23.02.2017

Työelämätarinoita teknologian soveltamisesta kielten opetuksessa

Projektisihteeri

  • Opiskeluaika/valmistunut: 2005–2011
  • Pääaine: Saksan kieli ja kulttuuri
  • Sivuaineet: ruotsi, opettajan pedagogiset opinnot, palveluliiketoiminnan ja yhteisöviestinnän perusopinnot, Intercultural Studies

Syksyllä 2005 aloitin opinnot Jyväskylän yliopistossa kirjoitettuani keväällä ylioppilaaksi. Kesän vietin nordjobbarina Göteborgissa, jossa ruotsin kielen taitoni karttui mukavasti. Sainkin ruotsin suoraan sivuaineeksi, mutta pääaineeksi olin hakenut saksaa, joka on aina ollut minulle kielistä innostavin. Aloitin saksan opiskelun jo 3. luokalla ensimmäisenä vieraana kielenä.

Yliopistossa opiskelin ahkerasti monia eri aineita. Kiinnostavia asioita oli niin paljon, että minulla oli jopa vaikeuksia valita yliopiston laajasta tarjonnasta ne kaikkein mielenkiintoisimmat. Lisäksi halusin monipuolisen tutkinnon, jotta minun olisi valmistuttuani mahdollista hakea monenlaisia töitä. Kaikista paras opiskeluvuosi oli 2006–2007, jonka vietin ERASMUS-vaihdossa Saksassa. Würzburg on kaunis baijerilainen viinikaupunki, josta pääsee helposti matkustamaan ympäri Eurooppaa. En ole koskaan matkustanut niin paljon kuin vaihtovuoden aikana. Ilman vaihtoa en varmasti olisi tähänkään mennessä tutustunut Eurooppaan niin laajasti kuin silloin.

Kesät 2008 ja 2009 olin töissä Tiedekeskus Heurekassa myyjänä ja yleisötutkimustehtävissä. Kesän 2010 vietin taas Saksassa, tällä kertaa pohjoisessa Itämeren rannalla. Työskentelin myymäläapulaisena Dahmessa, suositussa rantalomakohteessa, jossa hulinaa riitti! Tänä yksin Saksassa vietettynä kesänä kielitaitoni ja itsevarmuuteni kasvoivat huimasti.

Valmistumisen jälkeen muutin avomieheni luo Helsinkiin ja sain opinto-ohjaajan sijaisuuden. Hyppy yliopistosta yläkoulumaailmaan oli avartava ja antoi uusia näkökulmia. Saman lukuvuoden aikana toimin myös kielten yksityisopettajana: valmensin yhteensä kahta abia saksan ja suomen yo-kirjoituksiin ja yhtä Helsingin yliopistoon ruotsin kielen opintoihin pyrkijää. Tuntui hienolta, kun tyttö pääsi sisään! Opon pestin päätyttyä myös koulutin ruotsia Metsolla, missä sain hyödyllistä kokemusta aikuisten kouluttamisesta.

Syksyllä 2012 työllistyin toimistohommiin kielikoulutuspalveluja tarjoavaan perheyritykseen Espoon Otaniemessä. Toimin markkinoinnin ja myynnin avustavissa tehtävissä sekä projektisihteerinä Suomen Verkko-Opisto -hankkeessa, jossa on mukana neljä yritystä ja seitsemän oppilaitosta ja jonka tavoitteena on edistää digitaalisten oppimateriaalien käyttöä Suomessa.

Neuvona opiskelijoille sanoisin, että hankkikaa työkokemusta jo opiskeluaikana! Siitä on jo tullut klisee, mutta se todella pitää paikkansa. Jos ei ole valmistuessaan mitään suhteita työelämään ja sen lisäksi esim. muuttaa uudelle paikkakunnalle, mielekkään työn saanti voi osoittautua hyvin hankalaksi tai ainakin viedä yllättävän paljon aikaa.