Hiilinanoputkia voidaan valmistaa grafeenia kiertämällä

Grafeeni on materiaali, joka muodostuu tasoon asettuneista hiiliatomeista. Sen sisarmateriaaleja ovat hiilinanoputket, joita käytetään vahvistavana aineena kestävyyttä vaativissa tuotteissa kuten tuulivoimaloiden osissa, avaruuskomponenteissa, maaleissa ja urheiluvälineissä. Jyväskylän yliopiston tuoreen fysiikan ja nanotieteiden väitöstutkimuksen mukaan hiilinanoputkia voidaan valmistaan uudella tavoin nauhamaista grafeenia kiertämällä.

The application round for doctoral studies begins on March

The Doctoral School of the Faculty of Mathematics and Science encompasses departmental doctoral programmes in Biological and Environmental Science, Physics, Chemistry, and Mathematics and Statistics. Doctoral training takes place in these four doctoral programmes.

Uusi nanomolekyylilaite tunnistaa ympäristöstä saastuttavat aineet

Monet lääkkeet, torjunta-aineet, freonit ja väriaineet muiden muassa ovat ympäristölle haitallisia saastuttajia. Niiden aiheuttamien ympäristöhaittojen tutkiminen on ollut tähän saakka hankalaa, sillä nyt käytössä olevin laittein niitä on vaikea tunnistaa. Tunnistamista vaikeuttaa saastuttavien aineiden kiraalinen molekyylirakenne.