20.04.2017

Elina Sorvari

Julkaistu 07/2015

Elina Sorvari

Asiantuntija (kotoutumispalvelut)

Hämeen TE-toimisto


"Työssäni hyödyksi on ollut monipuolinen kokemukseni erilaisista koulutuksista ja työtehtävistä. Kielitaitoni ansiosta aina ei tarvitse tilata asiakkaalle tulkkia ja kulttuurienvälinen vuorovaikutus on helpompaa. Yhteistyö- ja vuorovaikutustaidot ovat suuressa roolissa ja erityisen tärkeitä."

 

Mikä on koulutuksesi?
Valmistuin Jyväskylän yliopistosta vuonna 2004 filosofian maisteriksi pääaineena ruotsin kieli ja sivuaineina ranska, italia, asiakaspalvelu & markkinointi ja kasvatustiede. Opintoihin kuuluvat kieliharjoittelut suoritin opiskelijavaihdoissa Ruotsissa ja Italiassa sekä työskentelemällä Ranskassa. Opintojen aikana olin ainejärjestöni Svenska Klubbenin hallituksessa jäsenenä ja bilevastaavana ja niiltä osin mukana organisoimassa mm. kieltenlukijoiden euroviisuja.

Miten päädyit nykyiseen työhösi ja missä työskentelit sitä ennen?
Jo opintojen aikana olin kesätöissä ja osa-aikatöissä eri paikoissa, mm. tekstiilihuoltajana, matkamuistomyyjänä ja tutkimushaastattelijana. Valmistuttuani jäin kuitenkin työttömäksi ja menin puoleksi vuodeksi harjoitteluun Työvoimatoimiston kansainväliseen työnvälitykseen eli EURES-palveluun. Sieltä syntyneiden suhteiden avulla pääsin nykyiseen työhöni, tosin mutkien kautta. Ensin opiskelin nimittäin itseni hotellivirkailijaksi ja olinkin sitten muutaman vuoden töissä hotellissa sekä hetken myös uusien hotellivirkailijoiden kouluttajana ennen nykyiseen työpaikkaani pääsemistä.

Mille työnantajalle työskentelet ja mitä tehtävänkuvasi sisältää?
Nykyinen työnantajani on Hämeen TE-toimisto eli tutummin työkkäri. Aloitin ensin määräaikaisena nuorten palveluissa, sitten siirryin koulutusneuvojan sijaiseksi ja sitten pääsin nykyiseen virkaani kotoutumispalveluissa. Olen siis titteliltäni asiantuntija ja minulle kuuluvat maahanmuuttajien alkuvaiheen neuvonta ja ohjaus, kotoutumiskoulutusten suunnittelu ja valinnat sekä koulutusneuvontaa yleisesti kaikille (työttömille sekä työssäkäyville).

Esimerkki tyypillisestä työpäivästä ja mitä osaamista nykyisessä työssäsi tarvitaan?
TE-toimistossa normaalin työpäivän aikana tapaan asiakkaita (tulkin kanssa tai ilman) ajanvarauksella, vastaan puhelimitse ja sähköpostitse tuleviin kysymyksiin, autan työkavereitani opiskeluun ja maahanmuuttajien asioihin liittyvissä kysymyksissä, neuvottelen kouluttajien ja yhteistyökumppaneiden kanssa asiakkaiden tilanteista ja työllistymismahdollisuuksista, teen Kelalle lausuntoja asiakkaiden tilanteista sekä tietenkin yritän saada omien asiakkaideni tilannetta etenemään työllistymisen suuntaan. Työpäivän aikana ehtii tehdä monenlaista eri asiaa. Paperitöitä ja tietojärjestelmäämme kirjattavia asioita on aika paljon ja siihen suurin osa työajasta meneekin. Koko ajan pitää olla ajan tasalla ajankohtaisista aiheista eli uutisia seurataan ja uusiin lakeihin ja ohjeisiin tutustutaan heti, kun niistä tiedetään.

Työssäni hyödyksi on ollut monipuolinen kokemukseni erilaisista koulutuksista ja työtehtävistä. Kielitaitoni ansiosta aina ei tarvitse tilata asiakkaalle tulkkia ja kulttuurienvälinen vuorovaikutus on helpompaa. Yhteistyö- ja vuorovaikutustaidot ovat suuressa roolissa ja erityisen tärkeitä. Oman suomen kielen muuttaminen selkosuomeksi on asiakkaiden kannalta tärkeää. Pitää siis olla herkkyyttä aistia, ymmärtääkö toinen selittämäsi asiat, sillä usein hän ei sano, jos ei ymmärrä. Kuitenkin kuuntelutaidot ovat isommassa roolissa kuin puhumistaidot. Asiakkaiden omasta tilanteesta ja toiveista lähdetään liikkeelle ja sen perusteella sekä lakia ja ohjeita noudattaen hänelle tarjotaan erilaisia palveluita. Asiakkaille ei kuitenkaan anneta mitään valmiina, vaan hänen on itse otettava vastuu omasta tilanteestaan. Me TE-toimiston asiantuntijat olemme vain auttamassa asiakasta löytämään oikean polun itselleen. Hyvä asiantuntija osaa olla jämäkkä ja ottaa kantaa asiakkaiden suunnitelmien realistisuuteen kannustavasti ennemmin kuin lannistavasti.

Mitä vinkkejä antaisit tähän tai tämänkaltaiseen työhön haluaville?
TE-toimistoon töihin pääseminen alkaa usein ensin määräaikaisella työsuhteella, sillä valtion tuottavuusohjelman ansiosta virkoja on vain vähän tarjolla. Työttömän kannattaa mainita kiinnostuksestaan työskennellä TE-toimistossa omalle vastuuvirkailijalleen ja hän voi viedä tiedon eteenpäin esimiehille. Työssäolevien kannattaa hakea avoimiin virkoihin tai viransijaisuuksiin, sillä määräaikaisiin työsuhteisiin heitä ei usein oteta. Työkkäri haluaa niiltä osin tehdä oman osuutensa työttömyyden vähenemiseksi. Työkkäri tarjoaa haastavia asiakaspalvelutehtäviä, mutta työ palkitseekin aina silloin tällöin, kun joku saa sinun ansiostasi työpaikan tai pääsee muuten elämässään eteenpäin.