11.08.2017

Opintohallinto, ohjaus ja viestintä

Kiinnostaako koulutus, mutta opettajuus ei olekaan se oma juttu? Opintohallinnon sekatyöläinen Anna-Maria kehottaa opiskelijoita etsimään omia unelmiaan. Toimistotyön monipuolisella kentällä riittää kiinnostavia tehtäviä monialaiselle kieliasiantuntijalle.

ansku_mentorointi.jpgMentori

Anna-Maria Strengell

Nykyinen titteli ja toimenkuva

Koulutussuunnittelija (ent. amanuenssi) JY:n kieli- ja viestintätieteiden laitoksella.

Työhöni sisältyy paljon tiedottamista ja viestintää niin opiskelijoiden kuin henkilökunnankin suuntaan, myös verkkoviestintää. Vastaan englannin opiskelijoiden opintoneuvonnasta ja lisäksi teen erilaisia opiskelijarekrytointiin liittyviä hommia. Olen tai olen ollut myös mukana useissa sekä laitoksen että tiedekunnan tasolla työryhmissä, joista monet liittyvät viestintään, verkkosivujen kehittämiseen tai markkinointiin.  

Työnkuvaani kuuluu totta kai opintohallinnollisia hommia, kuten opintosuoritusten kirjausta, opintojen korvaavuuksien määrittelyä, englannin oppiaineen kurssiaikataulujen ja lukujärjestysten suunnittelua, kurssien salivarauksien tekoa, opetussuunnitelmatyössä avustamista sekä uusien määräysten ja käytänteiden opettelua.

Opinto- ja työhistoria

Opinnot

  • FM pääaineena romaaninen filologia; sivuaineina saksa, italia, suomi, matkailu, Intercultural Studies, vähän espanjaa, JY 2009
  • opintojen aikana vaihdossa Ranskassa yhden lukuvuoden ja Itävallassa yhden lukukauden sekä kesätöissä kaksi kesää Italiassa
  • Kansainvälinen yritysviestintä – täydennyskoulutus, 2010

Työhistoria

  • koulutussuunnittelija JY / kieli- ja viestintätieteiden laitos 2013—
  • suunnittelija & amanuenssi kv. asiat, JY / liikuntatieteellinen tiedekunta 2006—2012
  • matkailuneuvoja Jyväskylän Seudun matkailussa yht. reilu 1,5 vuotta vuosina 2004—2006 (kaksi kesää kesätöitä, harjoittelu ja vuoden sijaisuus)
  • lisäksi kesä- ja osa-aikatöitä mm. kaupan alalta, hotellisektorilta sekä yksi käännösprojekti

Työelämään siirryin opintojen ollessa kesken, kun sain 2005 vuoden sijaisuuden Jyväskylän seudun matkailuneuvonnassa, jossa olin ollut edellisenä kesänä siellä kesätöissä. Vuonna 2006 olin vielä harjoittelussa ja kesätöissä matkailuneuvonnassa yhteensä 5 kk. Loppusyksystä 2006 sain sitten onnenkantamoisen kautta suunnittelijan pestin yliopistosta liikuntatieteellisestä tiedekunnasta.

Työuraa yliopistolta on kertynyt siis jo yli 10 vuotta. Liikunnalla olin töissä yhteensä 6 vuotta, kunnes bongasin työpaikkailmoituksen kielten laitoksella amanuenssin pestistä. Ajattelin, että tuossapa olisi minun unelmatyöni; onnekseni sain kuin sainkin paikan. Olen työskennellyt vuoden 2013 alusta taas kieli-ihmisten parissa.

Jotain muuta, mitä haluaisit kertoa itsestäsi?

Oma työurani ja työnkuvani ovat voimakkaasti määrittyneet pitkälti erilaisiksi toimistohommiksi, joissa on tarvittu monialaisen kieliasiantuntijan osaamista. Toimistohommat kuulostavat helposti kuivalta paperinpyörittelyltä, mutta sitä omat tehtäväni eivät todellakaan ole olleet. Olen saanut tehdä todella monenlaista hommaa, ja jopa saman pestin sisällä työnkuva on ollut todella monipuolinen – monialaisuutta on siis tarvittu.

Matkailuneuvonnassa toki itse monipuolinen kielitaito oli pääroolissa, mutta myöhemmissä tehtävissäni tärkeämpää on ollut laaja-alainen asioiden hahmottaminen, taito toimia eri kulttuureista tulevien ihmisten kanssa sekä kyky tehdä hyvin eri aihe-alueisiin liittyviä juttuja samankin päivän sisällä (kuten vaikkapa budjetointia, markkinointiviestintää, neuvontatyötä, suunnittelua & koordinointia, raportointia).

Itselleni työelämän kannalta tärkeitä taitoja on karttunut myös ainejärjestö- ja yhdistystoiminnan kautta. Opiskeluaikana olin aktiivisesti mukana italian ainejärjestön toiminnassa. Opiskelujen jälkeen olen ollut yli 10 vuotta mukana Jyväskylän Dante Alighieri -seurassa eri rooleissa, mm. sihteerinä, puheenjohtajana ja rahastonhoitajana.

Mitä ajatuksia haluaisit jakaa opiskelijoille valmistumisesta ja työelämään siirtymisestä?

Haluaisin valaa opiskelijoihin uskoa, että se oma kolo löytyy myös heille, jotka eivät halua opettajaksi. Opiskeluaikana kannattaa seurata omia kiinnostuksen kohteita ja hyödyntää erilaisia tilaisuuksia omien taitojen kartuttamiseen - olipa se sitten harrastusten, ainejärjestötoiminnan, vapaaehtoistyön tai työkokemuksen kautta.

Niin klisee kuin se onkin, verkostot ovat työelämään siirtymisessä ja työpaikkojen löytämisessä todella merkittävässä roolissa. Ja tässä tarkoitan myös vapaa-ajan verkostoja - joskus sitä kautta voi tunteakin juuri sen oikean henkilön.  Toinen tärkeä seikka työelämää varten on joustava asenne ja into oppia uutta. Tällöin solahtaa helpommin monentyyliseen työhön ja työyhteisöön.

Mitä itse odotat ryhmämentoroinnilta?

Odotan, että saan päästä kurkistamaan lähemmin opiskelijoiden maailmaan ja voimme pohtia yhdessä erilaisia mahdollisuuksia ja urasuuntia. Minusta on mahtavaa, jos voin jotenkin olla avuksi näissä pohdinnoissa ja ehkä valottaa opinnoista työelämään siirtymisen vaiheita. Erityisesti lähellä sydäntäni on omien vahvuuksien tunnistaminen. Odotan mielenkiintoisia keskusteluja! :)