12.01.2018

Recenart muuttaa taidemarkkinoita – finanssialan viimeistä villiä länttä

Merkittävä taideväärennöstapaus ylitti uutiskynnyksen Suomessa. Valtion taidemuseo oli täyteen buukattu, eikä taideteosten oikeellisuuden tutkimukseen ollut riittävästi resursseja. Jyväskyläläinen taidehistorioitsija sai idean: tarvitsemme monitieteistä taidetutkimusta!

Tästä ajatuksesta syntyi Recenart Oy, Jyväskylän yliopiston taidehistorioitsijoiden ja luonnontieteilijöiden yritys, jonka tavoitteena on lisätä taidemarkkinoiden luotettavuutta.
 
”Huomasin, että Pohjoismaissa ei ole oikeastaan yhtään kaupallisesti toimivaa taidetutkimusyritystä. Syntyi ajatus palveluista, joita voisimme tarjota keräilijöille, yrityksille, säätiöille, museoille ja vakuutusyhtiöille”, Recenartin toimitusjohtaja Tiina Koivulahti kertoo.
Yritys palvelee asiakkaitaan monitieteellisesti erilaisissa taideteoksiin liittyvissä kysymyksissä, muun muassa maalauksiin, veistoksiin, metalliesineisiin, kolikoihin ja keramiikkaan liittyen. Kaikki tutkimus ei välttämättä liity suoraan teoksen aitouteen vaan kohteena voi olla esimerkiksi pigmentin läsnäolon selvitys.
 
”Asiakkailla on oikeus tietää, millaista taidetta he ostavat. Taidemarkkinoita voisi kutsua finanssialan viimeiseksi villiksi länneksi – siellä esiintyy niin paljon kirjavuutta”, Recenart Oy:n viestintä- ja markkinointipäällikkö Laura Aineslahti sanoo.

Monitieteellisyyden ja yliopistoyhteistyön edut

Vuonna 2013 tiimiläiset saivat Tutkimuksesta uutta tietoa ja liiketoimintaa (TUTL) -rahoitusta, mikä tarjosi mahdollisuuden menetelmien kehittämiseen ja asiakkaiden pilotointiin.
 
Yliopistolta hankkeeseen lähti niin taidehistorian, fysiikan, kemian, tietotekniikan, geologian kuin yhteiskuntatieteenkin edustajia. Mukaan saatiin myös kaupallistajaosaaja ja Kansallisgallerian johtava analyytikko. Huippuasiantuntijoiden voimin Recenart pystyy hyödyntämään tutkimuksessaan kaikkiaan 13 menetelmää.
 
”Kansallisgalleriat tekevät vastaavaa tutkimusta eri maissa, mutta ollenkaan kaikilla kilpailijoilla ei ole käytössään monitieteellisiä menetelmiä”, Koivulahti sanoo.
 
”Samalla meillä on hyvin hauskaa yhdessä, opimme koko ajan uutta ja täydennämme toistemme osaamistamme. Innostus ja tsemppi ovat olleet kantavia voimia alusta asti”, Aineslahti jatkaa.
 
Recenart kokee yliopistoyhteistyön toimivan erinomaisesti ja tuovan myös puolueettomuutta tutkimukseen. Laitteiden käyttömahdollisuus on tarjoutunut yrittäjille lisähinnoin. Samalla taustalla on verkoston tuki.
 
”Kävely Ylistönsillan yli kiihdytinlabraan on vaikuttava kokemus monelle kansainväliselle asiakkaalle. Haluamme myös näyttää reilusti, millaista yhteistyö yliopiston kanssa on”, toimitusjohtaja kuvaa.
 
JY_Recenart027.JPG

Kotimaiset ja kansainväliset asiakkuudet

Recenartin asiakkaista noin puolet tulee ulkomailta ja puolet kotimaasta, ja moni TUTL-hankkeen aikaisista pilottiasiakkuuksista kantaa edelleen. Tutkimusta toivotaan esimerkiksi taidenäyttelyiden, oikeudenkäyntien ja perinnönjakotilaisuuksien yhteyksissä. Joillakin voi olla myös henkilökohtainen halu selvittää, onko itselle tärkeä teos aito.
 
”Matkan varrelle on mahtunut monia jännittäviä tapahtumia. Kerran hylkyjä sukeltava singaporilainen paroni tuli vierailemaan Jyväskylään meidän luokse – olemme myös päässeet ihailemaan reissuillamme brittiläisen gallerian takahuoneen aarteita: 1600-luvun kruunujalokiviä ja Egyptin sarkofageja”, Koivulahti kuvaa.
 
Yksi yritystaipaleen kohokohtia on ollut, kun Recenart nostettiin maailman 10 merkittävintä taidelöytöä -listalle Claude Monetin teoksen aitouden selvittämisestä.
 
”Ala tuntuu erityiseltä. Myös keskustelu on usein sivistynyttä ja ystävällistä, kun puhutaan taiteesta”, Aineslahti jatkaa.
 
Maailman taidemarkkinat ovat parhaillaan murroksessa. Ihmisistä on tullut entistä tiedostavampia taidehankintojen suhteen ja vanhat taidekauppiaat ovat eläköitymässä. Recenartin tavoitteena onkin suuntautua erityisesti kansainvälisille markkinoille.
 
”Tutkimuksen kaupallistaminen on verrattain uusi asia esimerkiksi humanistisessa tiedekunnassa. Tämä on jotakin erilaisista. Mahdollisuuksia on monessa paikassa, kun lähtee laajentamaan näkökulmaa”, Koivulahti kannustaa.
 
Teksti: Susanna Hämäläinen
 
 

Kysy lisää:


Tiina Koivulahti, Recenart Oy:n toimitusjohtaja
puh. 0400 248 083, tiina.koivulahti@recenart.com
www.recenart.com