Julkaisut Riikka Ullakonoja

Huhta, A., Alderson, J. C., Nieminen, L., & Ullakonoja, R. (2016). The Role of Background Factors in the Diagnosis of SFL Reading Ability. In J. V. Banerjee, & D. Tsagari (Eds.), Contemporary Second Language Assessment (pp. 125-146). Contemporary Applied Linguistics, 4. Bloomsbury Academic.

Iwaniec, J., & Ullakonoja, R. (2016). Polish and Finnish teenagers’ motivation to learn English : the role of context. European Journal of Applied Linguistics, 4 (2), 277-300. doi:10.1515/eujal-2015-0034 Open access

Kautonen, M., Kuronen, M., & Ullakonoja, R. (2016). Studier i uttalsinlärning i finska, svenska och engelska : litteraturöversikt. Puhe ja kieli, 36 (3), 197-220. Retrieved from http://ojs.tsv.fi/index.php/pk/article/view/59010 Open access

Kuronen, M., Ullakonoja, R., & Kautonen, M. (2016). Inlärningen av de svenska tonaccenterna hos finska S2-talare - automatiseras uttalet?. Språk och stil NF, 2016 (26), 161-194.

Ruohotie-Lyhty, M., Ullakonoja, R., Moate, J., & Haapakangas, E.-L. (2016). Teaching a skill or using a tool? : Studying Finnish EFL teachers’ beliefs about the teaching of reading and writing. In A. Solin, J. Vaattovaara, N. Hynninen, U. Tiililä, & T. Nordlund (Eds.), Kielenkäyttäjä muuttuvissa instituutioissa - The language user in changing institutions. AFinLAn vuosikirja 2016 (pp. 87-107). Suomen soveltavan kielitieteen yhdistyksen julkaisuja, 74. Jyväskylä, Finland: Suomen soveltavan kielitieteen yhdistys. Retrieved from http://ojs.tsv.fi/index.php/afinlavk/article/view/59721 Open access

Ullakonoja, R., & Dufva, H. (2016). Toisen ja vieraan kielen ääntämisen oppimisen haasteet. Oppimisen ja oppimisvaikeuksien erityislehti, 26 (2), 4-18.

Ahola, S., Pietarinen, M., & Ullakonoja, R. (2015). Success in the language test and citizenship : some results of the Russian test takers in the Finnish language test in Finland. In A. Babanov, N. Bogdanova-Beglaryan, L. Bugaeva, M. Virolaynen, V. Zakharov, N. Med, . . . M. Khokhlova (Eds.), XLIII Международная филологическая конференция, 11-16 марта 2014 года. Избранные труды = 43rd International Philological Conference, St. Petersburg, 11-16 March 2014. Selected articles (pp. 38-48). St. Petersburgskij Gosudarstvenny`j Universitet.

Kautonen, M., Kuronen, M., Ullakonoja, R., Tergujeff, E., & Dufva, H. (2015). På väg mot bättre språkundervisning - FOKUS på uttal. Kieli, koulutus ja yhteiskunta, 11.03.2015 (Maaliskuu). Retrieved from http://www.kieliverkosto.fi/article/pa-vag-mot-battre-sprakundervisnin... Open access

Perikangas, H., & Ullakonoja, R. (2015). Motivaation yhteys luku- ja kirjoitustaitoon venäjää kotikielenään puhuvilla peruskoululaisilla. Kieli, koulutus ja yhteiskunta, 9.9.2015 (Syyskuu). Retrieved from http://www.kieliverkosto.fi/article/motivaation-yhteys-luku-ja-kirjoit... Open access

Ullakonoja, R., & Kuronen, M. (2015). Young Russian Immigrants' Segmental Duration and Length in Finnish. In T. S. C. f. I. 2015 (Ed.), ICPhS 2015 : Proceedings of the 18th International Congress of Phonetic Sciences (pp. 1-5). International Phonetic Association. Retrieved from https://www.internationalphoneticassociation.org/icphs-proceedings/ICP... Open access

Alderson, J. C., Haapakangas, E.-L., Huhta, A., Nieminen, L., & Ullakonoja, R. (2014). The Diagnosis of Reading in a Second or Foreign Language. New York and London: Routledge. New Perspectives on Language Assessment.

Nieminen, L., Ullakonoja, R., Haapakangas, E.-L., Huhta, A., Rautio, I., & Alderson, C. (2014). Laajan koululaisaineiston tutkimuseettiset haasteet. AFinLA-e : soveltavan kielitieteen tutkimuksia, 2014 (7), 146-162. Retrieved from http://ojs.tsv.fi/index.php/afinla/article/view/48165/13966 Open access

Skrelin, P., Volskaya, N., Evgrafova, K., & Ullakonoja, R. (2014). The development of new corpora for under-resourced languages using data available for well-resourced ones. In SLTU-2014 Workshop Proceedings : 4th International Workshop on Spoken Language Technologies for Under-resourced Languages (pp. 243-246). St. Petersburg: SPIIRAS. Retrieved from http://mica.edu.vn/sltu2014/proceedings/SLTU2014Proc.pdf

Ullakonoja, R., Dufva, H., Kuronen, M., & Hurme, P. (2014). How to imitate an unknown language? Russians imitating Finnish. In K. Jähi, & L. Taimi (Eds.), XXVIII Fonetiikan päivät. Turku 25.-26. lokakuuta 2013. Konferenssijulkaisu (pp. 10-18). Turun yliopisto. Retrieved from http://urn.fi/URN:ISBN:978-951-29-5980-8 Open access

Ullakonoja, R., Kuronen, M., Hurme, P., & Dufva, H. (2014). Segment Duration in Finnish as Imitated by Russians. In N. Campbell, D. Gibbon, & D. Hirst (Eds.), Social and Linguistic Speech Prosody. Proceedings of the 7th international conference on Speech Prosody (pp. 507-511). Social and Linguistic Speech Prosody, 7. Dublin: Science Foundation Ireland; Intenational Speech Communication Association. Retrieved from http://fastnet.netsoc.ie/sp7/sp7book.pdf

Saarinen, S., & Ullakonoja, R. (2013). Sanapainon oppiminen ei olekaan vaikeaa. Aspekti, 2013 (1), 13-14.

Ullakonoja, R., Haapakangas, E.-L., Nieminen, L., Huhta, A., & Alderson, C. (2013). Тестирование мотивации к изучению финского языка. In И. Ю. Павловская (Ed.), Тестология – материалы секции XLIII международной филологической конференции (pp. 10-19). Санкт-Петербург: Санкт-Петербургский государственный университет.

Ullakonoja, R., Nieminen, L., & Huhta, A. (2013). Suomen kielen oppimismotivaatio, luetunymmärtäminen ja kirjoitustaito venäjää kotikielenään puhuvilla peruskoululaisilla. Kasvatus, Suomen kasvatustieteellinen aikakauskirja, 44 (5), 508-521. Retrieved from http://elektra.helsinki.fi/se/k/0022-927-x/44/5/suomenki.pdf

Ullakonoja, R., Haapakangas, E.-L., Nieminen, L., Huhta, A., & Alderson, C. (2012). Влияние языковых и когнитивных факторов на формирование умений в чтении на финском языке и в финской письменной речи у русско-финских школьников. In I. G. Pavlovskaja (Ed.), Тестология – материалы секции XXXVIII международной филологической конференции (pp. 61-70). Sankt-Peterburg: Fakul'tet filologii i iskusstv Sankt-Peterburgskogo gosudarstvennogo universiteta.

Ullakonoja, R., Haapakangas, E.-L., Nieminen, L., Huhta, A., & Alderson, C. (2012). Двуязычие школьников: на примере сочинений на русском и на финском языках. In L. G. Gromova (Ed.), Русский язык в России и в мире: актуальные проблемы изучения и преподавания (pp. 108-114). Tver: Tverskoj gosudarstvennyj universitet.

Ullakonoja, R., Nieminen, L., Haapakangas, E.-L., Huhta, A., & Alderson, C. (2012). Kaksikieliset oppilaat suomea ja venäjää kirjoittamassa: Minun rakkaus väri - valeasininen ja violetti. In L. Meriläinen, L. Kolehmainen, & T. Nieminen (Eds.), Monikielinen arki (pp. 113-134). AFinLAn vuosikirja, 70. Jyväskylä, Finland: Suomen soveltavan kielitieteen yhdistys AFinLA.

Ullakonoja, R., Tergujeff, E., & Dufva, H. (2012). Роль фонетики в преподавании устной русской речи финским учащимся. In L. A. Verbistkaja, & N. K. Ivanova (Eds.), Человек говорящий: исследования XXI века. К 80-летию со дня рождения Лии Васильевны Бондарко (pp. 155-160). Ivanovo: Ivanovskij gosudarstvennyj himiko-tehnologicheskij universitet.

Nieminen, L., Huhta, A., Ullakonoja, R., & Alderson, C. (2011). Toisella ja vieraalla kielellä lukemisen diagnosointi - DIALUKI-hankkeen teoreettisia ja käytännöllisiä lähtökohtia. In E. Lehtinen, S. Aaltonen, M. Koskela, E. Nevasaari, & M. Skog-Södersved (Eds.), AFinLA-e Soveltavan kielitieteen tutkimuksia (pp. 102-115). AFinLA-e Soveltavan kielitieteen tutkimuksia, 3. Jyväskylä, Finland: Suomen soveltavan kielitieteen yhdistys AFinLA ry. Retrieved from http://ojs.tsv.fi/index.php/afinla/article/view/4470/4216 Open access

Tergujeff, E., Ullakonoja, R., & Dufva, H. (2011). Phonetics and Foreign Language Teaching in Finland. In S. Werner, & T. Kinnunen (Eds.), XXVI Fonetiikan päivät 2010 (pp. 63-68). Joensuu: Itä-Suomen yliopisto. Retrieved from http://urn.fi/URN:ISBN:978-952-61-0391-4

Ullakonoja, R. (2011). Vaihto-opiskelusta potkua ääntämisen oppimiseen. Kieli, koulutus ja yhteiskunta, 2 (lokakuu ). Retrieved from http://www.kieliverkosto.fi/article/vaihto-opiskelusta-potkua-aantamis... Open access

Ullakonoja, R. (2011). Da. Eto vopros!: prosodic development of Finnish students' read-aloud Russian during study in Russia. Jyväskylä, Finland: Jyväskylän yliopisto. Jyväskylä studies in humanities, 151. Open access

Ullakonoja, R., & Anttila, H. (2011). Miten ääntämistä voi tutkia?. In P. Kalaja, R. Alanen, & H. Dufva (Eds.), Kieltä tutkimassa - tutkielman laatijan opas (pp. 180-200). Helsinki, Finland: Finn Lectura.

Anttila, H., & Ullakonoja, R. (2010). Kielten äännejärjestelmät. In P. Korpilahti, O. Aaltonen, & M. Laine (Eds.), Kieli ja aivot (pp. 52-61). Turku: Kognitiivisen neurotieteen tutkimuskeskus, Turun yliopisto.

Silva, V. d., Mäkilä, K., Kärkkäinen, H., & Ullakonoja, R. (2010). Uusi venäjän ääntämisopas. Helsinki, Finland: Finn Lectura.

Ullakonoja, R. (2010). How do native speakers of Russian evaluate yes/no questions produced by Finnish L2 learners?. Rice Working Papers in Linguistics, 2, 92-105. Retrieved from http://scholarship.rice.edu/handle/1911/27603

Ullakonoja, R. (2010). Преподавание фонетики русского языка и фонетические исследования в университете г. Ювяскюля. In A. Mustajoki, E. Protasova, M. Kopotev, A. Nikunlassi, & T. Huttunen (Eds.), Изучение и преподавание русского языка в Финляндии (pp. 83-92). Sankt-Peterburg: Zlatoust.

Ullakonoja, R. (2010). Pitch contours in Russian yes/no questions by Finns. In M. Hasegawa-Johnson, A. Bradlow, J. Cole, K. Livescu, J. Pierrehumbert, & C. Shih (Eds.), Proceedings of the Speech Prosody 2010 Conference. Retrieved from http://speechprosody2010.illinois.edu/papers/100072.pdf

Silva, V. d., & Ullakonoja, R. (Eds.). (2009). Phonetics of Russian and Finnish. General Description of Phonetic Systems. Experimental Studies on Spontaneous and Read-aloud Speech. Frankfurt am Main: Peter Lang.

Silva, V. d., & Ullakonoja, R. (2009). Introduction: Russian and Finnish in Contact. In V. d. Silva, & R. Ullakonoja (Eds.), Phonetics of Russian and Finnish. General Description of Phonetic Systems. Experimental Studies on Spontaneous and Read-aloud Speech. (pp. 15-20). Frankfurt am Main: Peter Lang.

Ullakonoja, R. (2009). Акустические корреляты беглости речи в РКИ. In P. A. Skrelin (Ed.), Формальные методы анализа русской речи – материалы секции XXXVIII международной филологической конференции (pp. 10-16). Sankt-Peterburg: Fakul'tet filologii i iskusstv Sankt-Peterburgskogo gosudarstvennogo universiteta.

Ullakonoja, R. (2009). Speech rate as an indicator of fluency in the Russian of Finnish learners. In M. O'Dell, & T. Nieminen (Eds.), Fonetiikan päivät 2008 (pp. 97-109). Tampere, Finland: Tampere University Press. Retrieved from http://tampub.uta.fi/tulos.php?tiedot=276

Ullakonoja, R. (2008). Pausing as an Indicator of Fluency in the Russian of Finnish Learners. In B. P. A., M. Sandra, & R. César (Eds.), Proceedings of the Speech Prosody 2008 Conference (pp. 339-342). Campinas, Brazil: Editora RG/CNPq. Retrieved from http://aune.lpl.univ-aix.fr/~sprosig/sp2008/papers/id050.pdf

Ullakonoja, R., & Dufva, H. (2008). Perception of L2 Fluency in Study Abroad Context. Academic Exchange Quarterly, 12 (3), 62-66.

Kärkkäinen, H., Ullakonoja, R., & Silva, V. d. (2007). Acoustic Correlates of Word Stress and Accent in Russian - Analysis of Finnish FL Learners of Russian. In R. K. Potapova (Ed.), SPECOM 2007 Proceedings. 12th International Conference on Speech and Computer. (pp. 233-238). Moscow: Moscow State Linguistic University.

Ullakonoja, R. (2007). Comparison of Pitch Range in Finnish (L1) and Russian (L2). In J. Trouvain, & W. J. Barry (Eds.), Proceedings of the 16th International Congress of Phonetic Sciences, 6-10 August 2007, Saarbrücken, Germany (pp. 1701-1704). Saarbrücken: Universität des Saarlandes. Retrieved from http://www.icphs2007.de/conference/Papers/1498/1498.pdf

Ullakonoja, R. (2007). Uusi perusteos suomen kielen fonetiikasta. Virittäjä, 2007 (3), 456-459. Retrieved from http://www.kotikielenseura.fi/virittaja/verkkolehti/index.html

Ullakonoja, R., Kärkkäinen, H., & Silva, V. d. (2007). Havaintoja venäjän kielen lukupuhunnan sävelkulun ja spontaanin puheen jaksottelun oppimisesta. In O.-P. Salo, T. Nikula, & P. Kalaja (Eds.), Kieli oppimisessa - Language in Learning. AFinLAn vuosikirja 2007. (pp. 215-231). Suomen soveltavan kielitieteen yhdistyksen julkaisuja, 65. Jyväskylä, Finland: Soveltavan kielitieteen yhdistys AFinLa.

Kärkkäinen, H., Silva, V. d., & Ullakonoja, R. (2006). Havaintoja perustaajuudesta spontaanin puheen jaksottelussa suomessa ja venäjässä. In R. Aulanko, L. Wahlberg, & M. Vainio (Eds.), Fonetiikan päivät 2006 (pp. 84-92). Helsingin yliopiston Puhetieteiden laitoksen julkaisuja, 53. Helsinki, Finland: Hakapaino Oy. Retrieved from http://ethesis.helsinki.fi/julkaisut/kay/fonet/julkaisuja/53/

Kärkkäinen, H., Silva, V. d., Ullakonoja, R., & Anttila, H. (2006). Деление на интонационные единицы и реализация акцентной выделенности в финской спонтанной речи. In L. V. Bondarko (Ed.), Материалы XXXV международной филологической конференции (pp. 3-15). Sektsiya fonetiki, 20. Sankt-Peterburg: Filologicheskij fakul'tet Sankt-Peterburgskogo gosudarstvennogo universiteta.

Silva, V. d., & Ullakonoja, R. (2004). Tavun kestoon vaikuttavia tekijöitä venäjän spontaanissa puheessa ja lukupuhunnassa. In T. Seppänen, K. Suomi, & J. Toivanen (Eds.), Fonetiikan päivät 2004 (pp. 14-16). Oulu: MediaTeam Oulu, Oulun yliopisto.

Ullakonoja, R. (2004). Karjalan paikallisten asukkaiden suhtautuminen suomalaisiin matkailijoihin (Sortavala ja Petroskoi). In A. Peltonen (Ed.), "Näin naapurissa" Matkailun Venäjän-foorumin ja matkailualan verkostoyliopiston kenttätutkimuksen tuloksia Karjalan tasavallassa (pp. 60-69). Muuttuva Matkailu, 2-4/2004. Joensuu: Matkailualan opetus- ja tutkimuslaitos, Matkailualan tietokeskus, Joensuun yliopisto. Retrieved from http://www.matkailu.org/pdf/Muuttuva%20matkailu%202-4%202004.pdf