palkinnon lasten lukutaidon tutkijalle, lukemattomien ovien avaajalle. Joka toinen vuosi myönnettävän palkinnon sai professori Marja-Kristiina Lerkkanen erityisesti luku- ja kirjoitustaitoon liittyvästä tutkimustyöstä, jota hän on myös soveltanut käytäntöön aapiskirjojen tekijänä.

OKM vahvistaa opettajankoulutuksen kehittämistä - Jyväskylän yliopiston hankkeisiin yli 2,8 miljoonaa euroa

Opetus- ja kulttuuriministeriö on myöntänyt rahoitusta vahvistamaan varhaiskasvatuksen kehittämistä ja tukemaan lukiouudistusta, kielten opetuksen kehittämistä sekä johtamis- ja arviointiosaamista. Opetusministeri Sanni Grahn-Laasonen myönsi 15.6. kansallisesti kaikkiaan 12,7 miljoonaa euroa 25 kehittämishankkeeseen. Jyväskylän yliopisto sai kokonaissummasta erinomaisen rahoituksen kuudelle hankkeelle, yhteensä 2 820 000 euroa.

Jo kaksivuotiaan kielitaito ennustaa teini-iän lukutaitoa

15-vuotiaan lukutaito voidaan ennustaa jo pitkälti ennen kouluikää. Siitä, kuinka hyvin pieni lapsi ymmärtää puhetta ja kuinka laaja sanavarasto hänellä on, voidaan kohtuullisen luotettavasti arvioida, minkälaiset luetun tekstin ymmärtämisen taidot hänellä on myöhemmin.

KiMo – yhdessä enemmän kielitietoisuutta

Kielen ja opettamisen vahvuudet yhdistetään syyslukukaudella käynnistyvissä KiMo-opinnoissa. Kieli- ja viestintätieteet, kasvatustieteistä erityisesti varhaiskasvatus sekä opettajankoulutuslaitos tarjoavat yhdessä monialaisen ja kielitietoisuutta tukevan pedagogiikkapaketin.

Esikoulun laatu vaikuttaa ekaluokkalaisten lukemaan oppimisessa

Esikoulun on tarkoitus valmistaa lapsia sujuvaan siirtymiseen ensimmäiselle luokalle ja parantaa lasten oppimista ensimmäisellä luokalla. Tuore tutkimus Jyväskylän yliopiston psykologian laitokselta osoittaa, että esikoulun laatu vaikuttaa siihen, miten lapset oppivat ensimmäisellä luokalla lukemaan.