03.08.2017

Opetusala (nuorten koulutus, S2-opetus, erityisopetus)

Myös opettaja on elinikäinen oppija. Riikka on työskennellyt lasten ja aikuisten parissa niin äidinkielen, S2-opetuksen, erityisopetuksen kuin luokanopetuksenkin parissa. Riikan ryhmässä kannustetaan rohkeasti tarttumaan erilaisiin tehtäviin!

Riikka Kärnä mentorointi.JPG

Mentori

Riikka Kärnä

Nykyinen titteli ja toimenkuva

 Äidinkielen opettaja ja suomi toisena kielenä -opettaja Jyväskylän ammattiopistossa. Ammatillisen äidinkielen opetusta eri alojen opiskelijoille sekä lukiotavoitteisen äidinkielen opetusta kaksoistutkinnon opiskelijoille.

 Opinto- ja työhistoria

 Valmistuin Jyväskylän yliopistosta vuonna 2009 äidinkielen opettajaksi pääaineena suomen kieli. Sivuaineina opiskelin kirjallisuuden ja opettajaopintojen lisäksi draamakasvatuksen aineopinnot, puheviestintää ja musiikkitiedettä. Tutkintooni kuuluu suomi toisena kielenä -opintoja ja S2-opetusharjoittelu. Lisäksi valmistuin keväällä 2017 laaja-alaiseksi erityisopettajaksi Jyväskylän yliopiston erilliskoulutuksesta.

 Opintojen aikana tein lyhyitä opettajan sijaisuuksia eri kouluilla. Ensimmäinen pitempi työpestini oli Jämsänkoskella neljän kuukauden mittainen suomen kielen jatkokurssi työvoimapoliittisessa koulutuksessa oleville maahanmuuttajille. Sittemmin työskentelin erimittaisissa sijaisuuksissa Joutsan ja Voionmaan lukiolla ja Korpilahden yhtenäiskoululla. Vuonna 2010 perheemme muutti Ouluun, jossa opetin Merikosken lukiolla ja Oulun seudun ammattiopistolla. Mielenpainuvimpia työkokemuksia oli toimia yhdysluokan luokanopettajana pienessä kyläkoulussa Iin Kuivaniemellä. Kolme vuotta myöhemmin palasimme taas Jyväskylään, jossa olen työskennellyt vuodesta 2014 lähtien nykyisessä pestissäni Jyväskylän ammattiopistolla äidinkielen opettajana.

 Jotain muuta, mitä haluaisit kertoa itsestäsi?

 Opettajana olen ennättänyt toimia monenlaisissa yhteisöissä. Olen työskennellyt niin lasten kuin aikuistenkin kanssa, yläkoulussa ja toisella asteella, äidinkielen, S2-opetuksen, erityisopetuksen ja luokanopetuksen parissa. Monipuolisen työhistoriani ansiosta opetuksen kenttä on tullut minulle tutuksi.

Tällä hetkellä olen kiinnostunut erityisesti yksilöllisistä oppimispoluista ja käänteisestä oppimisesta sekä tieto- ja viestintätekniikan hyödyntämisestä opetuksessa. Opiskelen työni ohella uutta – siten saan pidettyä osaamiseni ajan tasalla ja ajatukseni opetuksesta tuoreena.

 Mitä ajatuksia haluaisit jakaa opiskelijoille valmistumisesta ja työelämään siirtymisestä?

Ajattelen, että nykyisessä pestissäni olen hyötynyt kaikesta työkokemuksesta, jota olen saanut. Kannattaa tarttua rohkeasti uuteen ja erilaiseenkin tehtävään – työ opettaa paljon. Opintojeni tärkeintä antia on ehdottomasti ollut kriittinen itsenäinen ajattelu ja tarkoituksenmukaisuuden etsiminen. Niiden avulla pystyn kehittymään ja kehittämään työtäni. Olen oppinut, että työelämässä valmistuneinakaan emme ole koskaan valmiita, vaan jatkuvasti riittää uutta opittavaa. Se on huojentavaa – kaikkea ei tarvitsekaan heti osata ja toisaalta omaa käsitystä oppimisesta on mahdollista syventää.

 Mitä itse odotat ryhmämentoroinnilta?

 Odotan kovasti antoisia keskusteluita, vertaistukea, vinkkejä ja uusia ideoita.