10.07.2018
Taru Kalvi

Kokemukset näkyvät haalareissa

Taru Kalvi | Viestinnän johtaminen

Haalarit ovat ikoninen osa opiskelijaelämää – niihin ommelluilla merkeillä on helppo kertoa itsestään ja kokemuksistaan. Minun lempihaalarimerkkini on halvalla tuotettu merkki, jollaisia on olemassa vain alle kymmenen koko maailmassa. Lähdimme ensimmäisenä yliopistovuonnani muutaman kaverini kanssa moikkaamaan yhden heistä opiskelukaveria Portugaliin, Portoon, jossa tämä kaverinkaveri oli vaihdossa. Kaverini oli kaikessa hiljaisuudessa suunnitellut yhdeksi reissun ohjelmanumeroksi ainutlaatuisen ”Portoappro”-nimisen tapahtuman ja tilannut sitä varten vielä Suomessa ollessaan meille jokaiselle itse suunnittelemansa haalarimerkin ja pakannut ne mukaan. Tätä oman porukan approa varten oli myös tehty ja suunniteltu appropassi ja kaikki. Vaikka haalareissani on paljon muitakin hauskoja ja hienompia merkkejä, tämä tuntuu ainutlaatuiselta.

Pienenä halusin aina sekä kirjailijaksi että jalokivitutkijaksi eli gemmologiksi. Yhdessä vaiheessa minusta piti tulla toimittaja, mutta kiinnostukseni siirtyi viimeistään lukiossa journalismista kohti muunlaisia viestinnän muotoja, kun kuulin, että muunkinlaisia mahdollisuuksia on. Olin aluksi hakemassa toiseen yliopistoon lukemaan viestintää, mutta jätin lopulta valmennuskurssinkin sinne kesken, kun tajusin että Jyväskylän yliopiston yhteisöviestinnän (nyk. viestinnän johtaminen) oppiaine ja painotus tuntuivat kiinnostavimmilta.

Oma kokemukseni on, että valtaosa yliopisto-opiskelijoista tulee muualta kuin Jyväskylästä, joten muualta muuttavalla on hyvät mahdollisuudet muodostaa uusia kaveriporukoita monen muunkin ollessa samassa tilanteessa. Suuremmasta kaupungista pienempään opiskelua varten muuttaneena suosittelen muitakin ennakkoluulottomasti tutustumaan opiskelumahdollisuuksiin oman kotikaupungin ulkopuolella. 

Lukuvuoden paras ajankohta: Kevään ja syksyn ensimmäiset luennot, joilla pääsee näkemään opiskelukavereita taas pitkästä aikaa lomien jälkeen.