20.04.2017

Ville Jakoaho

Ville Jakoaho

englannin opettaja

Simpeleen yhteiskoulu & Rautjärven lukio

 

Ville Jakoaho

 

 

"Pääsin pitämään lukion soveltavaa kurssia, jolla yhdistyi kotitalous ja englannin kieli – kurssilla kokkailtiin englanniksi ja tutustuttiin myös uusiin ruokakulttuureihin."

 

Mikä on koulutuksesi?
Pääaineeni yliopistossa oli englannin kieli ja olin opettajankoulutukseen suoravalittu. Tulin jo aikaisessa vaiheessa päätökseen olla opiskelematta muita kieliä sivuaineinani; en tuntenut niitä kohtaan samanlaista intohimoa, enkä täten halunnut opettaa niitä myöhemmin työssäni opettajana. Tästä syystä tutkintoni opintokokonaisuudet ja niiden suuntaukset poikkesivat keskimääräisen kieltenopettajan vastaavasta. Sivuaineinani opiskelin muun muassa erityispedagogiikkaa, kulttuurienvälistä viestintää ja taloustieteitä. Tein opiskeluaikanani lyhyitä sijaisuuksia muutamissa eri koulussa, mutta mitään pidempiaikaista pätkää kohdalleni ei sattunut. Aloitin opintoni vuonna 2007 ja viiden vuoden päästä vastaleivottuna maisterina olin valmis poistumaan yliopiston hellästä huomasta.

Miten päädyit nykyiseen työhösi? Missä työskentelit tätä ennen?
Valmistuttuani lähettelin työhakemuksia ympäri Suomea. Olin käynyt kahdessa työhaastattelussa, kun sain soiton kouluni silloiselta rehtorilta. Kävi ilmi, että hän oli saanut yhteistietoni toiselta rehtorilta eräässä koulussa, jossa olin käynyt haastattelussa, mutten ollut tullut valituksi. Olin tietämättäni saanut suositukset ja pian olin Simpeleellä haastateltavana. Lopulta minut palkattiin kouluun, jonne en ollut edes hakenut töihin.

Mille työnantajalle työskentelet ja mitä tehtävänkuvasi sisältää?
Aloitin työt Simpeleen yhteiskoulussa ja Rautjärven lukiossa, aivan itärajan tuntumassa, elokuussa 2012. Vuoden päästä työsuhteeni vakinaistettiin. Opetan koulussamme kaikki lukion englannin kurssit, sekä tällä hetkellä kahdeksas- ja yhdeksäsluokkalaisille englantia. Tämän lisäksi pääsin pitämään lukion soveltavaa kurssia, jolla yhdistyi kotitalous ja englannin kieli – kurssilla kokkailtiin englanniksi ja tutustuttiin myös uusiin ruokakulttuureihin.

Esimerkki tyypillisestä työpäivästä ja mitä osaamista nykyisessä työssäsi tarvitaan?
Työssäni pidän siitä, kuinka erilaisia yläkoulu ja lukio ovat, ja miten tämä tuo vaihtelua työpäiviini; nuorten kanssa työskennellessä työpäivät ovat hyvinkin vaihtelevia. Huomasin jo pian, että huumorintajulla ja heittäytymisellä pääsee pitkälle, sekä oppitunneilla että niiden ulkopuolella. Opetusharjoittelussa kukaan ei myöskään tainnut tulla maininneeksi, kuinka opettajat pääsevät (lue: joutuvat) mukaan kaikenlaiseen ohjelmaan ja esiintymiseen. Tämäkin taiteellista ilmaisua vieroksuva, nuori opettajan alku huomasi seisovansa koulun lavalla yhtenä Tiernapojista heti ensimmäisessä joulujuhlassaan.

Vinkkejä tähän tai tämänkaltaiseen työhön haluaville?
Jokaisella työnsä aloittavalla opettajalla on varmasti näkemys siitä, kuinka opettaa – oli se sitten innovatiivinen visio tai omien, hyväksi pitäminään kokemuksien summa. Ensimmäisinä vuosina töissä on hyvä rakentaa pohja ja toimivat rutiinit työssä selviämiselle. Tämän jälkeen on hyvä lähteä miettimään asioiden kehittämistä ja uudenlaisia kokeiluja opetuksessa – ne pitävät työn mielekkäänä ja niistä oppii samalla paljon.