IT-palvelut

Postilistan perustaminen ja ylläpidon siirto

Postilistan perustaminen ja ylläpidon siirto toiselle henkilölle.

Miten perustan uuden postilistan?

Uuden postilistan perustamista pyydetään käyttämällä lomaketta. Postilistoja voivat perustaa Jyväskylän yliopiston opiskelijat ja henkilöstö. Postilistan käyttötarkoituksen on oltava käyttösääntöjen mukainen ja yliopistoyhteisöä palveleva. Esimerkiksi ulkopuolinen kaupallinen tai poliittinen käyttö on kiellettyä.

Postilistalle kannattaa muotoilla lyhyt ja ytimekäs aihepiiriä kuvaava nimi. Muuten postilistan osallistujat eivät ehkä osaa kirjoittaa nimeä oikein. Nimessä voi olla vain englanninkielen pieniä aakkosia, numeroita ja "-" -merkki (tavuviiva). Postiosoitteissa isoilla ja pienillä kirjaimilla ei kuitenkaan ole eroa. Ylläpitäjällä on myös optio, jolla halutut kirjaimet nimestä saadaan näkymään isoina. Nimen olisi myös oltava sellainen, ettei samannimistä käyttäjätunnusta perusteta. Siinä auttaa esim. yli 8 merkin pituus tai numeroiden ja tavuviivojen käyttö.

Jokaisella listalla on oma ylläpitäjänsä. Koko järjestelmän ylläpitäjä on listmaster@jyu.fi .

Miten siirrän listan ylläpidon toiselle?

Listan ylläpito-oikeus perustuu admin-salasanaan, eli antamalle sen uudelle ylläpitäjälle hän saa kaikki oikeudet. Lisäksi pitää muuttaa ylläpitäjän osoite listan admin-sivulla ja antaa uudelle ylläpitäjälle ohjeet listan hoidosta. Vanha ylläpitäjä voi halutessaan muuttaa salasanaa ennen siirtoa, niin myös uusi ylläpitäjä siirron jälkeen. Ylläpitäjiä voi olla useitakin ja siirtovaiheessa voi olla hyvä jos vanha ja uusi henkilö toimivat jonkin aikaa yhdessä. Ylläpitäjistä sitä, jonka osoite on ylimpänä pidetään pääylläpitäjänä. Osoitteiden on oltava pääsääntöisesti yliopiston sähköpostiosoitteita. Tällöin ilmoitus listmasterille uudesta henkilöstä ei ole välttämätön .