Jyväskylän yliopiston kauppakorkeakoulu

Heini Ulmanen | Client Solutions Manager, Facebook, Dublin

Heini UlmanenKTK, Laskentatoimi 2010
KTM, Markkinointi 2011

 

Mikä oli parasta opinnoissasi?
Kaiken uuden oppiminen (rakastan oppia uusia asioita joka päivä) ja ihmiset. Sain parhaat ystäväni yliopiston kautta, vietimme juuri kahdeksannen perinteisen mökkireissun yhdessä. Lisäksi tietenkin se huolettomuus ja matkustelu mistä kannattaa nauttia niin kauan kuin voi.

Mikä oli haasteellisinta opinnoissasi?
Aluksi haasteena oli löytää se mikä kauppatieteissä oikeasti kiinnostaa tai että onko koko ala edes minua varten. Tein kandin laskentatoimeen, mutta pian tajusin intohimon olevan enemmän markkinoinnin puolella. Sittemmin haasteena oli rajoittaa opiskelut vain tiettyihin kursseihin, enkä edes silloin lukenut tietotekniikkaa laajana sivuaineena mitä suosittelisin ehdottomasti jokaiselle markkinoinnin opiskelijalle.

Mikä sinulle on jäänyt erityisesti mieleen opiskeluajoista?
Yhteisöllisyys ja ystävät. Olisi vaikea kuvitella että olisi tullut yliopistolle vain opiskelemaan ja viettänyt arkea vanhojen tuttujen kanssa vapaa-ajalla jos olisin jäänyt kotipaikkakunnalle. Graduvuotena porukkamme kulki yhdessä lähes 24/7 kirjastolta syömään ja takaisin, asuen välillä kommuunina toisten sohvilla ja ottaen kaiken irti viimeisestä vuodesta.

Millaisia vinkkejä antaisit opiskelupaikkaa etsiville?
Hae mahdollisimman paljon tietoa myös sivuaine- ja muiden tiedekuntien kurssivalikoimista ja mahdollisuuksista. Nykyään voit opiskella historiaa, mutta samalla tietotekniikan kurssien kautta miettiä opetuksen kehittämistä applikaatioiden kautta tällä saralla. Älä stressaa liikaa siitä teetkö oikean valinnan heti, suurimman osan opiskelut ja urasuunnitelmat muotoutuvat vuosien saatossa ja vielä pitkään töissä ollessa.

Tyypillinen työpäiväsi?
Tyypillistä työpäivissä on vain se, että ratkaisen monen asiakkaan hyvin erilaisia haasteita ja tilanteita Facebook-markkinoinnissa. Joskus saatan olla viikon konsultointi-palavereissa Suomessa, toisinaan taas autan asiakasta ja sivustokehittäjiä suunnittelmaan ja segmentoimaan verkkosivujen kävijöitä ja heille tehtäviä markkinoinnin toimenpiteitä, tai autan mobiiliapplikaatiomainostajia suunnittelemaan deep-linking strategiaa.

Työssä tarvittavat taidot?
Se, että et tiedä jostain asiasta on arkipäivää. Tärkeämpää onkin osata etsiä tietoa tai uusi työkalu, oppia se ja soveltaa omaan tekemiseen heti. Kuitenkin pohjimmaisena on hyvät vuorovaikutustaidot, kyky ymmärtää asiakkaan liiketoimintaa ja löytää siihen parhaat ratkaisut. Tässä työtehtävässä tulee myös osata hyvin kaikki digitaaliseen – ja muuhun mediamainontaan –liittyvä kuten verkkosivujen analytiikka, seurantaratkaisut, mediaostaminen ja optimointi, sekä eri tutkimus-ja mittausratkaisut liiketoiminnan tuloksien todentamiseen.

Miten päädyit nykyiseen työhösi?
Työskentelin Suomen suurimmassa mediatoimistossa Dagmarissa melkein kolme vuotta ensin digitaalisena suunnittelijana ja myöhemmin strategisena suunnittelijana. Vastuualueeseeni kuului erityisesti kaikki Facebookiin liittyvä ja sen myötä kehittyivät kontaktit myös tänne. Mediatoimistosta saa erittäin hyvän perustan mihin tahansa markkinoinnin työtehtävään ja harjoittelupaikat ovat yksi hyvä keino kokeilla kiinnostaako tämä itseä.

Mistä opinnoista ja koulutuksen aikana kehittyneistä taidoista on ollut eniten hyötyä työssäsi?
Ylipäätään näen että yliopiston myötä voit oppia taitoja juurikin tiedon etsimiseen ja omaksumiseen. Vuosien aikana opit käymään läpi lukemattomia tiedonlähteitä, tutkimuksia, numeroita ja tilastoja ja sinun tulee osata seuloa sieltä oleellinen ja soveltaa sitä mitä erilaisempiin tapauksiin. Erityisesti digitaalisen markkinoinnin osalta perehdyin käytännön tekemiseen opiskelijavaihdossa Coloradossa jossa meidän piti tehdä nettisivu, perustaa blogi, Twitter-tili & Facebook-sivu, ja asentaa verkkoanalytiikka ja maalit nettisivuillemme. Meidän piti myös lukea ajankohtaisia julkaisuja alalta joka päivä mikä oli erilaista vanhojen kirjojen ja teorian pänttäämiseen ja opetti paljon enemmän tästä “uudesta” maailmasta. Täällä viimeistään kipinä kaikkeen digitaaliseen syttyi.

Mihin tähtäät elämässäsi seuraavaksi?
Kansainvälisyys kiinnostaa edelleen ja edessä voi olla myös muut markkinat. Kehitän koko ajan myös omaa yritysideaani joten eiköhän jossain vaiheessa ladattavissa ole applikaatio-kaupoista seuraava maailmaamullistava palvelu.

Mitä muuta haluaisit sanoa? (opiskelupaikkaa etsiville, entisille opiskelukavereille, muille alumneille)
Viimeinen opiskelu/työelämävinkki: Markkinointi ei ole brändin rakentelua ilmasta vaan kaikki perustuu yhä enemmän dataan ja kaikkeen digitaaliseen. Mitä paremmin omaksut erinäiset kyvyt lukea “big dataa”, käsitellä sitä ja vetää siitä analyysejä, sitä paremmin tulet myös pärjäämään markkinoinnin saralla. Mutta älä unohda pitää hauskaa ja luoda myös sitä kuuluisaa verkostoa sillä kontakteista on suuri hyöty!

Terveisin jokavuotinen Rukan excuilja sekä muutaman kuukauden hiihtopummina Alpeilla hengannut vanha pörssiläinen.

Mikä ihmeen alumni?

Alumni-sana tulee alunperin latinan kielestä tarkoittaen kasvattia tai suojattia. Suomeen sana on tullut Yhdysvalloista, ja sillä tarkoitetaan tutkinnon suorittanutta, valmistunutta opiskelijaa. (Wikipedia)