11.10.2016

Teemanumero historian opetuksesta ja opiskelusta

Mitä mieltä historian opiskelussa on? Mihin sillä tähdätään ja kuka määrää tahdin? Entä millaista historian opetus on tänä päivänä? Näihin ja moniin muihin kysymyksiin pyrkii antamaan vastauksia ja herättämään keskustelua Historiallisen aikakauskirjan uusin numero 3/2016, joka on samalla lehden 114-vuotisen historian ensimmäinen historian opetuksen ja oppimisen teemanumero.

Historian pedagoginen tutkimus on nyt pinnalla monestakin syystä. Uusi perusopetuksen opetussuunnitelma painottaa vahvasti historiallisia taitoja, kuten kriittistä ajattelua ja tulkintataitoja. Myös digitaalisuus haastaa opiskelua, sillä sen myötä menneisyyden lähteet on mahdollista saada kaikkien ulottuville. Entistä tärkeämpää on myös kysyä, millaista kansalaisuutta historian opetus rakentaa käsiteltävien sisältöjen ja työtapojen myötä. Voidaan siis syystä puhua historian opetuksen murroksesta.

Teemanumeron ovat toimittaneet Anna Veijola (Jyväskylän normaalikoulu), Matti Rautiainen (Opettajankoulutuslaitos) ja Simo Mikkonen (Historian ja etnologian laitos), jotka ovat laitoksella toimivan Suomen Akatemian hankkeen ”Kohti tiedonalakohtaista lukutaitoa” tutkijoita.

Lehden teemanumeron toimittajat järjestävät myös teemanumeroon liittyvän paneelikeskustelun Jyväskylän kaupunginkirjastolla 3.11.2016 klo 18.00–19.30. Keskustelu on osa Historiallisen Aikakauskirjan ”Kurkkaa kirjastoon” sarjaa. Keskustelu kulkee otsikolla ”Mihin historiaan tarvitaan?”

Lisätietoa teemanumerosta:

http://www.historiallinenaikakauskirja.fi/uusin-numero

http://politiikasta.fi/miksi-historiaa-opiskellaan/