Jyväskylä University School of Business and Economics

Lomalukemista sosiaalisesta mediasta: poimintoja some-kirjallisuudesta

Posted on 21/06/2011

Sosiaalista mediaa käsitteleviä kirjoja ilmestyy Yhdysvalloissa kuin sieniä sateella. Suomalaisten julkaisuiden määrä on huomattavasti maltillisempi – ainakin toistaiseksi. Viikossa pääsee kotimaisissa some-kirjoissa pitkälle ja kesäloman aikana loppuu lukeminen takuulla kesken.

Kotimaisista perehtymisen arvoisista kirjoista mainittakoon useita käytännön vinkkejä sisältävä, mutta businessnäkökulman ohittava Sosiaalinen media opetuksessa, laajaa ajattelu- ja toimintatapojen muutosta peräänkuuluttava, mutta toivemaailmaan uppoava Uusi kultakausi Sosiaalinen media muuttaa kaiken, suhteiden tärkeyttä johtamisessa, markkinoinnissa ja viestinnässä korostava, mutta melko pinnallinen Suhde, perusteellinen, mutta pikaista päivitystä kaipaava Yhteisöllinen media ja muuttuva markkinointi 2.0. sekä DIMAR-hankkeen taustalta löytyvän Heikki Karjaluodon kattava, mutta sosiaalista mediaa suppeasti käsittelevä Digitaalinen markkinointiviestintä. Lisäksi suomeksikin käännetty Don Tapscottin Syntynyt digiaikaan Sosiaalisen median kasvatit on vanhentuneesta numerotiedoista ja teennäisistä esimerkeistä huolimatta mielenkiintoinen ja suositeltava digitalisoitumista laajemmasta näkökulmasta tarkasteleva yleisteos.

Ison meren takaa lukemista riittää koko lomaksi. Valitettavasti muutaman kirjan luettuaan on uusia näkökulmia ja tuoreita esimerkkejä kuitenkin etsittävä suurennuslasin kanssa. Sosiaalisen median kaupallisen hyödyntämisen etsikkovaihe näkyy myös kirjallisuudessa: Obama, Lego, Dell, Old Spice Guy, United Airlines, Starbucks, BP, Cisco, Ford ja Apple tulevat nopeasti tutuiksi. Vaikka sosiaalinen media ei enää olekaan enää uutta, on merkittäviä menestys- ja kompastustarinoita nähtävästi vielä vähän kerrottavaksi. Toteutuksesta kirjaesimerkiksi vaatii digiaikakaudellakin tovin aikaa.

B2B-näkökulmaa etsivä joutuu tyytymään myös jenkkikirjojen osalta vielä kuluttajamarkkinoitakin harvempiin esimerkkeihin. Monessa vuonna 2011 julkaistussa some-kirjassa on B2B-näkökulmaa sentään käsitelty, mutta täysin B2B-toimintaan keskittyvää some-teosta en ole toistaiseksi löytänyt.

Oma tämänhetkinen kirjasuosikkini sosiaalisesta mediasta on Oliver Blanchardin Social Media ROI. Teoksen nimestä huolimatta Blanchard ei tarkastele ainoastaan sosiaalisen median mitattavuutta ja kannattavuutta. Kirja on kattava sekä huolellisesti kirjoitettu strategisen tason yleisteos sosiaalisen media mahdollisuuksista, haasteista, johtamisesta ja mittaamisesta. Blanchard kuljettaa lukijan usein strategiapilvestä myös taktiselle tasolle, joten hyötyä irtoaa myös strategioiden toteuttajille.

Muita suositeltavia, hyviä tai kohtalaisia kohdalleni osuneita sosiaalisen median yleisteoksia ovat Social Media Metrics, How to Make Money with Social Media, The New Rules of Marketing & PR, Socialnomics, Marketing to The Social Web, Inbound Marketing ja Content Rules. Tutkimustyön tärkeyteen liiketoiminnassa uskovana akateemikkona suosittelen lukemaan lisäksi Forrester Research –yhtiössä uraa tehneen Josh Bernoffin tutkimustietoa ja käytännön esimerkkejä pursuavat teokset Groundswell ja Empowered. Houkuttelevista nimistä huolimatta kirjat The Zen of Social Media, The Executive’s Guide to Enterprise Social Media Strategy ja The Social Media Bible kannattaa jättää lukulistan loppupäähän.

Todennäköisesti jo ensi kesänä kotimainenkin some-kirjallisuus riittää lyhyelle lomareissulle. Uutuuksia on varmasti tekeillä. Kesälle 2013 suosittelen kirjaa ”Hypen jälkeinen todellisuus: miten sosiaalinen media on muuttanut markkinointiviestintää?” Kyseiselle kirjalle ei ole vielä kirjoittajia, kustantajaa saati edes käsikirjoitusta, mutta bestsellerainesta teoksessa voisi olla.

Tuskin sosiaalinen media liike-elämää täysin mullistaa, vaikka monet niin kirjoissaan julistavatkin. Sosiaalisen median vertaaminen Gutenbergin kirjapainoon on mielestäni hurjaa liioittelua. Toisaalta DIMAR-hankkeen tutkimustenkin perusteella on selvää, että markkinointiviestinnän digitalisoituminen ja vuorovaikutteisuuden voimistuminen vaikuttavat voimakkaasti markkinointiviestinnän suunnitteluun sekä toteutukseen. Uskon, että paljosta hypeä jää sentään jotakin merkittävää jäljelle.

Aarne Töllinen
KTM, projektipäällikkö
Jyväskylän yliopisto
aarne.tollinen(a)jyu.fi

greypinstr

 

JSBE research seminar

Seminar for everyone interested in high quality research in economics and business economics (program).