13.10.2009

Oppimis- ja luentopäiväkirja

Oppimispäiväkirjan tai luentopäiväkirjan tarkoitus ei ole referoida tilaisuuksien sisältöä ja siellä puhuttua. Siinä ei ole myöskään tarkoitus heitellä ilmaan omia ’mutu’-ajatuksia sen kummempia miettimättä. Pohdi, kysy, vertaa, kritisoi, vastaa, perustele!

Kirjoita tilaisuudesta esimerkiksi seuraavia asioita:
- Mitä odotit tilaisuudelta? Mitkä olivat ennakkotietosi tilaisuuden aiheesta? Mitä halusit oppia tilaisuudessa?
- Mikä oli tilaisuudessa oppimasi asian ’ydinpointti’? Muista, ettei sinun ole tarkoitus pelkästään luetella tilaisuuden ohjelmaa ja referoida luennoijan tai muun puhujan sanomisia. Jäsennä asioita ja suhteuta niitä toisiinsa, yhdistele ja pohdi.
- Mitä opit, oivalsit, havaitsit tilaisuudessa? Minkä kuvan sait tilaisuuden aiheesta tai teemasta ja sen merkityksestä? Saitko uusia ajatuksia ja ideoita? Ymmärsitkö kaiken? Mitä jäit vielä pohtimaan?
- Arvioi omaa oppimistasi. Saavutitko tilaisuudelle asettamasi tavoitteet ja toiveet?
- Pohdi voisitko hyödyntää, käyttää tai soveltaa oppimaasi myöhemmin, esimerkiksi opinnäytetöissä tai muilla kursseilla.

Otsikoi tilaisuudesta tehty oppimispäiväkirja itse, ja muista muotoilussa riviväli 1,5 ja fontti 12.