25.01.2018

Ulla Klemola: JYU:n susijengi ja pedagoginen pelikirja

Kuulin sattumoisin autoradiosta koripalloilija Hanno Möttölän haastattelun. Kun häneltä kysyttiin Suomen koripallomaajoukkueen eli Susijengin pärjäämisen syitä, Möttölä totesi kaiken olevan kiinni yhdessä tekemisestä. Pelaajia ei aseteta kilpailemaan toisiaan vastaan, kuten rapakon takana tehdään, vaan Susijengi etsii yhdessä omaa tapaansa pelata huippukorista. Olennaista on siis tehdä asiat yhdessä ja juuri omalla tavalla.

Susijengi ei tyydy vähään, vaan on asettanut korkeat tavoitteet kansainväliseen menestykseen. Myös Jyväskylän yliopisto on visiossaan todennut olevansa tulevaisuudessa opetuksen ja oppimisen alueella yksi maailman johtavista yliopistoista. Tavoitteena on pelata omalla kentällämme loistavasti ja vakuuttavasti. Mitä voisimme ottaa opiksemme Susijengiltä? Miten meistä tulee JYU:n susijengi ja miten saavutamme omat korkeat tavoitteemme? Mikä on yliopistomme omintakeinen opetuksen ja oppimisen pelityyli?

Yliopistoa on ehkä hankala hahmottaa yhdeksi joukkueeksi. Omat kollegat ja tiimit yksiköissä ovat arjessa selkeämmin sitä omaa porukkaa ja yhteispelin toimivuus niissä tärkeää. Nämä ”seurajoukkueet” rakentavat työllään yliopistomme osaamista ja siksi jokaisen opetusta ja oppimista kehittävän työ on merkityksellistä. JYU:n susijengi rakentuu pelaajiensa vahvuuksista ja toisaalta siitä, että hankaluudet saadaan yhdessä voitettua.

”Yhdessä parempaa pedagogiikkaa” on jo pitkään ollut opetuksen kehittämisen mottona yliopistossamme. Yliopistopedagogiset opinnot, TACE-, ohjaus- ja henkilöstökoulutus sekä eEducation-hankkeet rakentavat maastoa, jossa osaamistaan saa kehittää yhdessä. Esimerkiksi eEducaton-hankevuosi on ollut monelle opettajalle tärkeä juuri siksi, että siellä on saanut toisilta sparrausta omiin pedagogisiin ideoihinsa. Yhteistä kehittymistä tukee aktiivinen hanketutkimus tuloksineen.

Yksi uusi keino rakentaa JYU:n joukkuetta ovat helmikuussa starttaavat Pepet eli pedagogiset perjantait. Pepet ovat pönötysvapaita ja epämuodollisia keskustelun foorumeita, joissa käsitellään erilaisia opetuksen ja oppimisen kysymyksiä ja tuuletetaan pedagogiikkaa. Pepen järjestämisvastuut jaetaan yksiköiden ja ylioppilaskunnan kesken. Pepe on paikka ajatella joukkueena ja yksilöinä.

Koriksen Susijengillä on kirjattuna periaatteita, jotka he ovat ilmaisseet Meidän tapa –nimisessä maajoukkuepelaajien oppaassa. Näitä pelaamisen ja harjoittelun periaatteita ovat Yritä kaikkesi, Haasta itsesi ja Auta muita paremmaksi. Voisivatko nämä ohjata myös meitä tavoitellessamme laadukasta opetusta ja oppimista?

Vai olisiko syytä laatia ihan oma opas? Mitä jos kirjaamme ja laadimme oman pelikirjamme, hyvän opetuksen periaatteet yhdessä tänä vuonna? Joukkueena on helpompi toimia viisaasti, kun suunta on selkeä. Käynnistämme ajattelun pedagogisesta pelikirjastamme ensimmäisessä Pepessä 2.2. klo 13-14 (Tissarin taidekokoelma S110), jonne jokainen JYU:n pelaaja on tervetullut. Ei muuta kuin pallo peliin ja syötä kaverille!

Ulla Klemola, opetuksen kehittämispäällikkö, 24.1.2018

URN:NBN:fi:jyu-201801241323