30.05.2016

Henri Pitkänen 27.5.2016: Lätkä, some ja gradu

“En käsitä, miten joku voi vääntää gradua monta vuotta ja tehdä siitä hirveän numeron sekä mörön itselleen”, minulle kerrottiin. Maaliviiva häämötti pitkään kaukana ja katselin sitä kaihoten, mutten ollut valmis laittamaan itseäni täysillä likoon. Lopulta kun tein sen, palkinto maistui makealta ja helpotus oli suuri.

Henri Pitkänen Graduprosessini starttasi ajatuksen tasolla kesällä 2014, kun olin harjoittelussa yliopiston viestintäpalveluissa ja pohdiskelin hiljaisina heinäkuun päivinä, mikä minua oikeasti kiinnostaa. Entinen kämppikseni tarjosi kiekkotermein syötön suoraan lapaan takatolpille alkusyksystä, kun pohdin samaa asiaa hänelle ääneen. “Tutki vaikka jotain lätkäseuroja ja sitä, miten ne käyttävät sosiaalista mediaa”, kuului kieltämättä kiinnostavalta kuulostanut ehdotus ja tartuin tuumasta toimeen.

Jääkiekon liigaseurojen sosiaalisen median käyttö ja se, miten ne sidosryhmiään pyrkivät somen avulla sitouttamaan muodostui lopulta lopulliseksi aiheeksi, ja ensimmäinen talvi sujuikin melko hyvin kirjoittamisen oltua jos nyt ei päivittäisen säännöllistä, niin ainakin säännöllisen satunnaista. Kevään tullen tahti kuitenkin hiipui, sain töitä paikallisradiosta ja kesän tullen gradu jämähti vain pölyiseksi tiedostoksi kirjaston koneiden uumeniin. Kesällä ja alkusyksystä kävin välillä yrittämässä, mutta keskittyminen oli hukassa enkä saanut juuri mitään aikaiseksi. Gradu seisoi ja se ahdisti, vaikken ollut uskonut, että minulle kävisi niin.

Viime syksynä vankkurit nytkähtivät jälleen liikkeelle, ja graduohjaajan kanssa käydyt keskustelut puhalsivat jälleen tuulta purjeisiin. Toinen samassa tilanteessa ollut puheviestijäystäväni oli vierailulla talvella, ja päätimme, että toukokuussa muuten pidetään yhteiset valmistujaiset Suomenlinnassa ja siihen mennessä kaikki on tehty ja valmiina. Tuo prosessin kannalta ratkaiseva päätös kannatti ja piti, ja viimeinen sipaisu lopulliseen tiedostoon tuli tehtyä ennen vappua 2016. Fiilis oli helpottunut ja iloinen - hemmetti, tein sen, musta oli siihen sittenkin!

Valmis teos ei sisällä suuria paljastuksia, mutta oli hienoa tutkia aihetta, jota ei juuri oltu tutkittu ja josta oli oman urheilutaustan vuoksi syvää harrastuneisuutta sekä ymmärrystä. Tutkin Kärppien, Tapparan, Lukon ja SaiPan yhtä viikkoa sosiaalisessa mediassa Facebookin, Twitterin, Instagramin ja YouTuben osalta viesti viestiltä, kuva kuvalta ja video videolta, ja sen jälkeen haastattelin vielä samat neljä seuraa analyysituloksia hyödyntäen.

Jääkiekon liigaseurat ovat Suomessa miljoonabisneksiä, joiden sosiaalisen median käytöllä on paljon merkitystä siinä, miten ne jo olemassa olevat sidosryhmät ja potentiaaliset uudet asiakkaat saavat sitoutettua mukaan toimintaan. Seuroilla on ymmärrystä ja osaamista sosiaalisessa mediassa, mutta parantaa voi aina, ja seurojen on tärkeää pystyä reagoimaan some-maailman tulevaisuuden mahdollisiin muutoksiin. Tutkimuksella on siirrettävyyttä myös urheilumaailman ulkopuolelle, sillä yhtä lailla organisaatiot ja yritykset tekevät sosiaalisessa mediassa sitoutus- ja osallistamistyötä kaikenlaisilla aloilla.

Omat vinkit graduprosessiin:

  1. Valitse aihe, joka oikeasti ja aidosti kiinnostaa.
  2. Pyri luomaan joku motivoiva päämäärä, päivämäärä tai maali, jonka eteen teet töitä ja jonka pidät koko ajan mielessä.
  3. Älä tee väkisin. Tieteellinen ajattelu vaatii tilaa ja aikaa, eikä se synny pakottamalla. Kuuntele itseäsi ja omia tuntemuksiasi.
  4. Muista, että gradu on ihan oikeasti vain yksi kurssisuoritus yliopistossa. Iso ja työläs paketti kyllä, muttei elämää suurempi asia. Siitä selviää kyllä.Isot tsempit nykyisille ja tuleville graduilijoille sekä aurinkoisen kesän toivotukset,

Henri Pitkänen

Jääkiekon liigaseurojen sidosryhmävaikutus sosiaalisessa mediassa
https://jyx.jyu.fi/dspace/bitstream/handle/123456789/49671/URN%3ANBN%3Afi%3Ajyu-201605092452.pdf?sequence=1