12.01.2018

Sieidi: Virtuaalitodellisuudessa väistät melkein aitoa valasta

Teksti on julkaistu alunperin Yritystehtaan sivuilla (tarina: Tommi Salo).

Pelimaailman seuraava suunta vie virtuaalitodellisuuteen. Lasit silmille ja luurit korville, ja tie on auki täysin uuteen maailmaan. Jyväskyläläinen Sieidi aikoo tuoda VR-pelejä markkinoille eturintamassa.

Ensimmäisen aallon yrityksillä on paalupaikka, kun uudella alalla alkaa markkinoiden imu. Jyväskyläläinen peliyritys Sieidi Oy aikoo olla tällä paalupaikalla virtuaalitodellisuuden (virtual reality, VR) markkinoilla.

Tällä hetkellä VR-pelimaailmassa on enemmän sisältöjä kuin niiden kuluttajia.

– Kuluttajille tarjottavat laitteistot ovat vielä kalliita, ja tietokoneet on päivitettävä, jotta pelit saa pyörimään koneilla. Kyse on tällä hetkellä enemmän luksustuotteesta, Sieidin osakas Joel Konttinen laskee.

VR-pelien arkisempi kuluttajakäyttö ei ole kuitenkaan enää niin kaukana, etteikö Sieidissäkin mietittäisi ihan vakavasti ensimmäisen pelin tuomista markkinoille. Yrityksellä on vuoden suunnitelma virtuaalitodellisuuden tekemisestä todelliseksi. Konttisen mukaan peliyrityksellä voisi olla julkaisukelpoista materiaalia keväällä 2017.

– Haistelemme nyt oikeaa kulmaa, jolla lähdemme viemään VR-pelejä eteenpäin. Olemme selvittäneet markkinapotentiaalia ja tutustuneet suomalaisiin ja kansainvälisiin VR-pelifirmoihin.

Keväällä 2014 perustetussa Sieidissä työskentelee neljän hengen tiimi. Yritys on julkaissut jo viihde- ja opetuspelejä niin mobiiliin kuin pc-koneillekin.

 Kokeilusta mennään vakavampaan bisnekseen

 Mistä puhutaan, kun puhutaan virtuaalitodellisuuden peleistä? Asiaa voi kuvata muun muassa siten, että pelaajan aistit menevät sopivasti sekaisin.

Niitä sekoittavat lasit silmillä, hanskat kädessä, luurit korvilla ja matto jalkojen alla. Pelaaja reagoi fyysisesti siihen, mitä pelissä tapahtuu.

– Väistin vastaan tullutta valasta, vaikka tiesin olevani pelissä, VR-pelejä pelannut Konttinen kertoo.

Hän sanoo virtuaalitodellisuuden peleissä tällä hetkellä korostuvan sen, että on hauska kokeilla, mitä kaikkea on mahdollista tehdä. Seuraavassa vaiheessa kokeilusta päästään oikeaan kokemukseen.

– Pelialusta vaihtuu ja haasteet ovat erilaisia, mutta perinteisten pelien tapaan myös VR-puolella suomalainen osaaminen voisi olla maailman huippua.

Kontakteja yrityssparrauskilpailusta

 Sieidi osallistui Nordean Yrityssparrauskilpailuun VR-tuotannon kehittämisellä. Kilpailussa yritys pääsi sparrauttamaan ulkopuolisilla VR-strategiaansa ja hakemaan toiminnalleen lisää näkyvyyttä.

– Olemme saaneet vietyä VR-toimenpiteitä eteenpäin ja tämä kehitystyö jatkuu kilpailun jälkeenkin, Konttinen päättää.