11.03.2010

CLIL ja muu vieraskielinen opetus

Asikainen, T., Bertaux, P., Frigols Martin, M. J., Hughes, S., Marsh, D. & P. Mehisto (compiled & ed.) 2010. Talking the Future 2010–2020. CCN Foresight think Tank. Languages in Education. CLIL Cascade Network (CNN), Unitversity of Jyväskylä. http://www.clilconsortium.jyu.fi/images/stories/think_tank_report.pdf

Bergroth, M. 2004. Och den ljusnande framtid är vår. Teoksessa S. Björklund & M. Buss (toim.) Kielikylpy: Kasvua ja kehitystä. Julkaisu No 113. Vaasa: Vaasan yliopiston julkaisuja, 144–151.

Bergroth, M. 2006. Immersion students in the matriculation examination. Three years after immersion. Teoksessa S. Björklund, K. Mård-Miettinen, M. Bergström & M. Södergård (eds.) Exploring Dual-Focused Education. Integrating Language and Content for Individual and Societal Needs. Selvityksiä ja raportteja 132. Vaasa: Vaasan yliopiston julkaisuja, 123–134.

Björklund, S. 1996. Lexikala drag och kontextualisering i språkbadselevers andraspråk. Acta Wasaensia No 46. Språkvetenskap 8. (Diss.)

Björklund, S. & M. Buss (toim./red.) 2004. Kielikylpy kasvua ja kehitystä. Språkbad samverkan skapar styrka. Vasa: Vasa universitet.

Buss, M. & K. Mård 1999. Ruotsin ja suomen kielen kielikylvyn kartoitus Suomen peruskouluissa lukuvuonna 1998/99. Selvityksiä ja raportteja 46. Vaasa: Vaasan yliopiston julkaisuja.
http://lipas.uwasa.fi/julkaisu/selvityksia/selvityksia46.pdf

Carrio-Pastór, M. L. (ed). 2009. Content and language integrated learning: cultural diversity. Linguistic Insights, Studies in Language and Communication Vol. 92. Bern: Peter Lang.

Dalton-Puffer, C. 2007. Discourse in content and language integrated learning (CLIL) classrooms. Language Learning & Language Teaching 20. Amsterdam; Philadelphia: John Benjamins Publishing Company.

Elomaa, M. 2000. Suomen ensimmäisten kielikylpyläisten äidinkieliset kirjoitelmat peruskoulussa. Acta Wasaensia No 83. Vaasa: Vaasan yliopiston julkaisuja.

Eurydice 2006. Content and language integrated learning (CLIL) at school in Europe. Brussels: Eurydice.
http://eacea.ec.europa.eu/ressources/eurydice/pdf/0_integral/071EN.pdf

Grönholm, M. 2006. Om utvecklingen av receptiva färdigheter i finskt språkbad. Ingår i A.-L. Østern, K. Sjöholm & S.-B. Arnolds-Granlund (red.) Kulturella mötesplatser i tid och rum. Vol 2, Åbo Akademi Vasa, Rapport från pedagogiska fakulteten, Nr 18, 135–148.

Jäppinen, A.-K. 2002. Ajattelu ja sisältöjen oppiminen vieraskielisessä opetuksessa 1/3. Jyväskylän yliopisto: Soveltavan kielentutkimuksen keskus.

Jäppinen, A.-K. 2003. Ajattelu ja sisältöjen oppiminen vieraskielisessä opetuksessa 2/3. Jyväskylän yliopisto: Soveltavan kielentutkimuksen keskus.

Jäppinen, A.-K. 2005. Ajattelu ja sisältöjen oppiminen vieraskielisessä opetuksessa 3/3. Jyväskylän yliopisto: Soveltavan kielentutkimuksen keskus.

Järvinen, H.-M. 2004. Kielitaidon kehittyminen peruskoulun vieraskielisessä opetuksessa. Teoksessa K. Sajavaara & S. Takala (toim.) Kielikoulutus tienhaarassa. Jyväskylän yliopisto: Soveltavan kielentutkimuksen keskus, 237−244.

Lahtonen, S. & R. Pyykkö 2005. Korkeakoulujen vieraskielisen opetuksen arvioinnin seuranta. KKA. Verkkojulkaisuja 6:2005.
http://www.kka.fi/files/198/KKA_0605V.pdf

Laurén, C. 1999. Språkbad – forskning och praktik. Tutkimuksia 226. Språkvetenskap 36. Vaasa: Vaasan yliopiston julkaisuja.

Lehti, L., Järvinen, H.-M. & E. Suomela-Salmi 2006. Kartoitus vieraskielisen opetuksen tarjonnasta peruskouluissa ja lukioissa. Teoksessa P. Pietilä, P. Lintunen & H.-M. Järvinen (toim.) Kielenoppija tänään - Language Learners of Today. AFinLAn vuosikirja 2006. Jyväskylä: Suomen soveltavan kielitieteen yhdistyksen AFinLAn julkaisuja 64, 293−313.

Marsh, D., Maljers, A. & A.-K. Hartiala 2001. Profiling European CLIL Classrooms: Languages Open Doors. University of Jyväskylä & European Platform for Dutch Education.

Mehisto, P., Marsh, D. & M. J. Frigols 2008. Uncovering CLIL: Content and Language Integrated Learning in Bilingual and Multilingual Education. Oxford: Macmillan Education.

Meriläinen, M. 2008. Monenlaiset oppijat englanninkielisessä kielikylpyopetuksessa. Rakennusaineita opetusjärjestelyjen tueksi. Jyväskylän Studies in Humanities 89. Jyväskylä: Jyväskylän yliopisto. Väitöskirja, soveltava kielitiede.

Nikula, T. & D. Marsh 1996. Kartoitus vieraskielisen opetuksen tarjonnasta peruskouluissa ja lukioissa. Helsinki: Opetushallitus.

Pihko, M.-K. 2007. Minä, koulu ja englanti. Vertaileva tutkimus englanninkielisen sisällönopetuksen ja perinteisen englannin opetuksen affektiivisista tuloksista. Tutkimuksia 85. Jyväskylä: Jyväskylän yliopisto, opettajankoulutuslaitos.

Rasinen, T. 2006. Näkökulmia vieraskieliseen perusopetukseen. Koulun kehittämishankkeesta koulun toimintakulttuuriksi. Jyväskylä Studies in Education, Psychology and Social Research 281.

Rauto, E. 2004. Kielitaidon kehittyminen ammattikorkeakoulun vieraskielisessä opetuksessa. Teoksessa K. Sajavaara & S. Takala (toim.) Kielikoulutus tienhaarassa. Jyväskylän yliopisto: Soveltavan kielentutkimuksen keskus, 245−253.

Ribelus, A. 2007. Kokemuksia kaksikielisestä opetuksesta. Teoksessa S. Latomaa (toim.) Oma kieli kullan kallis. Opas oman äidinkielen opetukseen. Helsinki: Opetushallitus, 140−144. http://www.utbildningsstyrelsen.fi/instancedata/prime_product_julkaisu/oph/embeds/46930_OPH_oma_kieli_03092007_www_lock.pdf

Seikkula-Leino, J. 2004. Oppiminen vieraskielisessä opetuksessa ja vieraskielisen opetuksen tulevaisuus. Teoksessa K. Sajavaara & S. Takala (toim.) Kielikoulutus tienhaarassa. Jyväskylän yliopisto: Soveltavan kielentutkimuksen keskus, 207−224.

Sipola, S. 2006. Vuxenspråkbad i svenska. Ur den autonoma inlärningens synvinkel. Acta Wasaencia Nr 155. Vaasa: Vaasan yliopisto.

Sjöholm, K. & M. Björklund (red.) 1999. Content and Language Integrated Learning. Teachers’ and Teacher Educators’ Experiences of English Medium Teaching. Publications from the Faculty of Education No 4. Vasa: Institutionen för lärarutbildning, Åbo Akademi.

Tella, S., Räsänen, A. & A. Vähäpassi (toim.) 1999. Teaching Through a Foreign Language. From Tool to Empowering Mediator. KKA 5:1999. Helsinki: Edita.

Østern, A. 2000. Research into future possibilities. Genre proficiency in Swedish as a mother tongue in Finnish immersion. Ingår i K. Sjöholm & A. Østern (red.) Perspectives on Language and Communication in Multilingual Education. Report No 6, Faculty of Education, Åbo Akademi University, 145–166.