Gradublogi

Gradublogi - Jyväskylän yliopisto.
Aino Heikkilä 27.11.2017: Operaatio nimeltä gradu

Graduni aiheena on sotilaiden päihteiden käyttö toisen maailmansodan aikana ja oppiaine on Suomen historia. Työssäni tutkin sotilaiden sekä aktiivisesti sotatoimiin osallistuneiden naisten alkoholin ja huumeiden käyttöä vuosina 1939-1945. Aiheeni ei liity Suomi 100 -teemaan. Tätä minulta on kysytty muutamaan otteeseen. Aloittaessani en ajatellut sitä, että gradun valmistuminen osuu juhlavuoteen.

Sinikka Kauhanen 27.9.2017: Hirvillä ratsastavat miehet

Lähdin graduni kanssa matkaan, jossa tärkein työkalu oli viidakkoveitsi. Maailma, ja varsinkin viestintään liittyvä teknologia, muuttuu nopeasti ja välillä tuntuu, ettei akateeminen ympäristö oikein kestä mukana. Huomasin tämän itse etsiessäni viittaustyyliä some-aineistoon ja ainut mitä löysin, oli ohjeistus CD-ROMia varten.

Tommi Koski 6.6.2017: Ohjeita menestyksekkääseen gradutyöskentelyyn

Missäs vaiheessa sulla on gradu? Joko on pian valmista? Näitä ja saman teemaisia kysymyksiä kuulin mielestäni jatkuvasti oman graduprosessini aikana. Jälkikäteen olen kuitenkin huomannut, että nämä pääosin kuvitteelliset odotukset olivat lähinnä omia itselleni asettamia turhia paineita.

Sami Kolsi 10.5.2017: Gradu ja Volkswagen kriisissä - kolmas kerta toden sanoi

Puheviestinnän graduprojektini oli melkoinen Via Dolorosa. Seminaarit, tutkimuskurssit ja muut humpat menivät hyvin, mutta siinä vaiheessa, kun ohjaajalle piti esittää joku järkevä tutkimusaihe, niin pikku-Samilla hakkasi apina symbaaleja korvien välissä siihen tahtiin, että hyvä kun sai omaa nimeä sanottua.

Laura Kinnunen ja Petri Niemi 11.4.2017: Parigradu – yhteisellä tiellä

Onnistunut graduprosessi on kuin onnistunut ohjelmistoprojekti. Sen läpiviemiseen tarvitaan ymmärrys nykytilasta, kirkas näkemys tavoitetilasta, oikeat ihmiset työskentelemään yhdessä ja runsaasti hyvää vuorovaikutusta. Lisäksi tarvitaan vielä vaatimukset työtä kohtaan, jotka tuottavat graduun sen varsinaisen sisällön

Sinimari Mäntynen 14.3.2017: Päiväni gradun kirjoittajana

Aamulla herätessäni ensimmäinen ajatus oli ryhtyä toimeen. Siispä syötyäni melko ravinteikkaan ja kofeiinipitoisella juomalla alas huuhdellun aamupalan kyyristyin työpöytäni ääreen. Tunsin, kuinka selkärankani naksahti tuttuun kumaraan ja sormeni koukistuivat krampinomaisesti näppäimistölle.

Anu Ainasoja 21.11.2016: Gradulista

En ole aivan samanlainen kuin ennen gradua. Muutoksen sisältö konkretisoituu järjestellessäni työhuonettani, joka pursuaa graduun liittyviä listoja ja ajatuskarttoja. Teen erotyötä ja heittelen rutistamiani papereita sytykkeiksi uuniin. Valmistaudun tulevaan ja pohdin, mitä siltä toivon. Ehkä teen siitäkin listan.

Terhi Komulainen 13.10.2016: Gradun sietämätön olemus

Gradu on monen tekijän summa, johon vaikuttavat aiemmat yliopistossa ja sen ulkopuolella vietetyt vuodet: kaikki kurssit, kokemukset, ajatukset sekä kohdatut opettajat, vertaistoverit, ohjaajat ja muut vastaantulijat. Tuli hyväksyä gradun olemus. Siihen kuului matkanteko omaan itseen, mikä teki prosessista kiehtovan mutta samaan aikaan - niin sietämättömän!

Mari Kivijärvi: 4.7.2016 Graduntekijän sankarillinen matka

Sankarit ovat merkittävä osa tarinankerrontaamme: jo vanhoissa myyteissä toistuu rakenne, jossa tarinan päähenkilö kulkee vaikean matkan läpi vaarojen voittaen matkalla haasteita ja hirviöitä ja palaa kansansa keskuuteen sankarina ja valontuojana.

Henri Pitkänen 27.5.2016: Lätkä, some ja gradu

“En käsitä, miten joku voi vääntää gradua monta vuotta ja tehdä siitä hirveän numeron sekä mörön itselleen”, minulle kerrottiin. Maaliviiva häämötti pitkään kaukana ja katselin sitä kaihoten, mutten ollut valmis laittamaan itseäni täysillä likoon. Lopulta kun tein sen, palkinto maistui makealta ja helpotus oli suuri.

Tuija Vaara 6.5.2016: Mistä iloa ja innostusta kouluun?

Kasvatustieteen gradussani selvitin yhdessä peruskoulun yhdeksäsluokkalaisten kanssa, osallistavan toimintatutkimuksen keinoin, mikä koulussa tuottaa heille iloa ja hyvinvointia. Mikä tekee koulusta oppilaiden mielestä vielä paremman?

Sanna Salomäki 21.4.2016: Yhdessä tekeminen kannustaa oppimaan kieliä

Ryhmässä työskentelyn taidot ovat tärkeitä perustaitoja niin koulumaailmassa kuin myöhemmin työelämässä. Työpistetyöskentely on yhteistoiminnallisen oppimisen muoto, jossa pienryhmät tekevät tehtäviä siirtyen pisteeltä toiselle. Ryhmäläiset oppivat yhdessä tekemällä ja ovat riippuvaisia toistensa tuesta, jotta tehtävä saadaan valmiiksi.

Juuso Puranen 24.3.2016: Maisteriksi Tinderin avulla

Tinderin kaltaisten mobiilisovellusten käyttö on nopeassa ajassa muovannut nykyajan deittailukulttuuria ja tarjonnut uusia keinoja etsiä ja tavata uusia ihmisiä. Sovellus on tehnyt internetin välityksellä tapahtuvasta suhteiden muodostamisesta hyväksyttävämpää ja jopa trendikästä.

Samir Itani 6.4.2016: Tarina nimeltä gradu

Sana gradu herättää ihmisissä monia ajatuksia. Itselle gradu tuli ajankohtaiseksi syksyllä 2014, kun aloitin Kauppakorkeakoulussa johtamisen opiskelijana viidennen ja viimeisen vuoden. Opinnot oli saatu hyvin loppusuoralle, ja viimeisenä lukukautena edessä oli ainoastaan tämä tarunhohtoiset mittasuhteet saanut gradu.

Birgitta Kemppainen 10.3.2016: Vastuu viestinnästä kuuluu kaikille

Suuri tietomäärä tai hienotkaan teknologiset välineet eivät yksinään takaa organisaatioiden menestystä. Henkilöstön kasvava osallisuus organisaatioiden viestinnässä on merkinnyt kollektiivisen tiedonhallinnan korostumista. Sen mahdollistamiseksi organisaatioiden on tarjottava otolliset viestinnän puitteet ja harjoitettava mahdollistavaa johtamista.