27.05.2009

4 Muuta

  • AARNIO, TIMO – LAAKSONEN, MARKO 2004.
    "Suomessa kaikki on PERFECT" – vai onko? Entisen Neuvostoliiton alueelta tulleiden maahanmuuttajaoppilaiden käsityksiä koulusta ja koulunkäynnistä Suomessa. Pro gradu -työ. Tampereen yliopiston opettajankoulutuslaitos.
  • Aineistolehti (ilmestyy vuosittain).
    Maahanmuuttaja-aiheiset aineistot Suomessa. Sosiaali- ja terveysministeriö. Helsinki: Edita.
  • BLOMBERG, LISELOTT 1988.
    Litteratur kring tvåspråkighet i Finland och övriga Norden: en bibliografi. Dokumentation 31. Vaasa: Åbo Akademi, Pedagogiska fakulteten.
  • DOMANDER, MINNA 1992.
    Maahanmuuttajat ja koulutus. Siirtolaisuustutkimuksia A: 16. Turku: Siirtolaisinstituutti.
  • DOMANDER, MINNA 1993.
    Maahanmuuttajien koulutus – kehitystä muuton tahdissa. ULPU: Ulkomaalaisopettajien puheenvuoroja 1, 3.
  • DOMANDER, MINNA 1993.
    Siirtolaisuus- ja pakolaisuustutkimus Suomessa 1980–1993. Turku: Siirtolaisuusinstituutti.
  • DOMANDER, MINNA 1994.
    Kulttuuritausta ja maahanmuuttajakoulutuksen tuloksellisuus. Siirtolaisuustutkimuksia A: 17. Turku: Siirtolaisuusinstituutti.
  • DOMANDER, MINNA 1995.
    Kulttuurierot maahanmuuttajakoulutuksessa. Teoksessa Saarinen, M. & Parviainen, U. (toim.) Maahanmuuttajat ammatillisessa koulutuksessa. Helsinki: Opetushallitus. 11–23.
  • ERÄJÄRVI, TUOMO – KOSTIAINEN, LEENA 1991.
    Pakolaisten sopeutuminen Suomeen: interaktio pakolaislasten ja suomalaislasten välillä Tampereen kaupungin Kanjonin koulun 6b-luokalla. Pro gradu -tutkielma. Tampereen yliopiston Hämeenlinnan opettajankoulutuslaitos.
  • ESKELINEN, SARI 1998.
    Sopeudunko Suomeen ja sopeutuvatko suomalaiset minuun?! Tutkimus kahden ala-asteikäisen maahanmuuttajalapsen sopeutumisesta suomalaiseen peruskouluun ja opettajien valmiudet kohdata heidät opetuksessaan. Pro gradu -työ. Tampereen yliopiston opettajankoulutuslaitos.
  • FLINCK, KATRI 1991.
    Pakolaislapsi koulussa. Teoksessa Mustakallio, M. & Uusi-Hallila, T. (toim.) Joka puulla juurensa. ÄOL:n vuosikirja 38. Helsinki: ÄOL. 26–29.
  • FORSANDER, ANNIKA – EKHOLM, ELINA & SALEH, RAYA 1994.
    Monietninen työ – haaste ammattitaidolle. Täydennyskoulutusjulkaisuja. Helsinki: Helsingin yliopiston Lahden tutkimus- ja koulutuskeskus.
  • FOSSI, RITVA 1999.
    Monikulttuurinen opetus osana opettajaksi opiskelevan opintoja. Teoksessa Matinheikki-Kokko, K. (toim.) Monikulttuurinen koulutus – perusteita ja kokemuksia. Helsinki: Opetushallitus. 177–189.
  • HAAPANEN, MARJA-LEENA 1995.
    Maahanmuuttajien foniatrisesta kuntoutuksesta. Teoksessa Takkinen, R. & Haapanen, M-L. (toim.) Monikielinen Suomessa. Suomen logopedis-foniatrisen yhdistyksen julkaisuja 28. Helsinki: Yliopistopaino. 63–70.
  • HAKANEN, A. – SIITONEN, K. 2005.
    Seitsemän veljestä suomalaisuuden peilinä. – T. Niitemaa (toim.). Hiidenkiveltä. Näkökulmia Aleksis Kiveen. Turku: Turun Aleksis Kivi -kerho ry., s. 69–87. (Haastateltu ulkomaalaisia suomenoppijoita, jotka ovat tutustuneet Seitsemään veljekseen.)
  • HALDIN, MAIJA-RIITTA – MÄENPÄÄ-LAHTI, MARKETTA 1995.
    Hei, haluatko lapsesi oppivan äidin- vai isänkielellä? Tulkinnallinen tutkimus siitä, miksi vanhemmat valitsevat lapselleen kielikylvyn. Pro gradu -tutkielma. Jyväskylän yliopiston opettajankoulutuslaitos.
  • HARJULA, ANNA 2006.
    Suomalainen perhe neljässä S2-oppikirjassa.
    Pro gradu -tutkielma. Joensuun yliopiston suomen kielen laitos.
  • HELENIUS, JOHANNA 1997.
    Oppilas kahden kulttuurin välissä. Pro gradu -työ. Tampereen yliopiston opettajankoulutuslaitos.
  • HELIN, MERJA 2003.
    Nuorten maahanmuuttajien käsityksiä kotoutumisesta ja ammatinvalinnasta vieraassa kulttuurikontekstissa Pro gradu -työ. Tampereen yliopiston kasvatustieteiden laitos, kasvatustiede.
  • Helsingin yliopisto 1994.
    Suomi vieraana kielenä Helsingin yliopistossa 1994. Projektin loppuraportti. Helsingin yliopiston toimikuntien mietintöjä ja selvityksiä 59. Helsinki: Yliopistopaino.
  • HIETANEN, HELENA – KOLI, ELINA 1993.
    Kurdipakolaisten sosiaalinen asema ala-asteen luokassa ja sen yhteys minäkuvaan. Pro gradu -tutkielma. Tampereen yliopiston Hämeenlinnan opettajankoulutuslaitos.
  • HILASVUORI, TOUKO – MIKKOLA, ARMI (toim.) 1994.
    Monikulttuurinen koulu ja opetus. Vantaan täydennyskoulutuslaitos. Helsinki: Painatuskeskus.
  • HILMOLA, VUOKKO – RUOTONEN, LEENA 1994.
    Kohti monikulttuurista koulua. Kasvatus 25(5), 501–509.
  • HOFFMAN, DAVID – COOLS, CARRINE 1999.
    Intercultural communication skills workshop: Preliminary observations of different student groups. Teoksessa Matinheikki-Kokko, K. (toim.) Monikulttuurinen koulutus – perusteita ja kokemuksia. Helsinki: Opetushallitus. 198–212.
  • ILMASTI, LOTTA 2006.
    Ruotsinsuomen ominaispiirteitä. Näkökulmana mahdollisten paluumuuttajien kielellinen sopeutuminen ja sen tukeminen. Turun yliopiston suomalaisen ja yleisen kielitieteen laitos / suomen kieli.
  • INTO, BIRGITTA – SUVIRANTA, ANNA-LIISA 1993.
    Kulttuurishokki luokassa: peruskoulun luokanopettajien kokemuksia pakolaisopetuksesta. Pro gradu -tutkielma. Tampereen yliopiston Hämeenlinnan opettajankoulutuslaitos.
  • JAAKKOLA, MAGDALENA 1989.
    Suomalaisten suhtautuminen ulkomaalaisiin ja ulkomaalaispolitiikkaan. Siirtolaisuustutkimuksia 21. Helsinki: Työvoimaministeriö.
  • JAAKKOLA, MAGDALENA 1994.
    Asenteet kovenevat. ULPU: Ulkomaalaisopettajien puheenvuoroja 2, 3–6.
  • JAAKKOLA, MAGDALENA 1995.
    Suomalaisten kiristyvät ulkomaalaisasenteet. Työpoliittinen tutkimus 101. Helsinki: Työministeriö.
  • JASINSKAJA, INGA 1996.
    Venäjänkielisenä maahanmuuttajana Suomessa ja suomalaisessa koulussa. Teoksessa Ruuska, H. & Tuomi, S-M. (toim.) Moneja baareja: Tiellä toimivaan kaksikielisyyteen. Äidinkielen opettajain liiton vuosikirja 1996. Helsinki: ÄOL. 53–58.
  • JOKINEN, MARKKU 1991.
    Kuurot – viittomakielinen vähemmistö vailla oikeuksia. Teoksessa Lehtinen, T. & Shore, S. (toim.) Kieli, valta ja eriarvoisuus. Kieli 6. Helsinki: Helsingin yliopiston suomen kielen laitos. 60–69.
  • JÖNSSON-KORHOLA, HANNELE – LINDGREN, ANNA-RIITTA (toim.) 2003.
    Monena suomi maailmalla. Suomalaisperäisiä kielivähemmistöjä. Tietolipas  190. Helsinki: Suomalaisen Kirjallisuuden Seura.
  • KAAKINEN, EIJA – RUNTTI, SARI 1992.
    Kielen ja kulttuurin merkitys vähemmistön sopeutumisessa. Pakolaislapsen kaksikielisen ja -kulttuurisen identiteetin kehittyminen sekä koulun osuus sen toteuttamisessa. Pro gradu -tutkielma. Oulun yliopiston käyttäytymistieteiden laitos.
  • KAIJOLA, LIISA 1995.
    Suomessa ammattiin valmistuneet maahanmuuttajat. Teoksessa Saarinen, M. & Parviainen, U. (toim.) Maahanmuuttajat ammatillisessa koulutuksessa. Helsinki: Opetushallitus. 120–127.
  • KAIKKONEN, PAULI 1999.
    Kulttuurien välinen oppiminen ja kasvatus. Teoksessa Matinheikkki-Kokko K. (toim.) Monikulttuurinen koulutus – perusteita ja kokemuksia. Helsinki: Opetushallitus. 17–29.
  • KAMRIN, EDWARD 1995.
    Sairaanhoitoa kahdella kielellä: ulkomaalaisten ja suomenkielisten sairaanhoidon opiskelijoiden käsityksiä vuorovaikutuksesta kliinisen harjoittelun aikana. Pro gradu -tutkielma. Helsingin yliopiston suomen kielen laitos.
  • KARANKO, MARJATTA 1992.
    Haaveena pakolaisstatus. Vuonna 1990 Suomeen tulleiden peruskouluikäisten turvapaikanhakijoiden koulujärjestelyt. Sosiaali- ja terveysministeriön monisteita 1/92. Helsinki: Sosiaali- ja terveysministeriö.
  • KARPPINEN, JAANA – KORHONEN, SARI 1993.
    Vieraskielinen lapsi luokassa. Pro gradu -tutkielma. Jyväskylän yliopiston opettajankoulutuslaitos.
  • KERES, NINA 1994.
    Oman äidinkielen opettajat siltana kodin ja koulun välillä. ULPU: Ulkomaalaisopettajien puheenvuoroja 2, 19–20.
  • Kieltenopetuksen kehittämistoimikunta 1992.
    Kieltenopetuksen kehittämistoimikunnan mietintö. Betänkande av kommissionen för utvecklande av språkundervisningen. Komiteamietintö Kommittébetänkande 1992: 16. Helsinki: Opetusministeriö.
  • KOISTINEN, ANNE 1988.
    Pohjoismaiset pakolaistutkimukset. Virikkeitä suomalaiseen tutkimustoimintaan. Julkaisuja 4:1988. Helsinki: Sosiaali- ja terveysministeriö.
  • KOIVULEHTO, LIISA 2001.
    Suomessa ei näytetä tuntevan suomea toisena kielenä. Ruijan kaiku. Norjan suomalaisten ja kveenien lehti 9, 13.
  • KOKKILA, KRISTAMAARIT 2003.
    Kohti yhteiskunnan täysivaltaista jäsenyyttä: tapaustutkimus neljän maahanmuuttajanuoren tulevaisuudensuunnitelmista kymppiluokan jälkeen. Pro gradu -työ. Tampereen yliopiston opettajankoulutuslaitos.
  • KOMPPA, JOHANNA 2006.
    Urheilutunnelmaa. – Tunnetta mukana: Kirjoituksia Jyrki Kalliokosken 50-vuotispäivän kunniaksi. Toim. Salla Kurhila ja Anne Mäntynen. Kieli 17. Helsinki: Helsingin yliopiston suomen kielen ja kotimaisen kirjallisuuden laitos. 74–90.
  • KOPPINEN, MARJA-LEENA 1999.
    Monikulttuurinen oppiminen – osallistuvaa oppimista. Teoksessa Matinheikki-Kokko, K. (toim.) Monikulttuurinen koulutus – perusteita ja kokemuksia. Helsinki: Opetushallitus. 70–83.
  • KOPPINEN, MARJA-LEENA 1999.
    Monikulttuurinen opettaja – silta kahden kulttuurin välillä. Teoksessa Matinheikki-Kokko, K. (toim.) Monikulttuurinen koulutus – perusteita ja kokemuksia. Helsinki: Opetushallitus. 145–151.
  • KORKIASAARI, JOUNI 1993.
    Siirtolaisuus- ja ulkomaalaistilastot. Helsinki: Pakolais- ja siirtolaisuusasiain neuvottelukunta.
  • KOSKI, ERKKI 1995.
    Ulkomaalainen alaisena. Teoksessa Saarinen, M. & Parviainen, U. (toim.) Maahanmuuttajat ammatillisessa koulutuksessa. Helsinki: Opetushallitus. 89–92.
  • KOUKKARI-ANTTONEN, ULLA 2005.
    Maahanmuuttajille suunnattu suomi. Kuluttajien toiveet ja käyttäjien kokeneisuus. Pro gradu -tutkielma. Jyväskylän yliopiston kielten laitos / suomen kieli. Elektroninen aineisto. http://thesis.jyu.fi/05/URN_NBN_fi_jyu-2005300.pdf                           URN:NBN:fi:jyu-2005300

 

  • KUJANSUU, JUHANI 1993.
    Maahanmuuttajaopettajan rooli. ULPU: Ulkomaalaisopettajien puheenvuoroja 1, 8–11.
  • KUKKAMÄKI, PAULA 2007.
    Maahanmuuttaja televisiohaastattelussa. Ryhmän määritteleminen ja pronominiviittaus identiteetin muodostajina. Pro gradu -tutkielma. Helsingin yliopiston suomen kielen ja kirjallisuuden laitos.
  • KUNINGAS, RIIKKA 2005.
    "Puhuja kuulosti mustalta." Kieliasenteet. Tamperelaislukiolaisten arvioita sekä ei-natiivien nuorten suomenkielisestä puheesta että puhujista itsestään. Pro gradu -tutkielma. Tampereen yliopiston kieli- ja käännöstieteiden laitos / suomen kieli.
  • KURHILA, SALLA 2006.
    Maahanmuuttajataustaiset asiakkaat Kelan toimistossa. – Marja-Leena Sorjonen ja Liisa Raevaara. Arjen asiointia.. Keskusteluja Kelan tiskin äärellä. Helsinki: SKS, s. 285–312.
  • LAIHIALA-KANKAINEN, SIRKKA – PIETIKÄINEN, SARI – DUFVA, HANNELE (toim.) 2002.
    Moniääninen Suomi. Kieli, kulttuuri ja identiteetti. Soveltavan kielentutkimuksen keskus. Jyväskylä: Jyväskylän yliopisto.
  • LAIRIO, MARJATTA – PUUKARI, SAULI – VARIS, EIJA 1999.
    Oppilaanohjaus maahanmuuttajaoppilaiden tukena. Teoksessa Matinheikki-Kokko, K. (toim.) Monikulttuurinen koulutus – perusteita ja kokemuksia. Helsinki: Opetushallitus. 127–144.
  • LATOMAA, SIRKKU 1993.
    On parental attitudes towards child bilingualism in the Nordic countries. Teoksessa Extra, G. & Verhoeven, L. (toim.) Immigrant Languages in Europe. Clevedon: Multilingual Matters. 181–193.
  • LATOMAA, SIRKKU 1995.
    Finland as a multilingual society yesterday, today and tomorrow? Teoksessa Ammon, U., Mattheier, K. J. & Nelde, P. H. (toim.) European identity and language diversity. Sociolinguistica 9. International Yearbook of European Sociolinguistics. Tübingen: Max Niemeyer Verlag. 113–135.
  • LATOMAA, SIRKKU 1996.
    Monikielisyys – uhka vai rikkaus? Kielikuvia 1/1996, 19–20.
  • LATOMAA, SIRKKU (toim.) 2004.
    Äidinkieli ja toiset kielet.  Pohjoismainen kaksikielisyystyöpaja Tampereella 18.–20.10.2002. Tampere Studies in Language, Translation and Culture, Series B1.  Tampere University Press.
  • LATOMAA, SIRKKU – NUOLIJÄRVI, PIRKKO 2005.
    The language situation in  Finland. Teoksessa R. B. Kaplan & R. B. Baldauf Jr. (toim.) Language Planning and Policy. Europe, Vol. 1. Finland, Hungary and Sweden. Clevedon: Multilingual Matters. 125–232.
  • LATOMAA, SIRKKU 2005.
    Multilingualism in Finland: Past and present.  Teoksessa X. P. Rodriquez Yáñez & A. M. Lorenzo Suárez & F. Ramallo  (eds.) Bilingualism and Education: from the Family to the School. München: Lincom Europa. 91–106.
  • LATOMAA, SIRKKU 2006.
    Mitä kieliä Euroopan kouluissa puhutaan?  Teoksessa A. Pajunen & H. Tommola (toim.) XXXII Kielitieteen päivät  Tampereella 19.–20.5.2005. Valikoima pidettyihin esitelmiin  pohjautuvista artikkeleista. Tampere Studies in Language,  Translation and Culture. Series B2. Tampere University Press. 440–453.
  • LAUNIKARI, M. – PUUKARI, S. (toim.) 2005.
    Multicultural Guidance and Counselling – Theoretical Foundations and Best Practices in Europe. http://www.cimo.fi/english kohdassa: Publications.
  • LEHTIMAJA, INKERI 2006.
    Oppilaiden välinen kiusoittelu luokkahuoneessa. – Salla Kurhila ja Anne Mäntynen (toim.) Tunnetta mukana: Kirjoituksia Jyrki Kalliokosken 50-vuotispäivän kunniaksi. Kieli 17. Helsinki: Helsingin yliopiston suomen kielen ja kotimaisen kirjallisuuden laitos. 55–73.
  • LEHTONEN, HEINI 2006.
    Maahanmuuttajanuoret plurilingvaalisuuden mannekiineina. – Salla Kurhila ja Anne Mäntynen (toim.) Tunnetta mukana: Kirjoituksia Jyrki Kalliokosken 50-vuotispäivän kunniaksi. Kieli 17. Helsinki: Helsingin yliopiston suomen kielen ja kotimaisen kirjallisuuden laitos. 13–29.
  • LERKKANEN, MARJA-KRISTIINA 1999.
    Monikulttuurista ja kulttuurien välistä kasvatusta opettajakoulutuksessa. Teoksessa Matinheikki-Kokko, K. (toim.) Monikulttuurinen koulutus – perusteita ja kokemuksia. Helsinki: Opetushallitus. 165–176.
  • LIEBKIND, KARMELA 1988.
    Me ja muukalaiset – ryhmärajat ihmisten suhteissa. Helsinki: Gaudeamus.
  • LIEBKIND, KARMELA (toim.) 1994.
    Maahanmuuttajat. Kulttuurien kohtaaminen Suomessa. Helsinki: Gaudeamus.
  • LILJA, NIINA 2006.
    Arkikeskustelu kielen oppimisen ympäristönä – haasteita tutkimukselle. Teoksessa Pietilä P., Lintunen P. & Järvinen, H-M. (toim.) 2006. Kielenoppija tänään – Language Learners of Today. AFinLAn vuosikirja 2006. Suomen soveltavan kielitieteen yhdistyksen julkaisuja no. 64. s.159–177. Jyväskylä.
  • LIND, INKERI 1999.
    Maahanmuuttajalapsille oppimiseen annetut oikeudet ja mahdollisuudet. Teoksessa Matinheikki-Kokko, K. (toim.) Monikulttuurinen koulutus – perusteita ja kokemuksia. Helsinki: Opetushallitus. 96–102.
  • LIIUS, KIRSI 1998.
    Kolme kurdityttöä suomalaisella ala-asteella. Pro gradu -tutkielma. Jyväskylän yliopiston psykologian laitos.
  • MARTIN, MAISA 1999.
    Suomen kieli monikulttuurisessa koulussa. Teoksessa Matinheikki-Kokko, K. (toim.) Monikulttuurinen koulutus – perusteita ja kokemuksia. Helsinki: Opetushallitus. 84–95.
  • MARTIN, MAISA 2007.
    Kakkoskieli keskuksessa. Teoksessa Kalin, Maija & Nurmi, Timo & Räsänen, Anne (toim.), Kirjomme kielillä. Jyväskylän yliopiston kielikeskus 30 vuotta – Tapestry of teaching. University of Jyväskylä Language Centre 30 Years. Jyväskylä: Jyväskylän yliopiston kielikeskus.
  • MARTIN, MAISA 2007.
    A Square Peg into a Round Hole? Fifteen years of Finnish as a second language research. Nordand. Nordisk Tidsskrift for andrespråksforskning 2007/1, s. 63–86.
  • MATINHEIKKI-KOKKO, KAIJA 1999.
    Maahanmuuttajien opetuksen kehitys Suomessa. Teoksessa Matinheikki-Kokko, K. (toim.) Monikulttuurinen koulutus – perusteita ja kokemuksia. Helsinki: Opetushallitus. 30–51.
  • MATINHEIKKO-KOKKO, KAIJA 1999.
    Kohti monikulttuurisen koulutuksen paradigmaa. Teoksessa Matinheikki-Kokko, K. (toim.) Monikulttuurinen koulutus – perusteita ja kokemuksia. Helsinki: Opetushallitus. 229–239.
  • MERIKALLIO, ANNA-KAISA 1992.
    Vietnamilaisten pakolaislasten opetuksen ongelmat peruskoulun ala-asteella opettajien arvioimina. Pro gradu -tutkielma. Turun yliopiston opettajankoulutuslaitos.
  • MERTANEN, JOUKO 1992.
    Peruskouluikäisten vietnamilaislasten alkuvaiheen pakolaisopetuksen kouluvalmiudet sopeutumisen edistäjänä lukuvuonna 1989–1990 opettajien ja oppilaiden arvioimina. Pro gradu -tutkielma. Tampereen yliopiston Hämeenlinnan opettajankoulutuslaitos.
  • MIKKONEN, PIRJO 1993.
    Tavoitteena vahva kulttuuri-identiteetti. ULPU: Ulkomaalaisopettajien puheenvuoroja 2, 30.
  • MUIKKU-WERNER, PIRKKO 1995.
    Ihanuuksien ihmemaa – maahanmuuttajien Suomi-kuva. Teoksessa Muikku-Werner, P. & Julkunen, K. (toim.) Kielten väliset kontaktit. AFinLA:n vuosikirja 1995. Suomen soveltavan kielitieteen yhdistyksen julkaisuja nro 53. Jyväskylä: AFinLA. 115–129.
  • MUIKKU-WERNER, PIRKKO 2006.
    Mangoa vai mansikoita, sakea vai sahtia – kulttuureja tarjottimella. – P. Muikku-Werner (toim.), Sillä tavalla. Helsinki: Tammi s. 177–209.
  • MUIKKU-WERNER, PIRKKO 2006.
    SISU, SAUNA, and SIBELIUS – the three s's as lacunae of Finnish culture. – Igor Panasiuk & Hartmut Schröder (toim.), Lakunen-Theorie. Ethnopsycholinguistische Aspekte der Sprach- und Kulturforschung. Berlin: LIT Verlag s.185–200.
  • MUSTAPARTA, ANNA-KAISA – TELLA, ANNELI (toim.) 1999.
    Vieraskielisen opetuksen järjestäminen peruskoulussa ja lukiossa. Kehittyvä koulutus 1/1999. Helsinki: Opetushallitus.
  • MUSTAPARTA, ANNA-KAISA – TELLA, ANNELI (toim.) 1999.
    Vieraskielisen opetuksen järjestäminen peruskoulussa ja lukiossa. Kehittyvä koulutus 1/1999. Helsinki: Opetushallitus.
  • MÄKELÄ, TERHIKKI 1990.
    Kielien ja kulttuurien kohtaaminen suomalaisessa päivähoidossa. Tutkielma. Svenska social- och kommunalhögskolan.
  • MÄKELÄ, TERHIKKI 1993.
    Pakolaisperheiden ja päivähoidon kohtaaminen: esimerkkinä kurdiperheiden kokemuksia päivähoidosta sekä näiden päivähoitoa koskevia odotuksia ja toiveita. Pro gradu -tutkielma. Helsingin yliopiston sosiaalipolitiikan laitos. (Myös Sosiaali- ja terveysministeriön julkaisusarja nro 14.)
  • MÄKINEN, ARI – VIROLAINEN, VILLE 2002.
    Itäsuomalaisetko rasisteja? Maantieteellisesti Suomen eri osia vertaileva tutkimus 5.–6.-luokkalaisten oppilaiden asennoitumisesta maahanmuuttajiin. Pro gradu -työ. Tampereen yliopiston opettajankoulutuslaitos.
  • NEVALA, ANNIKA – NISKANEN, PIA 1996.
    Koulu etnisen identiteetin ja yhteiskunnassa menestymisen tukijana. Toteutuvatko maahanmuuttajavanhempien odotukset? Pro gradu -tutkielma. Jyväskylän yliopiston opettajankoulutuslaitos.
  • NIEMINEN, MAURI 1994.
    Ulkomaalaiset Suomessa. Tilastotietoa Suomen ulkomaalaisväestöstä. Väestö 1994:3. Helsinki: Tilastokeskus.
  • NIINIVIRTA, SIRPA 1996.
    Suomeen tulevia ulkomaalaisia käsittelevien mielipidekirjoitusten asenteita paljastavat kielen keinot. Pro gradu -tutkielma. Turun yliopiston suomen kielen laitos.
  • NORMAN, MARJATTA 1996.
    Kaksikielisyys – ulkosuomalaisten uusi ulottuvuus. Teoksessa Hahmo, Sirkka-Liisa & Nikkilä, Osmo (toim.), Vieraan ymmärtäminen. Kirjoituksia kielestä ja kulttuurista. Suomalaisen Kirjallisuuden Seura. Helsinki. 174–181.
  • NUOLIJÄRVI, PIRKKO 1991.
    Monikielinen Suomi. Teoksessa Lehtinen, T. & Shore, S. (toim.) Kieli, valta ja eriarvoisuus. Kieli 6. Helsinki: Helsingin yliopiston suomen kielen laitos. 11–32.
  • NUOLIJÄRVI, PIRKKO 1994.
    Främlingsskap, kvinnlighet, språk. Teoksessa Golden, A. & Hvenekilde, A. (red.) Rapport fra det andre forskersymposiet om Nordens språk som andrespråk i Oslo. Oslo: Universitetet i Oslo, Institutt for lingvistiske fag. 131–141.
  • NUOLIJÄRVI, PIRKKO 1995.
    Miten lähestyä puhuttua kieltä? Teoksessa Takkinen, R. & Haapanen, M-L. (toim.) Monikielinen Suomessa. Suomen logopedis-foniatrisen yhdistyksen julkaisuja 28. Helsinki: Yliopistopaino. 4–13.
  • NUOLIJÄRVI, PIRKKO 1994.
    Migrationen inom och till Norden. Teoksessa Boyd, S., Holmen, A. & Jørgensen, J. N. (red.) Sprogbrug og sprogvalg blandt invandrere i Norden. Bind 2: Temaartikler. Københavnerstudier i tosprogethed bind 23. København: Danmarks Lærerhøjskole. 5–25.
  • NUUTINEN, ANTTI 1991.
    Peruskouluikäisten pakolaisopetuksen kehittäminen Suomessa. Pro gradu -tutkielma. Helsingin yliopiston kasvatustieteiden laitos. (myös: Sosiaali- ja terveyshallituksen pakolaistiedotuksen raportteja 1/91.)
  • Opetushallitus 1991.
    Pakolaisopetuksen seurantatyöryhmän muistio. Helsinki: Opetushallitus.
  • Opetushallitus 1993.
    Aikuiset maahanmuuttajat: Aikuisten maahanmuuttajien täydentävät yleissivistävät opinnot. Opetussuunnitelmasarja 11/1993. Helsinki: Opetushallitus.
  • Opetushallitus 1993.
    Aikuiset maahanmuuttajat: suomi toisena kielenä. Aikuisoppilaitosten suomen kielen opetus ja opettajankoulutus. Opetussuunnitelmasarja 17/1993. Helsinki: Opetushallitus.
  • Opetushallitus 1993.
    Aikuiset maahanmuuttajat: Suositus aikuisten maahanmuuttajakoulutuksen opetussuunnitelman perusteiksi. Opetussuunnitelmasarja 10/1993. Helsinki: Opetushallitus.
  • Opetushallitus 1993.
    Aikuiset maahanmuuttajat: Suositus luku- ja kirjoitustaidottomien aikuisten maahanmuuttajien laajennetun alkuopetuksen opetussuunnitelmaksi. Opetussuunnitelmasarja 12/1993. Helsinki: Opetushallitus.
  • Opetushallitus 1993.
    Maahanmuuttajien ammatillinen koulutus: suositus opetussuunnitelmien perusteiksi. Opetussuunnitelmasarja 14/1993. Helsinki: Opetushallitus.
  • Opetushallitus 1994.
    Nuorten maahanmuuttajien valmentava koulutus: työryhmän muistio. Raporttisarja 70. Helsinki: Opetushallitus.
  •  Opetusministeriö 1989.
    Aikuisikäisten pakolaisten koulutus -työryhmän muistio. Opetusministeriön työryhmien muistioita 60. Helsinki: Opetusministeriö.
  • Opetusministeriö 1990.
    Kaksikielisyystyöryhmän muistio. Opetusministeriön työryhmien muistioita 16. Helsinki: Opetusministeriö.
  • Opetusministeriö 1991.
    Suomi vieraana kielenä -työryhmän muistio. Opetusministeriön työryhmien muistioita 42. Helsinki: Opetusministeriö.
  • Opetusministeriö 1991.
    Ulkomaalaisopiskelijatyöryhmän muistio. Opetusministeriön työryhmien muistioita 21. Helsinki: Opetusministeriö.
  • Opetusministeriö 1991.
    Ulkomaalaisten koulutustarjonta -työryhmän muistio. Opetusministeriön työryhmien muistioita 8. Helsinki: Opetusministeriö.
  • Opetusministeriö 1991.
    Ulkomaalaisten opiskelumahdollisuuksien kehittämistyöryhmän muistio. Opetusministeriön työryhmien muistioita 16. Helsinki: Opetusministeriö.
  • Opetusministeriö 1993.
    Lukutaidon uudet haasteet: kieli- ja kulttuurivähemmistöjen sekä eri vammaisryhmien lukutaitotilanne. Opetusministeriön työryhmien muistioita 4. Helsinki: Opetusministeriö.
  • Opetusministeriö 1994.
    Kieli ja sen kieliopit – opetuksen suuntaviivoja. Kielioppityöryhmän mietintö. Helsinki: Opetusministeriö.
  • ORISTO, ILONA 1994.
    Maahanmuuttaja muuttuvan tiedon yhteiskunnassa. Teoksessa Miettinen, R., Laukkanen, E., Mämmi, E. & Oristo, I. (toim.) Opiskelijana maahanmuuttaja. Jyväskylän ammatillisen opettajakorkeakoulun selvityksiä ja puheenvuoroja 2. Jyväskylä: Jyväskylän ammatillinen opettajakorkeakoulu. 97–135.
  • PAANANEN, SEPPO (toim.) 2005.
    Maahanmuuttajien elämää Suomessa. Helsinki: Tilastokeskus.
  • PAAVILAINEN, TAMARA 1999.
    Venäjä äidinkielenä -opetus suomalaisessa koulussa. Teoksessa Matinheikki-Kokko, K. (toim.) Monikulttuurinen koulutus – perusteita ja kokemuksia. Helsinki: Opetushallitus. 103–115.
  • PARVIAINEN, ULLA – SALVIA, LINDA – SAARINEN, MARKETTA – LILLBERG, EILA – LAMPAINEN, RITVA 1993.
    Kieli- ja kulttuurivähemmistöjen aikuiskoulutus. Suomalainen aikuiskoulutus 8. Helsinki: Opetushallitus.
  • PARVIAINEN, ULLA 1995.
    Esimies/alaiskokemuksia ulkomaalaisista sairaalatyössä. Teoksessa Saarinen, M. & Parviainen, U. (toim.) Maahanmuuttajat ammatillisessa koulutuksessa. Helsinki: Opetushallitus. 93–94.
  • PARVIAINEN, ULLA 1995.
    Miten ulkomaisille hakijoille käy yhteishaussa? Teoksessa Saarinen, M. & Parviainen, U. (toim.) Maahanmuuttajat ammatillisessa koulutuksessa. Helsinki: Opetushallitus. 101–108.
  • PELLI, HANNA – RIIKONEN, HANNA 1993.
    Kurdit suomalaisessa kulttuurissa: tapaustutkimus 9–12-vuotiaista kurdioppilaista. Pro gradu -tutkielma. Tampereen yliopiston Hämeenlinnan opettajankoulutuslaitos.
  • PELTOLA, EIJA 1994.
    Kielikylvylläkö suu puhtaaksi? Fenomenografinen tutkimus vanhempien käsityksistä kielikylpymenetelmästä. Pro gradu -tutkielma. Jyväskylän yliopisto, Chydenius-Instituutti.
  • PELTOMAA, ANITA – TARVA, ULLA 1993.
    Somalipakolaisten sopeutuminen Suomeen koulutuksen ja minäkäsityksen näkökulmasta. Pro gradu -tutkielma. Joensuun yliopiston kasvatustieteiden tiedekunta.
  • PENSAS, HANNA 1992.
    Pressreaktioner på språkbadsskolan i Vasa. Pro gradu avhandling. Vasa universitet.
  • PENTTI, MARJA-LIISA (toim.) 1993.
    Maahanmuuttajien koulutuskokeilu 8.9.1992–30.9.1993. Moniste. Turku: Turun ammatillinen aikuiskoulutuskeskus.
  • PETÄJÄAHO, ULLA – VAINIO, SARI 1991.
    Ulkomaalaisoppilaiden sosiaalinen sopeutuminen alkuopetusluokilla. Pro gradu -tutkielma. Jyväskylän yliopiston opettajankoulutuslaitos.
  • PIETILÄ, ANNELI 1990.
    Pakolaiset kunnan koulutoimessa: pakolaisia vastaanottaneiden kaupunkien kokemuksia. Helsinki: Suomen kaupunkiliitto.
  • PIHKO, MARJA-KAISA 1999.
    Monikulttuurisuus englanninkielisessä JULIET-koulutuksessa. Teoksessa Matinheikki-Kokko, K. (toim.) Monikulttuurinen koulutus – perusteita ja kokemuksia. Helsinki: Opetushallitus. 190–197.
  • PIIPPO, TEUVO 1999.
    Pohjola maailmassa – maailma pohjolassa. Monikulttuurisen yhteiskunnan ja koulun kulttuurien välinen kasvatus ja opettajankoulutus suomalais-ruotsalaisen yhteistyön valossa. Teoksessa Matinheikki-Kokko, K. (toim.) Monikulttuurinen koulutus – perusteita ja kokemuksia. Helsinki: Opetushallitus. 52–69.
  • POHJOLAINEN, LIISA 1995.
    Kokemuksia maahanmuuttajakoulutuksesta Roihuvuoren ammattioppilaitoksessa. Teoksessa Saarinen, M. & Parviainen, U. (toim.) Maahanmuuttajat ammatillisessa koulutuksessa. Helsinki : Opetushallitus. 24–31.
  • POLLARI, JORMA 1999.
    Kuinka maahanmuuttajien opettaja löytää kansainvälistyvän minänsä. Teoksessa Matinheikki-Kokko, K. (toim.) Monikulttuurinen koulutus – perusteita ja kokemuksia. Helsinki: Opetushallitus. 152–162.
  • POSKIPARTA, HANNELE 1995.
    Maahanmuuttajan kohtaaminen koulussa. Luokanopettajien asennoituminen ulkomaalaisiin ja ulkomaalaislasten opettamiseen. Pro gradu -tutkielma. Tampereen yliopiston Hämeenlinnan opettajankoulutuslaitos.
  • PUUKARI, SAULI 1999.
    Toimintatutkimuksen mahdollisuuksia maahanmuuttajien opetuksessa. Teoksessa Matinheikki-Kokko, K. (toim.) Monikulttuurinen koulutus – perusteita ja kokemuksia. Helsinki: Opetushallitus. 213–228.
  • PÄLLI, PEKKA 2003.
    Suomi toisena kielenä. Ssiolingvistisiä kysymyksenasetteluja. Kielikuvia 2, 7–17.
  • PÄLLI, PEKKA – LATOMAA, SIRKKU 1997.
    Aikuisten maahanmuuttajien suomen kielen taito. Helsinki: Opetushallitus.
  • RAHIKAINEN, EEVA 2004.
    Työssäoppimisen merkitys maahanmuuttajaopiskelijalle suomalaiseen yhteiskuntaan integroitumisen näkökulmasta Vantaan ammatillisessa koulutuskeskuksessa keväällä 2004. Pro gradu -tutkielma. Tampereen yliopiston kasvatustieteiden laitos / ammattikasvatus.
  • REKOLA, NINA (toim.) 1995.
    Vieraskielisten oppilaiden äidinkieli. Helsinki: Opetushallitus.
  • RIPATTI, TUULA 1988.
    Pakolaisten koulutus sopeutumisen välineenä ja vähemmistöpoliittisena toimintana. Pro gradu -tutkielma. Helsingin yliopiston sosiaalipolitiikan laitos. (Myös: Sosiaalihallituksen raporttisarja 16/88.)
  • ROSTEDT, LOTTA 2005.
    Maahanmuuttajaoppilaiden integraatio. Tapaustutkimus eräässä helsinkiläisessä ala-koulussa. Pro gradu -tutkielma. Helsingin yliopiston soveltavan kasvatustieteen laitos.
  • RÄISÄNEN-SONDERMANN, KATRIINA 1993.
    ... zu Fremden erziehen? Aspekte der muttersprachlichen Erziehung von Immigrantenkindern. Pro gradu -tutkielma. Tampereen yliopiston Hämeenlinnan opettajankoulutuslaitos.
  • SAARINEN, MARKETTA 1995.
    Maahanmuuttajat ja opetussuunnitelman perusteet. Teoksessa Saarinen, M. & Parviainen, U. (toim.) Maahanmuuttajat ammatillisessa koulutuksessa. Helsinki: Opetushallitus. 4–10.
  • SALONEN, ARVO 1984.
    Synpunkter på undervisning i finska som främmande språk. Jatko-opiskelututkielmia ja -selosteita 72/84. Korkeakoulu- ja tiedeosasto. Opettajankoulutustoimisto. Helsinki: Opetusministeriö.
  • SARKKINEN, ULLA-MAIJA 1999.
    Ovatko opettajat ja luokanopettajiksi opiskelevat suvaitsevia? Teoksessa Matinheikki-Kokko, K. (toim.) Monikulttuurinen koulutus – perusteita ja kokemuksia. Helsinki: Opetushallitus. 116–126.
  • SAUKKO, JULIA 2006.
    Kuuluuko vanhempien ääni? Venäjänkielisten maahanmuuttajavanhempien käsitykset kielen opetuksesta suomalaisissa peruskouluissa. Pro gradu -tutkielma. Jyväskylän yliopiston kielten laitos / suomen kieli. Elektroninen aineisto. http://thesis.jyu.fi/06/URN_NBN_fi_jyu-2006283.pdf                                 URN:NBN:fi:jyu-2006283
  • SIITONEN, KIRSTI 1997.
    Suomen kielen ja kulttuurin tutkimus ulkomaisissa yliopistoissa. – Kielisillan rakentajat. Katsaus ulkomaanlehtori- ja kielikurssitoimintaan ja toiminnan arviointi. Opetusministeriö. Helsinki: Edita. 52–60.
  • SIITONEN, KIRSTI 2006.
    Sprache im interkulturellem Dialog. – Georg Gasser, Christian Kanzian ja Edmund Runggaldier (toim.). Kulturen: Konflikt–Analyse–Dialog. Beiträge der Österreichischen Ludwig Wittgenstein Gesellschaft.  29. Internationales Wittgenstein Symposium 6.–12. August 2006. Band XIV. ÖLWG, Kirchberg am Wechsel 2006, 316–318.
  • SIITONEN, KIRSTI – PAUKKU, PÄIVI 1996.
    Ulkomaisissa yliopistoissa tehtyjen suomen kielen ja kulttuurin opinnäytteiden bibliografia 1980–1995. Ulkomaanlehtori- ja kielikurssiasian neuvottelukunta. Helsinki: Opetusministeriö.
  • SIITONEN, KIRSTI – PAUKKU, PÄIVI 1997.
    Ulkomaisissa yliopistoissa tehtyjen Suomen kielen ja kulttuurin opinnäytteiden bibliografia 1980–1995. Teoksessa Raanamo, Anna-Maija & Tuomikoski, Paula (toim.) Kielisillan rakentajat. Katsaus ulkomaanlehtori- ja kielikurssitoimintaan ja toiminnan arviointi. Helsinki: Opetusministeriö. 235–286.
  • Sosiaalihallitus 1988.
    Aikuispakolaisten opetusjärjestelyt. Sosiaalihallituksen raporttisarja nro 8. Helsinki: Sosiaalihallitus.
  • Sosiaali- ja terveysministeriö 1983.
    Pakolaisopetuksen työryhmän muistio. Työryhmämuistio 10. Helsinki: Sosiaali- ja terveysministeriö.
  • Sosiaali- ja terveysministeriö 1995.
    Maahanmuuttajalasten päivähoito. Sosiaali- ja terveysministeriön monisteita 13/1995. Helsinki: Sosiaali- ja terveysministeriö.
  • SUNI, MINNA 1991.
    Oikeus äidinkieleen – mosaiikin mahdollistaja. Teoksessa Mustakallio, M. & Uusi-Hallila, T. (toim.) Joka puulla juurensa. ÄOL:n vuosikirja 38. Helsinki: ÄOL. 23–25.
  • SUNI, MINNA. 2003.
    Mitä suomi toisena kielenä onkaan? Elektroninen aineisto. http://elektra.helsinki.fi/se/v/0042-6806/107/3/mitasuom.pdf Virittäjä 107(3), 422–426.
  • SUNI, MINNA – HURME, PERTTI – DUFVA, HANNELE – O'DELL, MICHAEL 1991.
    Pakolaisten kieliongelmia Suomessa. Teoksessa Suomi, K. (toim.) Fonetiikan päivät – Oulu 1990. Logopedian ja fonetiikan laitoksen julkaisuja 5. Oulu: Oulun yliopisto. 169–175.
  • SUNI, MINNA – LATOMAA, SIRKKU – AALTO, EIJA (toim.) 1996.
    Kolmen vuosikymmenen satoa. Suomi toisena ja vieraana kielenä -alan bibliografia. Jyväskylä: Soveltavan kielentutkimuksen keskus.
  • TARNANEN, MIRJA – MÄNTYLÄ, KATJA 2006.
    Toisen ja vieraan kielen oppijat yleisessä kielitutkinnoissa. Teoksessa Pietilä P., Lintunen P. & Järvinen, H-M. (toim.) 2006. Kielenoppija tänään – Language Learners of Today. AFinLAn vuosikirja 2006. Suomen soveltavan kielitieteen yhdistyksen julkaisuja no. 64. s. 105–123. Jyväskylä.
  • TEDDER, JOANNA 2005.
    Maahanmuuttajaoppilaat herättävät koulumaailmaa. Opettaja-lehdestä sisällönanalyysin kautta välittyvä kuva opettajien ja muun kouluhenkilöstön reagoinnista maahanmuuttajaoppilaisiin vuosina 1970–2003. Pro gradu -tutkielma. Jyväskylän yliopiston opettajankoulutuslaitos. Elektroninen aineisto.  http://thesis.jyu.fi/05/URN_NBN_fi_jyu-2005307.pdf                               URN:NBN:fi:jyu-2005307
  • TIMONEN, KATI 1998.
    Vihan metaforiikka syntyperäisten suomenkielisten ja maahanmuuttajien aineissa. Pro gradu -tutkielma. Helsingin yliopiston suomen kielen laitos.
  • TRUX, MARJA-LIISA 1995.
    Maahanmuuttajien oppimisvaikeudet. Teoksessa Saarinen, M. & Parviainen, U. (toim.) Maahanmuuttajat ammatillisessa koulutuksessa. Helsinki: Opetushallitus. 73–79.
  • TYRJY, HANNA 1995.
    Pakolaisluokan opettaja ja oppilas oman oppimateriaalin kehittäjinä. Pro gradu -tutkielma. Jyväskylän yliopiston opettajankoulutuslaitos.
  • UUSITALO, RITVA (toim.) 1991.
    Kohtauspaikkana koulu: ulkomaalaislasten opettajien kokemuksia. Monikulttuurinen Suomi 1. Helsinki: Helsingin yliopiston sosiologian laitoksen monisteita no. 51. Helsingin yliopiston sosiologian laitos.
  • VEHVILÄINEN, MARJA-RIITTA 1985.
    Korkeakoulujen suomen opetus ulkomaalaisille. Opetusministeriön korkeakoulu- ja tiedeosaston julkaisusarja 61. Helsinki: Opetusministeriö.
  • VIHONEN, MATTI 1995.
    Mamu-projektin ammattitaitotestit. Teoksessa Saarinen, M. & Parviainen, U. (toim.) Maahanmuuttajat ammatillisessa koulutuksessa. Helsinki: Opetushallitus. 95–100.
  • VUORIHEIMO, MARKO 2004.
    "Minua ahdistaa". Maahanmuuttajien ja viittomakielisten lasten vanhempien ja opettajien ajatuksia ja kokemuksia oman kulttuurin ja kielen turvaamisesta. Pro gradu -tutkielma. Jyväskylän yliopiston opettajankoulutuslaitos. Elektroninen aineisto. http://thesis.jyu.fi/05/URN_NBN_fi_jyu-20053.pdf URN:NBN:fi:jyu-20053
  • VUORISTO, HANNELE – VUORISTO, VISA-MATTI 1993.
    Peruskoulun tavallisen koulun ja pakolaiskoulun 4. luokan oppilaiden suhtautuminen pakolaisiin sekä kokeileva opetusmetodi. Pro gradu -tutkielma. Tampereen yliopiston Hämeenlinnan opettajankoulutuslaitos.