digi_web_kansi_fin

Uutiset

23.8.2016

Tutkimuksemme osoittaa, että vapaa-ajan kulutus on yhteydessä ikääntyvien hyvinvointiin.  

9.5.2016

DIGI50+ tutkimustuloksia esiteltiin Radio Jyväskylän aamulähetyksessä.

20.4.2016

Järjestämme seminaarin DIGI50+ hankkeen tutkimustuloksista Jyväskylän yliopistolla tiistaina 10.5. Seminaariin ovat tervetulleita kaikki aihepiiristä kiinnostuneet! Lisätietoa ja ilmoittautumisohjeet löydät täältä.

9.3.2016

Esittelemme DIGI50+ hankkeen tutkimustuloksia Mainostajienliiton seminaarissa "Ääripäiden kuluttajat ja muuttuva brändipeli" 16.3.2016 Helsingin Messukeskuksessa.  

22.2.2016

Kulutustutkimus.Nyt -lehti etsii käsikirjoituksia 2016 ilmestyvään teemanumeroon "Kulutus, elämänkulku ja hyvinvointi". Tarjoa käsikirjoitusta 15.5. mennessä. Tarkemmat ohjeet löydät Kulutustutkimuksen Seuran sivuilta.

7.12.2015

Tutkimme eri-ikäisten kuluttajien sähköistä asiointia. Käy vastaamassa kyselyyn ja osallistut samalla 200 euron arvoisen matkalahjakortin arvontaan! Kysely on tarkoitettu kaikille täysi-ikäisille suomalaisille. Kiitos vastauksestasi!

 

18.11.2015

DIGI50+ -hankkeen alustavia tuloksia esitellään Kulutustutkimuksen Seuran syysseminaarissa 19.11. Hankkeen vastuullinen johtaja Terhi-Anna Wilska on vieraana MTV:n Studio55-ohjelmassa 20.11.2015.

 

17.11.2015

Millaista osaamista tunteiden ja kokemusten ymmärtäminen voi luoda liiketoiminnalle? Hankkeemme rahoittaja TEKES on julkaisut listan Fiiliksestä fyrkkaa -ohjelmasta rahoitetuista hankkeista, jossa on mukana projektiesittely myös DIGI50+ hankkeesta.

 

23.7.2015

DIGI 50+ -hanke tekee yhteistyötä Kylpylähotelli ja Kuntoutus Peurungan kanssa. Lisätietoa Peurunka-projektista täältä!

 

1.7.2015

DIGI 50+ -hanke on mukana vuoden 2015 Asuntomessuilla. Tutkimme messuilla eri-ikäisten kuluttajien messukokemusta, asumiseen liittyvää kulutusta ja digitaalisten palveluiden käyttöä. Kiitos kaikille tutkimukseen ilmoittautuneille!

 

5.5.2015

Haluatko saada ilmaiset liput kesän 2015 Asuntomessuille? Osallistu tutkimukseemme!

 

10.4.2015

DIGI 50 + -hankkeen verkkosivut on avattu! Sivuilta löydät tietoa hankkeestamme ja kuulet hankkeen ajankohtaiset kuulumiset. Löydät meidät myös Facebookista!

images.png

Yleiskatsaus

EnglishMonitieteisen DIGI 50+ hankkeen tavoitteena on auttaa elinkeinoelämää hyödyntämään paremmin myöhäiskeski-ikäisten, noin 50–65 -vuotiaiden kuluttajien potentiaalia asiakkaina digitalisoituvissa palveluympäristöissä. Tutkimushanke yhdistää sosiologian, markkinoinnin, elämänkaaripsykologian, tietotekniikan ja palvelumuotoilun osaamista. Hanketta johdetaan Yhteiskuntatieteiden ja filosofian laitokselta (sosiologia) ja mukana ovat myös Kauppakorkeakoulu (markkinointi), Gerontologian tutkimuskeskus ja Agora Center.

Digi 50+ hanke tutkii, miten varttuneiden kuluttajien arki, elämänvaiheen muutokset sekä arvot ja tunteet voidaan paremmin huomioida palvelutarjonnassa ja miten palveluja tulisi muotoilla eri-ikäisten asiakkaiden parempaan kohtaamiseen digitaalisissa ja fyysisissä palveluympäristöissä. Kaupallisen tiedon lisäksi tutkimuksessa tuotetaan näkemyksiä yhteiskunnallisesti tärkeistä kysymyksistä. Monissa palveluissa yhä enemmän vastuuta on siirtymässä julkisilta yksityisille palveluntarjoajille. Tarvitaan tietoa, ymmärrystä ja uusia näkökulmia siitä, miten palvelut ja niiden design vaikuttavat eri ikäryhmien hyvinvointiin. Väestön ikääntyminen on edessä kaikkialla maailmassa, joten suomalaiselle palveludesign-osaamiselle on mahdollista löytää myös kansainvälisiä markkinoita 50+ -kuluttajien arjen palveluratkaisuja tuotteistamalla.

Yhteistyökumppanit

tekes.jpg

yit.jpg

asuntomessut.png

jy_energia2.jpg

W3grouplogo_transp.png

citydigital.jpg

6kerros.jpg

Yhteystiedot

Hankkeen vastuullinen johtaja, professori Terhi-Anna Wilska, yhteiskuntatieteiden ja filosofian laitos
terhi-anna.wilska[a]jyu.fi

+35840 805 4201

Hankekoordinaattori, YTM Sanna Kuoppamäki, yhteiskuntatieteiden ja filosofian laitos
sanna.kuoppamaki[a]jyu.fi

+35840 805 3562


Vastuulliset tutkijat:

Professori Outi Uusitalo, Kauppakorkeakoulu, markkinointi
outi.uusitalo[a]jyu.fi

+358400 247 996

Tutkimusjohtaja Katja Kokko, Gerontologian tutkimuskeskus, Terveystieteiden laitos
katja.r.kokko[a]jyu.fi

+35840 805 3500

KTT, dosentti Lauri Frank, Agora Center
lauri.frank[a]jyu.fi

+35850 376 1208

Muut tutkijat:

Akatemiatutkija, dosentti Sakari Taipale, Yhteiskuntatieteiden ja filosofian laitos
sakari.taipale[a]jyu.fi

+358400 728 852

Yliopistonopettaja, YTT Minna Ylilahti, Yhteiskuntatieteiden ja filosofian laitos

minna.ylilahti[a]yfi.jyu.fi

Tohtorikoulutettava, KTM Tiina Kemppainen, Kauppakorkeakoulu, Markkinointi
tiina.j.kemppainen[a]jyu.fi

+35840 805 4407

Tohtorikoulutettava, YTM Veera Koskinen, Yhteiskuntatieteiden ja filosofian laitos
veera.koskinen[a]jyu.fi

+35840 805 4739

Tohtorikoulutettava, KTM Jussi Nyrhinen, Kauppakorkeakoulu, Markkinointi

jussi.nyrhinen[a]jyu.fi

Tohtorikoulutettava, KTM Maria Pecorado, Kauppakorkeakoulu, Markkinointi

maria.pecorado[a]jyu.fi

Tekninen avustaja, TtK Tiia Kekäläinen, Gerontologian tutkimuskeskus, Terveystieteiden laitos

tiia.m.kekalainen[a]jyu.fi

Tutkimusavustaja, KTK Jenni Viitala, Kauppakorkeakoulu, Markkinointi
jenni.viitala38[a]gmail.com
 

Johtoryhmä:

Juha Kostiainen, YIT

Pasi Heiskanen, Suomen Asuntomessut

Risto Ryymin, Jyväskylän Energia

Ilkka Lavas, W3 Group

Ville Terämä, Kuudes Kerros  

Saara Taalas, Lundin yliopiosto

Mervi Pulkkanen, Tekes

Hanke-esittely

Hanke muodostuu kuudesta työpaketista, joista jokainen muodostaa oman kokonaisuutensa tehden kiinteää yhteistyötä muiden työpakettien kanssa.

copy_of_wp_suomi.png

 

  • Arki, arvot ja elämäntapa –osiossa tutkitaan, miten varttuneiden kuluttajien arki, elämänvaihe, arvot ja tunteet ja persoona sekä kulutusympäristön estetiikka tulevat huomioitua arvonluonnin eri vaiheissa digitaalisissa ja fyysisissä ympäristöissä.
  • Asiakaskokemuksen rakentuminen kuluttajan arjessa -osiossa tarkastellaan, miten asiakkaiden palvelukokemus rakentuu 50+ -ikäisillä asiakkailla ja millainen resurssi tuote, palvelu, kulutusympäristö ja sen design on kuluttajan kokemuksen rakentumisessa.
  • Elämänkaarikehitys -osiossa tutkitaan eroja 50 + ikäryhmään kuuluvien sisällä ja tarkastellaan, mikä merkitys elämäntapahtumilla on kuluttajien odotuksille ja palvelukokemuksille.
  • Digitaalisen palvelun design -osiossa keskitytään kehittämään ja muotoilemaan palveluja sekä digitaalisissa että fyysisissä ympäristöissä erityisesti 50+-ikäisten keskuudessa.

Julkaisut

Vertaisarvioidut julkaisut:

Kekäläinen, T., Wilska, T-A. & Kokko, K. (2016): Leisure Consumption and well-Being among Older Adults: Does Age or Life Situation Matter? Applied Research in Quality Life.  doi:10.1007/s11482-016-9483-6 http://link.springer.com/article/10.1007/s11482-016-9483-6/fulltext.html

Blogikirjoitukset:

Frank, L. (2016): Miksi verkkokauppiaan pitäisi välittää asiakkaan tunteista? Verkkokirjoitus 8.3.2016. http://www.paytrail.com/blog/miksi-verkkokauppiaan-pitaisi-valittaa-asiakkaan-tunteista

Seminaariesitelmät:

Kekäläinen, T. (2016): Yli 50-vuotiaat vapaa-ajan kulutajina - vapaa-ajan kulutus ja hyvinvointi. Esitys DIGI50+ tulosten julkistusseminaarissa 10.5.2016.

Koivisto, K. (2016): Digitaalisten palveluiden omaksuminen. Sähköyhtiöiden digitaaliset palvelut ja ikäluokkanäkökulma. Esitys DIGI50+ tulosten julkistusseminaarissa 10.5.2016.

Kokko, K. (2016): Mitä mielen hyvinvoinnilla tarkoitetaan? Esitys DIGI50+ tulosten julkistusseminaarissa 10.5.2016.

Koskinen, V. (2016): Yli 50-vuotiaat wellness-palveluiden ja -teknologian kuluttajina. Esitys DIGI50+ tulosten julkistusseminaarissa 10.5.2016.

Kuoppamäki, S-M. (2016): Mobiiliteknologian käyttö, ikä ja sukupuoli. Esitys DIGI50+ tulosten julkistusseminaarissa 10.5.2016.

Wilska, T-A (2015): Onko iällä merkitystä? Eri sukupolvet kuluttajina tulevaisuudessa. Esitys Helsingin seudun kauppakamarin seminaarissa 10.11.2015. http://www.ennakointikamari.fi/files/658/WilskaT-A_Jyvaskylan_yliopisto.pdf

Wilska, T-A & Kuoppamäki, S-M (2016): Yli 50-vuotiaat kuluttajat - vain klikkauksen päässä? Esitys Mainostajien Liiton seminaarissa 16.3.2016.

Haastattelut:

"Tie hyvinvointiin: Tärkeintä on tunnistaa itselle tärkeät asiat ja elää niiden mukaan" http://yle.fi/uutiset/tie_hyvinvointiin_tarkeinta_on_tunnistaa_itselle_tarkeat_asiat_ja_elaa_niiden_mukaan/8697271