XKVY004 Yhteiskuntapolitiikan kirjoitusviestintä (3 op)

Arvosteluasteikko
Hyväksytty-hylätty
Opetuskieli/-kielet
suomi

Osaamistavoitteet

Opiskelijan odotetaan kehittyvän sekä tieteellisten tekstien lukijana että kirjoittajana. Hänen odotetaan omaksuvan sellaiset tieteellisen viestinnän perusvalmiudet, joita hän pystyy hyödyntämään yliopisto-opinnoissaan sekä oman alansa asiantuntijatehtävissä.

Opiskelijan odotetaan ymmärtävän tieteellisen kirjoittamisen ja sen konventioiden välttämättömyyden tiedeyhteisön toiminnan kannalta.

Hänen odotetaan harjaantuvan ja rohkaistuvan lukemaan ja tuottamaan erilaisia tieteellisiä tekstejä sekä myös keskustelemaan omista ja muiden teksteistä saaden näin tärkeää tukea tiedeyhteisön jäseneksi kasvamisessa. Opiskelija ymmärtää palautteen merkityksen kirjoitusprosessissa ja hän osaa antaa ja vastaanottaa palautetta kirjoitusprosessin eri vaiheissa.

Hänen odotetaan hahmottavan kirjoittamisen monitahoisena, ajatteluun olennaisesti kytkeytyvänä taitona ja motivoituvan kehittämään monipuolisesti omia viestintätaitojaan.

Suoritustavat

Kontaktiopetus, pienryhmätoiminta ja oppimistehtävät.

Sisältö

Kurssi vastaa ydinainekseltaan kurssia XKV0201 Kirjoitusviestinnän perusteet, mutta sen sisällöissä ja työskentelymenetelmissä on painotettu juuri yhteiskuntapolitiikan opiskelijoiden tarpeita.

Kurssilla harjoitellaan tieteellisten tekstien lukemisen ja tuottamisen perustaitoja, kuten tekstien kriittistä lukemista, toisten teksteistä kirjoittamista, eri lähteistä tulevien näkemyksien tiivistämistä ja referointia. Kurssilla kirjoitetaan omaan alaan liittyvä käsiteanalyysi, jota työstämällä harjoitellaan tekstin rakentamisen perustaitojen lisäksi tieteellisen ilmaisun perusteita sekä tiedon jäsentämistä.

Arviointiperusteet

Hyväksytty kurssisuoritus edellyttää aktiivista osallistumista kontaktiopetukseen ja pienryhmätoimintaan sekä oppimistehtävien tekemistä siten, että kurssin osaamistavoitteet täyttyvät. Koko kurssin ja oppimistehtävien arviointiperusteet esitellään tarkemmin kurssin alkaessa.