03.08.2017

Opetusala (aikuiskoulutus, S2-opetus, opinto-ohjaus)

Urahaaveena opettajuus - helppo ammattivalinta, johon opetusharjoittelu antaa kaikki työkalut?
Ei välttämättä! Opettajan arkeen liittyy paljon muutakin kuin tuntisuunnitelmia. Opetustyössä keskiössä olevat itsetuntemuksen teemat – omat vahvuudet, tunteet ja epävarmuudet – jäävät usein paitsioon hektisen opetusharjoittelun aikana.
Veeran ryhmässä nuoren opettajan arkea ja työtä tarkastellaan prepositioita ja aikamuotoja syvemmältä – mitä kaikkea muuta aloittelevan opettajan on hyvä tietää uransa alkuvuosina?

Veera VirtanenMentori

Veera Virtanen

Nykyinen titteli & toimenkuva

Jyväskylän aikuisopiston kouluttaja, suomi toisena kielenä -opettaja maahanmuuttajien kotoutumiskoulutuksessa, opinto-ohjaaja

Opinto- & työhistoria

Filologian ja kirjallisuuden opintoja Vologdan valtiollisesta yliopistosta (Venäjä) 1992–1994. Ensimmäinen maisterin tutkinto Jyväskylän yliopistosta vuonna 2001, pääaineena venäjän kieli ja kirjallisuus. Toinen maisterin tutkinto vuonna 2012, pääaineena suomen kieli. Tämän lisäksi pedagogiset opinnot, taiteen historian ja teorian perusopinnot, erityispedagogiikan perusopinnot ja opinto-ohjaajien erilliset opinnot Jyväskylän yliopistosta, myös erilaisia kieli- ja viestintäopintoja.

Olen työskennellyt erilaisissa tehtävissä aikuisten maahanmuuttajien parissa vuodesta 2000 lähtien. Aloitin urani Jyväskylän kristillisessä opistossa kieliavustajana, koulunkäyntiavustajana ja suomen ja venäjän kielen opettajana. Vuodesta 2001 olen toiminut kouluttajana Jyväskylän aikuisopistossa.

Mitä muuta haluat kertoa itsestäsi?

Muutin 90-luvulla lamasta toipuvaan Suomeen Venäjältä. Aloitin suomen opinnot 21-vuotiaana tavallisella suomen kielen kurssilla, ja se mullisti käsitykseni opettamisesta ja oppimisesta. Se oli hyvin erilaista kuin mihin olen kotimaassani Venäjällä tottunut. Kieltähän on voinut nähtävästi opiskella rennosti ja leikiten ilman monimutkaisia kielioppitehtäviä ja ulkoa pänttäämistä. Opettaja tuli lähelle, auttoi, katsoi silmiin, oli ystävällinen ja kunnioittava. Hän kysyi opiskelijoiden mielipidettä ja pyysi palautetta. Siinä vaiheessa ammattivalintani oli selvillä.

Suomen kielen opiskelua voi verrata vuoristorataan, mutta juuri sen takia se on niin kiehtovaa. Opettajana koen onnistumista silloin kun olen saanut opiskelijoitani innostumaan suomen kielen rakenteen selkeydestä ja ilmaisun monisärmäisyydestä.

Millaisia ajatuksia valmistumisesta ja työelämään siirtymisestä haluaisit jakaa opiskelijoille? Etenkin ajatellen oman ryhmäsi teemaa.

Työuran alussa voi tulla vastaan paljon haastavia hetkiä. Vaikeudet toisaalta tarjoavat tilan oppimiselle ja kehittymiselle. Avun pyytäminen vanhemmilta kollegoilta on aina kannattavaa. On hyvä olla rohkea ja uskaltaa tarttua vaativammiltakin tuntuviin tehtäviin. Työelämä muuttuu kovaa vauhtia, mutta vauhdin tuoksinassa ei saisi unohtaa, mitkä asiat ovat ihmisläheisen työn ytimessä. Niillä on aika vähän tekemistä teknologian, tehokkuuden tai tuloksellisuuden kanssa.

Mitä itse odotat ryhmämentoroinnilta?

Odotan hyvää keskustelua ja ajatusten ja käytännön vinkkien jakamista. Vertaistuki auttaa huomaamaan, ettei ole yksin painiskelemassa erityyppisten kysymysten ja tunteiden kanssa.