03.04.2017

Hyviä neuvoja kiperiin tilanteisiin

Käyttökelpoisiksi koettuja ajatuksia ohjaajilta ja opiskelijoilta

hyviä neuvoja

  • Gradua ajatellessa kannattaa välttää kahta työtä hankaloittavaa sudenkuoppaa; liiallista kunnianhimoa sekä toisaalta turhaa epäilyä omista kyvyistä. Jokainen, joka on opintojensa kanssa selvinnyt syventävistä opinnoista, selviää myös gradun teosta. Tämän lisäksi useamman graduprojektin tiedetään kaatuneen kivettävään perfektionismiin kuin osaamattomuuteen. Tyvestä puuhun kiipeäminen onkin yksi maisterisihmisen hyödyllisimmistä avuista elämän melskeissä.
  • Omat tavoitteet voi hyvin miettiä etukäteen realistisiksi ja elämäntilanteeseen sopiviksi. Tarvitsenko välttämättä korkeaa arvosanaa vai riittääkö se, että saan työni hyväksytyksi? Yliopiston ulkopuolella arvosanoja harvoin kysellään; olennaista on loppuun suoritettu tutkinto. Tai kuten vanha roomalainen sanonta kuuluu: ”Parempi huonohko gradu valmiina kuin kesken jäänyt lopun elämää mielen päällä.”
  • Puolivalmista tekelettä kannattaa näyttää useammalle ihmiselle rohkeasti. Yllättäviltä tahoilta voi saada uusia näkökulmia ja ideoita käyttöönsä. Samalla rutinoituu ottamaan vastaan kaikenkarvaista palautetta tyynen rauhallisesti ja loukkaantumatta. Samalla harjaantuu myös kyky erottaa käyttökelpoinen kritiikki vähemmän tärkeästä palautteesta.
  • Toisinaan käy niin, että gradu jää syystä tai toisesta tekemättömään tilaan pitkäksikin aikaa. Usein tekijä alkaa tänä aikana epäillä sen pätevyyttä. Tämän tapainen häpeä on yleensä harhaa sillä teksti on osittain voinut myös parantua siellä itsekseen. Se voi sisältää siemeniä vaikka väitöskirjaksi asti eikä sitä kannata siis jättää maailmalta piiloon.
  • Kirjoitusprosessiin kuuluu erilaiset tyhjän paperin lukkiutumat. Niiden yli pääsee esimerkiksi siten, että ryhtyy kirjoittamaan jostakin toisesta, helpommasta kohdasta tai tekee opinnäytteensä eteen jotakin muuta hyödyllistä. Kiertotiet voivat joskus avata lukkoja, jonka jälkeen solmukohtaan palaakin eri tietä ja eri mielellä.
  • Graduprosessin aikana on enemmän kuin tavallista, että uskonpuute iskee useampaankin kertaan. Tästä ei kannata hätkähtää, sillä vaiva on yleinen ja kuuluu kaikkeen tutkimuksen tekemiseen. Epäluottamus omiin kykyihin perustuu todennäköisesti vääriin päätelmiin ja siihen yksi parhaista apuvälineistä on avoin keskustelu ohjaajan kanssa tai vertaistuen hakeminen kanssakärvistelijöiden joukosta.
  • Yleisesti ottaen on hyödyllistä oppia myös sietämään graduprosessin aikana sille luonteenomaista epävarmuuden tilaa. Maisterisnaisen ja -miehen kiistattomiin vahvuuksiin kuuluu kyky luovia hankalissa ja hallitsemattomissakin maisemissa jonkinlaisen ratkaisun äärelle. Samalla tulee opetelluksi toisten ihmisten puoleen kääntymisen, ihmettelyn ja kyselemisen korvaamattomat taidot.
  • Maisteritutkintoa arvostetaan osittain myös sen vuoksi että gradun tehneen ihmisen tiedetään hallinneen itsenäisesti laajempaa kokonaisuutta. Gradun kanssa pähkineen ihmisen voi olettaa myös tietävän jo jotakin luovasta ongelmaratkaisusta ja itsensä johtamisesta. Näistäkin kyvyistä on iloa arvaamattoman useissa tilanteissa ja paikoissa.

kriitikkopeikko

"Graduprosessin aikana on enemmän kuin tavallista,
että uskonpuute iskee useampaankin kertaan.
Tästä ei kannata hätkähtää, sillä vaiva on yleinen ja kuuluu kaikkeen tutkimuksen tekemiseen."