01.02.2018

Omaopettajien, hops-ohjaajien ja portfolio-ohjaajien antama ohjaus

Omaopettajat ja ryhmänohjaus

Jokaiselle opiskelijalle on nimetty omaopettaja, joka toimii hänen ryhmänohjaajanaan (ja osassa oppiaineita/opiskelijaryhmiä myös yksilöohjaajana) kandidaatintutkinnon ajan. Omaopettaja mm.

  • perehdyttää opiskelijaa akateemisen opiskelun käytänteisiin ja opiskelueettisiin periaatteisiin
  • tukee opiskelijaa opiskelutaitojen kehittämisessä,
  • edistää ryhmäytymistä, yhteishengen ja vertaistuen kehittymistä
  • ohjaa opintojen suunnittelua ja etenemistä sekä asiantuntijuuden kehittymistä
  • edistää kansainvälistymistä.

Ryhmänohjauksen lisäksi omaopettaja voi käydä ryhmäläistensä kanssa ohjauskeskusteluja henkilökohtaisesti tai pienryhmässä. Osa opiskelijoista käy puolestaan henkilökohtaisen tai pienryhmäkeskustelun erikseen nimetyn hops-ohjaajan kanssa. Omaopettajien ja hops-ohjaajien työnjako sovitaan oppiaineittain. Ohjauksen työnjako opiskelijan asiantuntijaksi kehittymisen ja työelämään suuntaamisen kysymyksissä sovitaan koulutusohjelmittain omaopettajan ja mahdollisten portfolio-ohjaajien kesken. 

Hops-ohjaus

Jokaiselle opiskelijalle on nimetty oma hops-ohjaaja. Hops tarkoittaa opiskelijan henkilökohtaista opiskelusuunnitelmaa, joka ohjaa hänen opiskeluaan ja rakentuu tutkinto-ohjelman opetussuunnitelman ja sen osaamistavoitteiden ympärille. Siinä opiskelija suunnittelee yksilöllisesti, mitä opintoja hän suorittaa, miten ja missä järjestyksessä. Hops-ohjaaja

  • tukee ja ohjaa hops-suunnitelman tekemistä tarjoamalla suunnittelutyöhön riittävät pohjatiedot ja välineet sekä keskustelutukea joko pienryhmässä tai henkilökohtaisesti.

Hops-ohjaajina toimivat pääsääntöisesti koulutussuunnittelijat. Osa opiskelijoista voi vaihtoehtoisesti käydä hops-keskustelun omaopettajansa kanssa. Omaopettajien ja hops-ohjaajien välinen työnjako sovitaan oppiaineittain.

Portfolio-ohjaus eli asiantuntijaksi kasvun ja työllistymisosaamisen ohjaaminen

Portfoliotyöskentelyssä ja -ohjauksessa tuetaan opiskelijan asiantuntijaksi kasvua ja työllistymisosaamisen kehittymistä. Portfoliotyöskentely on koko opintopolun läpäisevää ja sitä toteutetaan ryhmäohjauksena eri kursseihin integroituna. Tärkeitä teemoja ovat

  • itsetuntemuksen ja työelämätuntemuksen kartuttaminen,
  • uratavoitteiden asettaminen,
  • opintojen suunnittelu (etenkin tutkintotasolla)
  • oman osaamisen ja sen kehittymisen ohjaaminen, tunnistaminen ja kuvaaminen
  • työllistymisosaamisen kehittäminen (työllistymisväylät, käytännön työnhakutaidot).

Portfoliotyöskentelyä ohjaavat viestintätieteissä omaopettajat ja kielitieteissä erilliset portfolio-ohjaajat.