Julkaisut/publications 2016 - kielet/languages

Dlaske, K., & McLaughlin, M. (Eds.). (2016). Multilingua, Volume 35, Issue 4. Special Issue: Languaging the worker - Globalized governmentalities in/of language in peripheral spaces. De Gruyter Mouton.

Sloboda, M., Laihonen, P., & Zabrodskaja, A. (Eds.). (2016). Sociolinguistic Transition in Former Eastern Bloc Countries : Two Decades after the Regime Change. Peter Lang. Prague Papers on Language, Society and Interaction, 4.

Loukusa, S., Hautala, T., Kääntä, L., & Suvanto, A. (Eds.). (2016). Näkökulmia vuorovaikutukseen : Puheen ja kielen tutkimuksen päivät Helsingissä 31.3.-1.4.2016. Puheen ja kielen tutkimuksen yhdistys. Puheen ja kielen tutkimuksen yhdistyksen julkaisuja, 48.

Amato, L., Brunetto, K., & Pozzo, L. D. (2016). Dizionario Hoepli Finlandese : Finlandese-Italiano, Italiano-Finlandese. Milano: Ulrico Hoepli Editore.

Bergroth, M. (2016). Reforming the national core curriculum for bilingual education in Finland. Journal of Immersion and Content-Based Language Education, 4 (1), 86-107. doi:10.1075/jicb.4.1.04ber Open access

Bergroth, M. (2016). Mieluummin kurabyxor kuin galonbyxor : tvåspråkiga familjer och språk i vardagen. In J. Kolu, M. Kuronen, & Å. Palviainen (Eds.), Svenskan i Finland 16 (pp. 9-24). Jyväskylä studies in humanities, 298. Jyväskylä, Finland: University of Jyväskylä. Retrieved from http://urn.fi/URN:ISBN:978-951-39-6828-1 Open access

Kolu, J., Kuronen, M., & Palviainen, Å. (Eds.). (2016). Svenskan i Finland 16. Jyväskylä, Finland: University of Jyväskylä. Jyväskylä studies in humanities, 298. Retrieved from http://urn.fi/URN:ISBN:978-951-39-6828-1 Open access

Bergroth, M. (2016). Kaksikielisten lasten kielipoliittinen toimijuus päiväkodissa ja kotona. Kieli, koulutus ja yhteiskunta, 12.10.2016 (Lokakuu). Retrieved from http://www.kieliverkosto.fi/article/kaksikielisten-lasten-kielipoliitt... Open access

Bergroth, M., & Palviainen, Å. (2016). The early childhood education and care partnership for bilingualism in minority language schooling : collaboration between bilingual families and pedagogical practitioners. International Journal of Bilingual Education and Bilingualism, 19 (6), 649-667. doi:10.1080/13670050.2016.1184614 Open access

Bergroth, M., & Palviainen, Å. (2016). Språkpolicy vid svenskspråkiga daghem i Finland : tvåspråkiga barns handlingar och agens. Folkmålsstudier, 54, 9-35. Open access

Palojärvi, A., Palviainen, Å., & Mård-Miettinen, K. (Eds.). (2016). Suomeksi ja ruotsiksi : kaksikielistä pedagogiikkaa päiväkodissa = På finska och svenska : tvåspråkig pedagogik i daghem och förskola. Jyväskylä, Finland: Jyväskylän yliopisto. Retrieved from http://urn.fi/URN:ISBN:978-951-39-6625-6 Open access

Blankenstein, H. (2016). Le subjonctif en moyen français à la lumière d'un corpus de textes des XIVe, XVe et XVIe siècles. Jyväskylä, Finland: University of Jyväskylä. Jyväskylä studies in humanities, 292.

Csernicskó, I., & Laihonen, P. (2016). Hybrid practices meet nation-state language policies: Transcarpathia in the twentieth century and today. Multilingua : Journal of Cross-Cultural and Interlanguage Communication, 35 (1), 1-30. doi:10.1515/multi-2014-0073 Open access

De Meulder, M. (2016). The power of language policy : the legal recognition of sign languages and the aspirations of deaf communities. Jyväskylä, Finland: University of Jyväskylä. Jyväskylä studies in humanities, 301. Retrieved from http://urn.fi/URN:ISBN:978-951-39-6876-2 Open access

De Meulder, M. (2016). Recognition of sign languages. In G. Gertz, & P. Boudreault (Eds.), The SAGE Deaf Studies Encyclopedia (pp. 862-865). SAGE Publications. doi:10.4135/9781483346489.n275

De Weerdt, D. (2016). Existential sentences in Flemish Sign Language and Finnish Sign Language. SKY Journal of Linguistics, 29, 7-38. Retrieved from http://www.linguistics.fi/julkaisut/SKY2016/SKYJoL29_DeWeerdt.pdf Open access

De Weerdt, D., & Kusters, A. (2016). Deaf space and the positioning of sign language interpreters. Kielisilta, 2016 (3), 17-19.

De Weerdt, D., Salonen, J., & Liikamaa, A. (2016). Raising the Profile of Sign Language Teachers in Finland. Kieli, koulutus ja yhteiskunta, 15.4.2016 (Huhtikuu). Retrieved from http://www.kieliverkosto.fi/article/raising-the-profile-of-sign-langua... Open access

Dlaske, K. (2016). Way better than the original!! Music video covers and language revitalisation : A sociosemiotic view. Apples : Journal of Applied Language Studies, 10 (2), 83-103. Retrieved from http://apples.jyu.fi/article/abstract/466 Open access

Dlaske, K. (2016). Shaping subjects of globalisation : at the intersection of voluntourism and the new economy. Multilingua : Journal of Cross-Cultural and Interlanguage Communication, 35 (4), 415-440. doi:10.1515/multi-2015-0002 Open access

Dlaske, K., Barakos, E., Motobayashi, K., & McLaughlin, M. (2016). “Languaging the worker : Globalized governmentalities in/of language in peripheral spaces”. Multilingua : Journal of Cross-Cultural and Interlanguage Communication, 35 (4), 345-359. doi:10.1515/multi-2015-0009 Open access

Dlaske, K., & Jäntti, S. (2016). Girls strike back : the politics of parody in an indigenous TV comedy. Gender and Language, 10 (2). doi:10.1558/genl.v10i2.24055 Open access

Dufva, H., & Halonen, M. (2016). Svetlana Rönkkö ja Tove Hansson : vieraan aksentin performanssi mediahuumorin resurssina. In A. Solin, J. Vaattovaara, N. Hynninen, U. Tiililä, & T. Nordlund (Eds.), Kielenkäyttäjä muuttuvissa instituutioissa - The language user in changing institutions. AFinLAn vuosikirja 2016 (pp. 145-162). Suomen soveltavan kielitieteen yhdistyksen julkaisuja, 74. Jyväskylä, Finland: Suomen soveltavan kielitieteen yhdistys. Retrieved from http://ojs.tsv.fi/index.php/afinlavk/article/view/59724 Open access

Dufva, H., & Salo, O.-P. (2016). At the interface of languages : language awareness in the foreign language classroom. In O.-P. Salo, & M. Kontoniemi (Eds.), Towards new learning : University of Jyväskylä Teacher Training School : 150 years of developing school (pp. 195-209). Jyväskylän normaalikoulun julkaisuja, 14. Jyväskylä, Finland: Jyväskylä Teacher Training School, University of Jyväskylä.

Eloranta, J., Lilja, N., Piirainen-Marsh, A., & Saario, J. (2016). Uusia ratkaisuja etsimässä. Sutina : Suomi toisena kielenä -opettajat ry:n jäsenlehti, 2016 (1), 36-42.

Harju-Luukkainen, H., Sulkunen, S., & Stolt, S. (2016). Uppfattningen av lärandestrategier hos elever som för det mesta talar finska hemma, men går i svenskspråkig skola. Kognition og Pædagogik, 26 (99), 78-89.

Harreweghe, M. V., De Meulder, M., & Vermeerbergen, M. (2016). From Erasure to Recognition (and Back Again?) : The Case of Flemishg Sign Language. In M. Marschark, & P. E. Spencer (Eds.), The Oxford Handbook of Deaf Studies in Language (pp. 45-61). Oxford University Press.

Helenius, J. (2016). Institutionaalinen moniäänisyys kuulustelukertomuksessa. Puhe ja kieli, 36 (4), 227-250. Retrieved from http://journal.fi/pk/article/view/60269/21155 Open access

Honko, M., & Latomaa, S. (2016). Undervisning i och forskning om finska som andraspråk med fokus på nyanlända barn och ungdomar. Nordand : nordisk tidsskrift for andrespråksforskning, 11 (2), 65-91.

Huhta, A., Alderson, J. C., Nieminen, L., & Ullakonoja, R. (2016). The Role of Background Factors in the Diagnosis of SFL Reading Ability. In J. V. Banerjee, & D. Tsagari (Eds.), Contemporary Second Language Assessment (pp. 125-146). Contemporary Applied Linguistics, 4. Bloomsbury Academic.

Háhn, J. (2016). Language options and the role of English on Finnish banks' websites. In A. Solin, J. Vaattovaara, N. Hynninen, U. Tiililä, & T. Nordlund (Eds.), Kielenkäyttäjä muuttuvissa instituutioissa - The language user in changing institutions. AFinLAn vuosikirja 2016 (pp. 200-215). Suomen soveltavan kielitieteen yhdistyksen julkaisuja, 74. Jyväskylä, Finland: Suomen soveltavan kielitieteen yhdistys. Retrieved from http://ojs.tsv.fi/index.php/afinlavk/article/view/59727 Open access

Háhn, J., & Podlásková, I. (2016). Videoconferencing in ESP Classes : Learner-Centred Approach. CASALC Review, 5 (2), 51-61. Open access

Iwaniec, J., & Ullakonoja, R. (2016). Polish and Finnish teenagers’ motivation to learn English : the role of context. European Journal of Applied Linguistics, 4 (2), 277-300. doi:10.1515/eujal-2015-0034 Open access

Jantunen, J. H. (2016). Corpora, phraseology and dictionaries : How does corpus research intersect language teaching and learning?. In B. S. Vilas (Ed.), Collocations cross-linguistically : Corpora, dictionaries and language teaching (pp. 97-119). Uusfilologinen Yhdistys. Open access

Jantunen, T. (2016). Clausal coordination in Finnish Sign Language. Studies in Language, 40 (1), 204-234. doi:10.1075/sl.40.1.07jan Open access

Jantunen, T., Mesch, J., Puupponen, A., & Laaksonen, J. (2016). On the rhythm of head movements in Finnish and Swedish Sign Language sentences. In J. Barnes, A. Brugos, S. Shattuck-Hufnagel, & N. Veilleux (Eds.), Speech Prosody 2016 : Proceedings of the 8th International Conference on Speech Prosody, Boston University, USA, 31 May - 3 June 2016 (pp. 850-853). Baixas: International Speech Communication Association. doi:10.21437/SpeechProsody.2016-174 Open access

Jantunen, T., & Pippuri, O. (2016). SNOWFROG loikkasi LATiin - ProGramin tarina-aineisto Kielipankissa. Kielisilta, 2016 (3), 13-16.

Jantunen, T., Pippuri, O., Wainio, T., Puupponen, A., & Laaksonen, J. (2016). Annotated Video Corpus of FinSL with Kinect and Computer-Vision Data. In E. Efthimiou, S.-E. Fotinea, T. Hanke, J. Hochgesang, J. Kristoffersen, & J. Mesch (Eds.), Workshop Proceedings : 7th Workshop on the Representation and Processing of Sign Languages: Corpus Mining / Proceedings of the Tenth International Conference on Language Resources and Evaluation (LREC 2016) (pp. 93-100). Paris: European Language Resources Association (ELRA). Retrieved from http://www.lrec-conf.org/proceedings/lrec2016/workshops/LREC2016Worksh... Open access

Jarva, V., & Vanhatalo, U. (2016). Suomalainen nauru kuuluu Tallinnaan asti. Virittäjä, 120 (3), 452-456.

Jäntti, S. (2016). Mitä kotiin kuuluu? Kodin merkityksistä mielenterveyskuntoutujien tarinoissa. Kirjallisuusterapia, 24 (1), 8-11.

Kalaja, P. (2016). Englanti on ”tapa matkustaa. Suomi on lähtöasema tai määränpää”: kielikäsityksistä diskursiivisesti ja pitkittäisesti. In A. Solin, J. Vaattovaara, N. Hynninen, U. Tiililä, & T. Nordlund (Eds.), Kielenkäyttäjä muuttuvissa instituutioissa - The language user in changing institutions. AFinLAn vuosikirja 2016 (pp. 108-126). Suomen soveltavan kielitieteen yhdistyksen julkaisuja, 74. Jyväskylä, Finland: Suomen soveltavan kielitieteen yhdistys. Retrieved from http://ojs.tsv.fi/index.php/afinlavk/article/view/59722 Open access

Kalaja, P., Barcelos, A. M. F., Aro, M., & Ruohotie-Lyhty, M. (2016). Beliefs, Agency and Identity in Foreign Language Learning and Teaching. Palgrave Macmillan.

Karimi Aghdam, S. (2016). A Dialectical Reading of Dynamic Systems Theory : Transcending Socialized Cognition and Cognized Social Dualism in L2 Studies. Language and Sociocultural Theory, 3 (1), 55-82. doi:10.1558/lst.v3i1.27547 Open access

Karimi Aghdam, S. (2016). Moving toward a Supetheory for All Seasons : Dialectical Dynamic Systems Theory and Sociocultural Theory - A Reply to McCafferty (2016). Language and Sociocultural Theory, 3 (1), 89-96. doi:10.1558/lst.v3i1.30478 Open access

Karimi Aghdam, S. (2016). Book review: de Bot, K. (2015). A History of Applied Linguistics : From 1980 to the Present. International Journal of Applied Linguistics, 26 (3), 455-460. doi:10.1111/ijal.12160 Open access

Karimi Aghdam, S. (2016). Rethinking Vygotskian Cultural-Historical Theory in Light of Pepperian Root Metaphor Theory : Dynamic Interplay of the Organicism and Contextualism. Human Development, 59 (5), 251-282. doi:10.1159/000452719 Open access

Karimi Aghdam, S., Dufva, H., & Lähteenmäki, M. (2016). Dancing with Alternative Lyrics : Integrating Sociocultural, Dialogical, Distributed and Dynamical Conceptualization of Language and its Development for L2 Studies. In A. Solin, J. Vaattovaara, N. Hynninen, U. Tiililä, & T. Nordlund (Eds.), Kielenkäyttäjä muuttuvissa instituutioissa - The language user in changing institutions. AFinLAn vuosikirja 2016 (pp. 163-183). Suomen soveltavan kielitieteen yhdistyksen julkaisuja, 74. Jyväskylä, Finland: Suomen soveltavan kielitieteen yhdistys. Retrieved from http://ojs.tsv.fi/index.php/afinlavk/article/view/59725 Open access

Karjalainen, A. (2016). Multilingualism and Finnish Americans : new perspectives from sociolinguistics and ethnography. Journal of Finnish Studies, 19 (1), 142-162.

Kaunisto, M. (2016). Which Items Need to Be Standardised? Variation in the Choise of Entries in Usage Guides. In I.-B. van Ostade, & C. Percy (Eds.), Prescription and Tradition in Language : Establishing Standards Across Time and Space (pp. 202-220). Bristol: Multilingual Matters.

Kautonen, M. (2016). Finskspråkiga grundskoleelevers uttal av finlandssvenska på olika färdighetsnivåer. In J. Kolu, M. Kuronen, & Å. Palviainen (Eds.), Svenskan i Finland 16 (pp. 58-75). Jyväskylä studies in humanities, 298. Jyväskylä, Finland: University of Jyväskylä. Retrieved from http://urn.fi/URN:ISBN:978-951-39-6828-1 Open access

Kautonen, M., Kuronen, M., & Ullakonoja, R. (2016). Studier i uttalsinlärning i finska, svenska och engelska : litteraturöversikt. Puhe ja kieli, 36 (3), 197-220. Retrieved from http://ojs.tsv.fi/index.php/pk/article/view/59010 Open access

Kelly-Holmes, H., & Pietikäinen, S. (2016). Language: A Challenging Resource in a Museum of Sámi Culture. Scandinavian Journal of Hospitality and Tourism, 16 (1), 24-41. doi:10.1080/15022250.2015.1058186

Keränen, J., Syrjälä, H., Salonen, J., & Takkinen, R. (2016). The Usability of the Annotation. In E. Efthimiou, S.-E. Fotinea, T. Hanke, J. Hochgesang, J. Kristoffersen, & J. Mesch (Eds.), Workshop Proceedings : 7th Workshop on the Representation and Processing of Sign Languages: Corpus Mining / Proceedings of the Tenth International Conference on Language Resources and Evaluation (LREC 2016) (pp. 111-116). Paris: European Language Resources Association (ELRA). Retrieved from http://www.lrec-conf.org/proceedings/lrec2016/workshops/LREC2016Worksh... Open access

Kolu, J. (2016). Onko suomen ja ruotsin koodinvaihdolla kielioppia? : substantiivien ja verbien taivutus Haaparannan, Tukholman ja Helsingin kaksikielisissä keskusteluissa. Lähivõrdlusi. Lähivertailuja, 26, 182-221. doi:10.5128/LV26.06 Open access

Kuha, M. (2016). The Early Circulation of Andrea Dandolo’s Chronica per extensum descripta in the light of the ms. Turin, Biblioteca Nazionale Universitaria, J.IV.7. Renaessanceforum: Tidsskrift for renaessanceforskning, 2016 (11), 127-144. Retrieved from http://www.renaessanceforum.dk/11_2016/renaessanceforum_11_2016.pdf Open access

Kujawinski, J. (2016). O wartości dawnych tłumaczeń wernakularnych dla constitutio tekstu łacińskiego : przypadek tak zwanej Historia Sicula. In M. Dorna, M. Matla, M. Sosnowski, E. Syska, & W. Baran-Kozłowski (Eds.), Stilo et animo : prace historyczne ofiarowane Tomaszowi Jasińskiem w 65 rocznicę urodzin (pp. 139-148). Uniwersytet im. Adama Mickiewicza.

Kuronen, M. (2016). Uttal av S2-finska med fokus på svenskspråkiga talare. Puhe ja kieli, 36 (3), 147-174. Retrieved from http://ojs.tsv.fi/index.php/pk/article/view/59007 Open access

Kuronen, M. (2016). Avancerade finskspråkiga inlärares uttal av segment i sverigesvenska. Puhe ja kieli, 36 (3), 175-196. Retrieved from http://ojs.tsv.fi/index.php/pk/article/view/59009 Open access

Kuronen, M., Ullakonoja, R., & Kautonen, M. (2016). Inlärningen av de svenska tonaccenterna hos finska S2-talare - automatiseras uttalet?. Språk och stil NF, 2016 (26), 161-194.

Kytölä, S. (2016). Translocality. In A. Georgakopoulou, & T. Spilioti (Eds.), The Routledge Handbook of Language and Digital Communication (pp. 371-388). Abingdon: Routledge. doi:10.4324/9781315694344.ch23 Open access

Kääntä, L. (2016). Määrittelemisen haasteita vieraskielisessä opetuksessa. In S. Loukusa, T. Hautala, L. Kääntä, & A. Suvanto (Eds.), Näkökulmia vuorovaikutukseen : Puheen ja kielen tutkimuksen päivät Helsingissä 31.3.-1.4.2016 (pp. 42-55). Puheen ja kielen tutkimuksen yhdistyksen julkaisuja, 48. Puheen ja kielen tutkimuksen yhdistys.

Laihonen, P. (2016). Beware of the dog! Private linguistic landscapes in two ‘Hungarian’ villages in South-West Slovakia. Language Policy, 15 (4), 373-391. doi:10.1007/s10993-015-9358-y Open access

Laihonen, P., Zabrodskaja, A., & Sloboda, M. (2016). What transition, which sociolinguistics?. In M. Sloboda, P. Laihonen, & A. Zabrodskaja (Eds.), Sociolinguistic Transition in Former Eastern Bloc Countries : Two Decades after the Regime Change (pp. 13-25). Prague Papers on Language, Society and Interaction, 4. Peter Lang.

Lehtonen, S. (2016). Report for Fafnir: “The rise of the nerd/geek culture – the sixth national conference of fandom studies” (“Nörttikulttuurin nousu – Kuudes valtakunnallinen fandom-tutkimuksen konferenssi”) 3.–4 March 2016, University of Jyväskylä, Finland. Fafnir : Nordic Journal of Science Fiction and Fantasy Research, 3 (2), 53-55. Retrieved from http://journal.finfar.org/articles/report-for-fafnir-the-rise-of-the-n... Open access

Lehtonen, S. (2016). Book review: Space and Place in Children's Literature, 1789 to the Present. International Research in Children's Literature, 9 (1), 107-109. doi:10.3366/ircl.2016.0189

Leontjev, D., Huhta, A., & Mäntylä, K. (2016). Word derivational knowledge and writing proficiency: How do they link?. System, 59 (July), 73-89. doi:10.1016/j.system.2016.03.013

Liikamaa, A., Salonen, J., & De Weerdt, D. (2016, 121). Millaisia ominaisuuksia viittomakielen opettajalla tulisi olla?. Kuurojen lehti, pp. 10-11.

Lilja, N., & Piirainen-Marsh, A. (2016). Älypuhelimet oppimistoimintaa jäsentämässä. In A. Solin, J. Vaattovaara, N. Hynninen, U. Tiililä, & T. Nordlund (Eds.), Kielenkäyttäjä muuttuvissa instituutioissa - The language user in changing institutions. AFinLAn vuosikirja 2016 (pp. 43-64). Suomen soveltavan kielitieteen yhdistyksen julkaisuja, 74. Jyväskylä, Finland: Suomen soveltavan kielitieteen yhdistys. Retrieved from http://ojs.tsv.fi/index.php/afinlavk/article/view/59719 Open access

Linderoos, P. (2016). Migrationsbedingte Mehrsprachigkeit im finnischen Fremdsprachenunterricht. Kieli, koulutus ja yhteiskunta, 15.4.2016 (Huhtikuu). Retrieved from http://www.kieliverkosto.fi/article/migrationsbedingte-mehrsprachigkei... Open access

Linderoos, P. (2016). Mehrsprachigkeit von Lernern mit Migrationshintergrund im finnischen Fremdsprachenunterricht : Perspektiven der Lerner, Lehrpersonen und Erziehungsberechtigen. Jyväskylä, Finland: University of Jyväskylä. Jyväskylä studies in humanities, 273. Retrieved from http://urn.fi/URN:ISBN:978-951-39-6414-6 Open access

Lobski, A. (2016). The book review: Pelo R. Jokapäiväinen elmämme. Proceedings of Petrozavodsk State University : Social sciences and humanities, 154 (1), 106-108.

Loukusa, S., Hautala, T., Kääntä, L., & Suvanto, A. (2016). Vuorovaikutusta vauvasta vaariin. In S. Loukusa, T. Hautala, L. Kääntä, & A. Suvanto (Eds.), Näkökulmia vuorovaikutukseen : Puheen ja kielen tutkimuksen päivät Helsingissä 31.3.-1.4.2016 (pp. 5-10). Puheen ja kielen tutkimuksen yhdistyksen julkaisuja, 48. Puheen ja kielen tutkimuksen yhdistys.

Lähdesmäki, T., Saresma, T., Hiltunen, K., Jäntti, S., Sääskilahti, N., Vallius, A., & Ahvenjärvi, K. (2016). Fluidity and flexibility of ‘‘belonging’’: Uses of the concept in contemporary research. Acta Sociologica, 59 (3), 233-247. doi:10.1177/0001699316633099 Open access

Manninen, V. (2016). Media Pluralism Monitor 2016 - Results: Finland. Centre for Media Pluralism and Media Freedom (CMPF). Retrieved from http://cmpf.eui.eu/media-pluralism-monitor/mpm-2016-results/finland/

Martikainen, M. (2016). Språkexamen för ingermanländare sporrade till muntliga kunskaper. Kieli, koulutus ja yhteiskunta, 13.12.2016 (Joulukuu). Retrieved from http://www.kieliverkosto.fi/article/sprakexamen-for-ingermanlandare-sp... Open access

Martikainen, M. (2016). Inkeriläisten paluumuuttajien kielitutkinnon synty keskustelussa. In A. Huhta, & R. Hildén (Eds.), Kielitaidon arviointitutkimus 2000-luvun Suomessa (pp. 44-67). AFinLA-e : soveltavan kielitieteen tutkimuksia, 9. Suomen soveltavan kielitieteen yhdistys. Retrieved from http://journal.fi/afinla/article/view/60846 Open access

Martin, M. (2016). Avainrakenneanalyysillä uusia ikkunoita suomen oppimiseen. Virittäjä, 120 (2), 311-315.

Martin, M. (2016). Monikielisyys muutoksessa. Kieli, koulutus ja yhteiskunta, 12.10.2016 (Lokakuu). Retrieved from http://www.kieliverkosto.fi/article/monikielisyys-muutoksessa/ Open access

Merisalo, O. (2016). Liber Hartmanni Schedel Nurembergensis artium utriusque medicine doctoris : Histoire de quelques textes de la bibliothèque de Hartmann Schedel de Nuremberg (1440-1514). In C. Giraud, & D. Poirel (Eds.), La rigueur et la passion : Mélanges en l’honneur de Pascale Bourgain (pp. 821-830). Instrumenta Patristica et Mediaevalia, 71. Brepols. doi:10.1484/M.IPM-EB.5.111142

Merisalo, O. (2016). Baldassarre Turini, funzionario e mecenate. In F. Cantatore, C. C. Brach, A. Esposito, F. Frova, D. G. Cavallero, P. Piacentini, . . . , & C. Ranieri (Eds.), Leone X : Finanza, mecenatismo, cultura (pp. 237-246). RR inedita, 69. Roma nel Rinascimento.

Merisalo, O. (2016). I codici in scrittura latina di Alessandro Farnese (1520-1589) a Caprarola e al Palazzo della Cancelleria nel 1589. Progressus, III (1). Retrieved from http://www.rivistaprogressus.it/wp-content/uploads/outi-merisalo-codic... Open access

Merisalo, O. (2016). Les cinq sens chez Niccolò Falcucci. In É. Palazzo (Ed.), Les cinq sens au Moyen Âge (pp. 719-727). Paris: Les Éditions du Cerf.

Mielikäinen, A. (2016). Miten murteista puhutaan?. Kielikello : kielenhuollon tiedotuslehti, 49 (4), 6-8.

Mielikäinen, A. (2016). Tietoa, tajua vai tunnetta? Synnintunnon kielelliset ainekset kirjasuomen kehityksen valossa. Teologinen aikakauskirja, 121 (1), 20-34.

Mielikäinen, A. (2016). "Päivä" yleiskielessä ja uskonnollisessa kielessä. Kielikello : kielenhuollon tiedotuslehti, 49 (1), 13-15.

Mielikäinen, A., & Palander, M. (2016). Kansanlingvistisen metakielen tasoista. Virittäjä, 120 (2), 295-296.

Mård-Miettinen, K., Palviainen, Å., & Palojärvi, A. (2016). Kaksikielisen opetuksen toteutustapoja = Tvåspråkig undervisning och dess förverklingandeformer. In A. Palojärvi, Å. Palviainen, & K. Mård-Miettinen (Eds.), Suomeksi ja ruotsiksi : kaksikielistä pedagogiikkaa päiväkodissa = På finska och svenska : tvåspråkig pedagogik i daghem och förskola (pp. 9-14). Jyväskylä, Finland: Jyväskylän yliopisto. Retrieved from http://urn.fi/URN:ISBN:978-951-39-6625-6 Open access

Nagy, K. (2016). The function of olfactory experience in reasoning : An empirical study. In A. Botinis (Ed.), ExLing 2016 : Proceedings of 7th Tutorial and Research Workshop on Experimental Linguistics (pp. 123-126). International Speech Communication Association. Open access

Nissi, R. (2016). Spelling out consequences : conditional constructions as a means to resist proposals in organisational planning process. Discourse Studies, 18 (3), 311-329. doi:10.1177/1461445616634556 Open access

Nissi, R. (2016). Kokouskeskustelusta vastinetekstiksi : virkateksti ja yhteisen äänen rekonstruktiointi. Virittäjä, 120 (2), 188-217.

Nissi, R., & Heikkilä, J.-P. (2016). Constructing organizational realities : Interaction, meaning making and liminality in personnel training. In J. Spender, G. Schiuma, & J. R. Nönnig (Eds.), IFKAD 2016 : Proceedings of the 11th International Forum on Knowledge Asset Dynamics. Towards a new architecture of knowledge: Big data, culture and creativity (pp. 619-630). IKAM Centro Studi & Ricerche.

Nissi, R., & Honkanen, S. (2016). Aitoa dialogia asiantuntijatyöhön : kielen tuotteistamisen uudet mekanismit vuorovaikutuskoulutusta markkinoivissa kurssikuvauksissa. In A. Solin, J. Vaattovaara, N. Hynninen, U. Tiililä, & T. Nordlund (Eds.), Kielenkäyttäjä muuttuvissa instituutioissa - The language user in changing institutions. AFinLAn vuosikirja 2016 (pp. 184-199). Suomen soveltavan kielitieteen yhdistyksen julkaisuja, 74. Jyväskylä, Finland: Suomen soveltavan kielitieteen yhdistys. Retrieved from http://ojs.tsv.fi/index.php/afinlavk/article/view/59726 Open access

Nissi, R., & Lehtinen, E. (2016). Negotiation of expertise and multifunctionality : PowerPoint presentations as interactional activity types in workplace meetings. Language and Communication, 48, 1-17. doi:10.1016/j.langcom.2016.01.003 Open access

Nyman-Koskinen, P. (2016). Svenska knappen, flickor! Förhandling av språkpolicyer i ett klassrum i Kronoby kommun. In J. Kolu, M. Kuronen, & Å. Palviainen (Eds.), Svenskan i Finland 16 (pp. 138-152). Jyväskylä studies in humanities, 298. Jyväskylä, Finland: University of Jyväskylä. Retrieved from http://urn.fi/URN:ISBN:978-951-39-6828-1 Open access

Palojärvi, A., Mård-Miettinen, K., & Palviainen, Å. (2016). "Jotenkin itsellekin tulee siitä iloa" : vanhempien kokemuksia kaksikielisestä pedagogiikasta = "Man blir också själv glad" : föräldraerfarenheter av tvåspråkig pedagogik. In A. Palojärvi, Å. Palviainen, & K. Mård-Miettinen (Eds.), Suomeksi ja ruotsiksi : kaksikielistä pedagogiikkaa päiväkodissa = På finska och svenska : tvåspråkig pedagogik i daghem och förskola (pp. 47-51). Jyväskylä, Finland: Jyväskylän yliopisto. Retrieved from http://urn.fi/URN:ISBN:978-951-39-6625-6 Open access

Palojärvi, A., Palviainen, Å., Mård-Miettinen, K., & Helldén-Paavola, S. (2016). "Kiitos. Lite blåbär?" : kaksikielinen pedagogiikka käytännössä = "Kiitos. Lite blåbär?" : tillämpning av tvåspråkig pedagogik. In A. Palojärvi, Å. Palviainen, & K. Mård-Miettinen (Eds.), Suomeksi ja ruotsiksi : kaksikielistä pedagogiikkaa päiväkodissa = På finska och svenska : tvåspråkig pedagogik i daghem och förskola (pp. 23-46). Jyväskylä, Finland: Jyväskylän yliopisto. Retrieved from http://urn.fi/URN:ISBN:978-951-39-6625-6 Open access

Palviainen, Å., & Mård-Miettinen, K. (2016). "Tavoite, kohderyhmä ja toteutusympäristö huomioitava" : tutkijoiden pohdintaa kaksikielisen pedagogiikan toteutustavoista = "Beakta syfte, målgrupp och kontext" : forskarreflektioner kring genomförande av tvåspråkig pedagogik. In A. Palojärvi, Å. Palviainen, & K. Mård-Miettinen (Eds.), Suomeksi ja ruotsiksi : kaksikielistä pedagogiikkaa päiväkodissa = På finska och svenska : tvåspråkig pedagogik i daghem och förskola (pp. 52-55). Jyväskylä, Finland: Jyväskylän yliopisto. Retrieved from http://urn.fi/URN:ISBN:978-951-39-6625-6 Open access

Palviainen, Å., Protassova, E., Mård-Miettinen, K., & Schwartz, M. (2016). Two languages in the air : a cross-cultural comparison of preschool teachers’ reflections on their flexible bilingual practices. International Journal of Bilingual Education and Bilingualism, 19 (6), 614-630. doi:10.1080/13670050.2016.1184615 Open access

Pietikäinen, S. (2016). Critical debates : discourse, boundaries and social change. In N. Coupland (Ed.), Sociolinguistics : theoretical debates (pp. 263-281). Cambridge University Press: Cambridge.

Pietikäinen, S., Kelly-Holmes, H., Jaffe, A., & Coupland, N. (2016). Sociolinguistics from the Periphery : Small Languages in New Circumstances. Cambridge University Press.

Pitkänen-Huhta, A., Mäntylä, K., & Toomar, J. (2016, 15). Teaching and Learning English in Finnish Schools = フィンランドの 学校における 英語の学習と教育. Koivu : the Finnish Institute in Japan Magazine, pp. 7-8. Open access

Pitkänen-Huhta, A., & Pietikäinen, S. (2016). Visual Methods in Researching Language Practices and Language Learning: Looking at, Seeing, and Designing Language. In K. King, Y.-J. Lai, & S. May (Eds.), Research Methods in Language and Education. Springer. doi:10.1007/978-3-319-02329-8_29-1

Pollari, P. (2016). Assessment should enhance learning. In O.-P. Salo, & M. Kontoniemi (Eds.), Towards new learning : University of Jyväskylä Teacher Training School : 150 years of developing school (pp. 275-289). Jyväskylän normaalikoulun julkaisuja, 14. Jyväskylä, Finland: Jyväskylä Teacher Training School, University of Jyväskylä.

Pollari, P. (2016). Daunting, reliable, important or “trivial nitpicking?” : Upper secondary students’ expectations and experiences of the English test in the Matriculation Examination. In A. Huhta, & R. Hildén (Eds.), Kielitaidon arviointitutkimus 2000-luvun Suomessa (pp. 184-211). AFinLA-e : soveltavan kielitieteen tutkimuksia, 9. Suomen soveltavan kielitieteen yhdistys. Retrieved from http://journal.fi/afinla/article/view/60854 Open access

Puupponen, A., Jantunen, T., & Mesch, J. (2016). The alignment of head nods with syntactic units in Finnish Sign Language and Swedish Sign Language. In J. Barnes, A. Brugos, S. Shattuck-Hufnagel, & N. Veilleux (Eds.), Speech Prosody 2016 : Proceedings of the 8th International Conference on Speech Prosody, Boston University, USA, 31 May - 3 June 2016 (pp. 168-172). Baixas: International Speech Communication Association. doi:10.21437/SpeechProsody.2016-35 Open access

Rasti Behbahani, A. (2016). A Survey of University Students’ Knowledge of Vocabulary Learning Strategies and Influential Factors in Middle East. Journal of Language Teaching and Research, 7 (4), 646-654. doi:10.17507/jltr.0704.03 Open access

Riikonen, J. (2016). Vertaispalautteen avulla kohti parempaa kirjoittamista?. Virke, 2016 (1), 10-12.

Ruohotie-Lyhty, M., Ullakonoja, R., Moate, J., & Haapakangas, E.-L. (2016). Teaching a skill or using a tool? : Studying Finnish EFL teachers’ beliefs about the teaching of reading and writing. In A. Solin, J. Vaattovaara, N. Hynninen, U. Tiililä, & T. Nordlund (Eds.), Kielenkäyttäjä muuttuvissa instituutioissa - The language user in changing institutions. AFinLAn vuosikirja 2016 (pp. 87-107). Suomen soveltavan kielitieteen yhdistyksen julkaisuja, 74. Jyväskylä, Finland: Suomen soveltavan kielitieteen yhdistys. Retrieved from http://ojs.tsv.fi/index.php/afinlavk/article/view/59721 Open access

Ruuska, K. (2016). Between ideologies and realities : Multilingual competence in a languagised world. Applied Linguistics Review, 7 (3), 353-374. doi:10.1515/applirev-2016-0015 Open access

Räisänen, T. (2016). Finnish Engineers' Trajectories of Socialisation into Global Working Life : From Language Learners to BELF Users and the Emergence of a Finnish Way of Speaking English. In P. Holmes, & F. Dervin (Eds.), The Cultural and Intercultural Dimensions of English as a Lingua Franca (pp. 157-179). Languages for Intercultural Communication and Education, 29. Multilingual Matters.

Salonen, J., Takkinen, R., Puupponen, A., Nieminen, H., & Pippuri, O. (2016). Creating Corpora of Finland’s Sign Languages. In E. Efthimiou, S.-E. Fotinea, T. Hanke, J. Hochgesang, J. Kristoffersen, & J. Mesch (Eds.), Workshop Proceedings : 7th Workshop on the Representation and Processing of Sign Languages: Corpus Mining / Proceedings of the Tenth International Conference on Language Resources and Evaluation (LREC 2016) (pp. 179-184). Paris: European Language Resources Association (ELRA). Retrieved from http://www.lrec-conf.org/proceedings/lrec2016/workshops/LREC2016Worksh... Open access

Schwartz, M., & Palviainen, Å. (2016). Twenty-first-century preschool bilingual education: facing advantages and challenges in cross-cultural contexts. International Journal of Bilingual Education and Bilingualism, 19 (6), 603-613. doi:10.1080/13670050.2016.1184616

Seilonen, M., & Suni, M. (2016). Ohjeita, tietoa ja turvaa kielen keinoin : ulkomailta palkatut sairaanhoitajat ammatillista suomen kielen taitoaan osoittamassa. Lähivõrdlusi. Lähivertailuja, 26, 450-480. doi:10.5128/LV26.15 Open access

Seilonen, M., Suni, M., Härmälä, M., & Neittaanmäki, R. (2016). Ammatillisen kielitaidon arviointikokeilu terveydenhuollon alalla. In A. Huhta, & R. Hildén (Eds.), Kielitaidon arviointitutkimus 2000-luvun Suomessa (pp. 110-141). AFinLA-e : soveltavan kielitieteen tutkimuksia, 9. Suomen soveltavan kielitieteen yhdistys. Retrieved from http://journal.fi/afinla/article/view/60850 Open access

Strömmer, M. (2016). Material scaffolding : Supporting the comprehension of migrant cleaners at work. European Journal of Applied Linguistics, 4 (2), 239-274. doi:10.1515/eujal-2015-0039 Open access

Strömmer, M. (2016). Affordances and constraints : Second language learning in cleaning work. Multilingua : Journal of Cross-Cultural and Interlanguage Communication, 35 (6), 697-721. doi:10.1515/multi-2014-0113 Open access

Strömmer, M. (2016, 13.4.2016). Cleaning work: a stepping-stone or a dead-end job for migrants?. Language on the Move. Retrieved from http://www.languageonthemove.com/cleaning-work-a-stepping-stone-or-a-d... Open access

Sulkunen, S. (2016). Tiedonalakohtaiset tekstitaidot : opettajille täydennyskoulutusta Euroopasta?. Kielikukko, 35 (4), 22-26.

Suni, M. (2016). Fiatal bevándorlók nyelvoktatása Finnországban : betekintés a nyelvoktatás-politikába, a mindennapi gyakorlatokba és a kutatási eredményekbe. In C. Bartha (Ed.), A többnyelvűség dimenziói : Terek, kontextusok, kutatási távlatok (pp. 241-258). Általános Nyelvészeti Tanulmányok, XXVIII. Akadémiai Kiadó.

Takala, M., & Takkinen, R. (2016). Kielen varhainen kehitys ja kuulovamma. In M. Takala, & H. Sume (Eds.), Kieli, kuulo ja oppiminen : kuurojen ja huonokuuloisten lasten opetus (pp. 8-21). Oy Finn Lectura Ab.

Takkinen, R. (2016). Két- és többnyelvűség : jelnyelv és hangzó nyelv mint anyanyelvek. In C. Bartha (Ed.), A többnyelvűség dimenziói : Terek, kontextusok, kutatási távlatok (pp. 219-239). Általános Nyelvészeti Tanulmányok, XXVIII. Akadémiai Kiadó.

Takkinen, R., Jantunen, T., & Seilola, I. (2016). A typological look at kinship terms, colour terms and numbers in Finnish Sign Language. In U. Zeshan, & K. Sagara (Eds.), Semantic Fields in Sign Languages : Colour, Kinship and Quantification (pp. 123-162). Sign Language Typology, 6. Berlin: Mouton De Gruyter. doi:10.1515/9781501503429-004

Takkinen, R., & Raino, P. (2016). Puhuen ja viittoen - kaksi väylää kohti kieltä. In M. Takala, & H. Sume (Eds.), Kieli, kuulo ja oppiminen : kuurojen ja huonokuuloisten lasten opetus (pp. 56-68). Oy Finn Lectura Ab.

Tammelin-Laine, T., & Martin, M. (2016). Negative constructions in nonliterate learners' spoken L2 Finnish. In L. Ortega, A. Tyler, H. I. Park, & M. Uno (Eds.), The usage-based study of language learning and multilingualism (pp. 75-90). Washington D.C.: Georgetown University Press.

Tergujeff, E. (2016). Wanted: tutkimusperustainen ääntämisen opetus. Puhe ja kieli, 36 (3), 221-225. Retrieved from http://ojs.tsv.fi/index.php/pk/article/view/59011 Open access

Toomar, J. (2016). Kaksikielinen pedagogiikka - soveltamisideoita kouluun = Tvåspråkig pedagogik - tillämpningsidéer för skolan. In A. Palojärvi, Å. Palviainen, & K. Mård-Miettinen (Eds.), Suomeksi ja ruotsiksi : kaksikielistä pedagogiikkaa päiväkodissa = På finska och svenska : tvåspråkig pedagogik i daghem och förskola (pp. 61-63). Jyväskylä, Finland: Jyväskylän yliopisto. Retrieved from http://urn.fi/URN:ISBN:978-951-39-6625-6 Open access

Torre Moral, S. d. l., & Kekki, J. (2016). Suomi-espanja idiomisanakirja = Diccionario fraseológico finés-español. Kustannusosakeyhteiö Hai.

Ullakonoja, R., & Dufva, H. (2016). Toisen ja vieraan kielen ääntämisen oppimisen haasteet. Oppimisen ja oppimisvaikeuksien erityislehti, 26 (2), 4-18.

Vaaherkumpu, K., Pihko, R., Salo, O.-P., & Paavilainen, M. (2016). Reflection, teaching practice supervision, and teacherhood. In O.-P. Salo, & M. Kontoniemi (Eds.), Towards new learning : University of Jyväskylä Teacher Training School : 150 years of developing school (pp. 317-335). Jyväskylän normaalikoulun julkaisuja, 14. Jyväskylä, Finland: Jyväskylä Teacher Training School, University of Jyväskylä.

Virtanen, A. (2016). Insights into the agency, positioning and development of professional Finnish language skills of international nursing students. Apples : Journal of Applied Language Studies, 10 (2), 63-81. Retrieved from http://apples.jyu.fi/article/abstract/477 Open access

Voipio-Huovinen, S. (2016). Maahanmuuttajataustaisten oppilaiden kotoutumisen ja osallistumisen mahdollisuuksia perusopetuksessa. Kieli, koulutus ja yhteiskunta, 10.5.2016 (Toukokuu). Retrieved from http://www.kieliverkosto.fi/article/maahanmuuttajataustaisten-oppilaid... Open access

Westinen, E. (2016). Multiscalarity and Polycentricity in Rap Artists’ Social Media Communication : Multisemiotic Negotiations of Otherness and Integration. In J. N. Singh, A. Kantara, & D. Cserző (Eds.), Downscaling Culture : Revisiting Intercultural Communication (pp. 280-310). Cambridge Scholars Publishing.

Westinen, E., & Lehtonen, S. (2016). Mustan miehen etninen toiseus ja vastapuhe suomalaisessa populaarimusiikissa. Kulttuurintutkimus, 33 (3-4), 15-28.