IT-palvelut - Ohjeet

Epäiletkö haittaohjelmatartuntaa tai tietoturvarikkomusta?

Toimintaohjeita haittaohjelmien ja väärinkäytöksien selvittelyyn.
  • Jos epäilet, että jollakin käyttämälläsi koneella on tai on ollut haittaohjelma, toimi seuraavasti:

  1. Vaihda heti toisella koneella kaikki ne salasanat, joita olet haittaohjelman saastuttamalla koneella käyttänyt tai jotka ovat samoja kuin kyseisellä koneella käyttämäsi. (Yliopiston salasanan vaihdat sivulla https://salasana.jyu.fi.) Väärinkäytön selvittämiseksi ilmoita haittaohjelmaepäilystä ja tunnuksesi mahdollisesta kaappaamisesta tärkeimpien käyttämiesi palveluiden asiakaspalveluun.

  2. Jos kone on omasi, älä käytä sitä ennen kuin selvität kuinka pystyt poistamaan haittaohjelman. Jos koneen omistaa joku muu, ota yhteyttä siitä vastaavaan henkilöön tai tahoon ja kerro tilanteesta. Oman koneesi puhdistamiseen voit saada rajoitetusti apua yliopistosi tietotekniikkatuelta tai virustorjuntaohjelmasi valmistajan kotisivuilta.

  • Jos epäilet tietoturvarikkomusta tai järjestelmän väärinkäyttöä, ota yhteyttä palvelusta vastaavaan. Jos palvelu on yliopiston tai käytit palvelua yliopiston antamalla tunnuksella, ota yhteyttä tietoturvapäällikköön. Muiden palveluiden kohdalla lähetä ilmoitus organisaation abuse-osoitteeseen (esim. abuse@[toimialue]) tai soita organisaation vaihteeseen ja pyydä ohjaamaan tietoturva-asioita käsittelevälle henkilölle. Kerro selkeästi mitä olet havainnut ja milloin havaitsemasi tapahtui. Jätä myös nimesi ja yhteystietosi, jotta sinulta voidaan pyytää tarvittaessa lisätietoja.