IT-palvelut

Yleisimmät kirjautumisvirheet

Yleisimmät virheet kirjautumisessa ja ratkaisut niihin

1. Login failed. Kirjautuminen epäonnistui.

Jos yritit kirjautua joko kohdasta Kirjaudu Jyväskylän yliopiston käyttäjätunnuksella tai Kirjaudu muun korkeakoulun tunnuksella ja saat alla kuvatun kaltaisen virheilmoituksen, kyseessä voi olla jokin seuraavista tilanteista:

Optima Login failed

Ongelma: annoit väärän tunnuksen ja/tai salasanan TAI yrität käyttää Korpin sisäistä salasanaa, joka toimii vain Korpissa ja Kopassa:

Ratkaisu: Optimaan pääset Jyväskylän yliopiston käyttäjätunnuksellasi ja salasanallasi. Tunnus on sama jota käytät Korpissa, mutta Korpissa sinulla saattaa olla eri salasana.

  1. Jos et pääse Korpissa käyttämälläsi salasanalla Optimaan, vaihda salasanasi http://salasana.jyu.fi -palvelussa. Sen jälkeen sinun kannattaa käyttää tätä uutta salasanaasi sekä Korpissa että Optimassa.
  2. Jos et pääse vaihtamaan salasanaasi salasana.jyu.fi -palvelussa, saat itsellesi uuden salasanan henkilökohtaisilla verkkopankkitunnuksillasi (Osuuspankki, Nordea tai Sampopankki) osoitteesta https://salasana.jyu.fi/pankkitunnistus/

Ongelma: tunnuksesi on vanhentunut

Ratkaisu: Pääset Optimaan vain, mikäli yliopiston käyttäjätunnuksesi on aktiivinen.

  • Mikäli olet Jyväskylän avoimen yliopiston opiskelija ja opinto-oikeutesi on edelleen voimassa, ota yhteyttä palvelupisteeseen (palvelupiste@jyu.fi tai puhelimitse 014-2603600) ja pyydä tunnuksesi voimassaolon jatkamista.
  • Mikäli olet Jyväskylän avoimen yliopiston opiskelija ja opinto-oikeutesi on päättynyt, katso ohje avoimen yliopiston sivuilta
  • Mikäli olet Jyväskylän yliopiston opiskelija ja olet ilmoittautunut asianmukaisesti, ota yhteyttä palvelupisteeseen (palvelupiste@jyu.fi tai puhelimitse 014-2603600)

Ongelma: sinulla ei ole käyttöoikeutta tähän palveluun

Ratkaisu: Jyväskylän yliopiston käyttäjätunnukset on erikseen aktivoitava Optimaan.

  • Jos olet henkilökuntaa etkä aiemmin ole käyttänyt Optimaa, ota yhteyttä Optima-tukeen.
  • Jos olet opiskelija etkä aiemmin ole käyttänyt Optimaa, odottele rauhassa. Tunnuksesi aktivoituu automaattisesti Optimaan kun ilmoittaudut kurssille jolla hyödynnetään Optimaa ja kurssin opettaja siirtää kurssilaiset Optimaan.

 

2. Password does not match with your user account. Salasana ei täsmää käyttäjätunnuksesi kanssa.

Optima: Password does not match

Ongelma: Käyttäjätunnuksesi on oikein mutta salasana on väärin.

Ratkaisu: Tarkista salasanasi. Jos olet unohtanut salasanasi, ota yhteyttä Optima-tukeen.

3. The user account you gave does not seem to exist. Tarkista antamasi käyttäjätunnus ja varmista kirjautumisosoitteesi.

 

Optima: User account does not exist

Ongelma: antamaasi käyttäjätunnusta ei ole Jyväskylän yliopiston Optimassa.

Ratkaisu:

  1. Jos olet Jyväskylän yliopiston opiskelija, henkilökuntaa tai avoimen yliopiston opiskelija ja sinulla on Jyväskylän yliopiston noin 8 merkkiä pitkä käyttäjätunnus: yrität syöttää käyttäjätunnuksesi ja salasanasi väärään kohtaan. Kirjaudu Optimaan kirjautumissivun yläosasta kohdasta "Kirjaudu Jyväskylän yliopiston käyttäjätunnuksella"
  2. Jos olet Kokkolan yliopistokeskus Chydeniuksen opiskelija, tarkista käyttäjätunnuksesi ja salasanasi sekä Optiman osoite. Ota tarvittaessa yhteys Optima-tukeen.
  3. Jos et ole Jyväskylän yliopiston etkä Kokkolan yliopistokeskus Chydeniuksen opiskelija tai henkilökuntaa, tarkista minkä oppilaitoksen tai organisaation Optimaan sinun pitäisi kirjautua.