14.01.2019

LUMA-klubi: luonnontieteiden aineenopettajien täydennyskoulutusta Norssilla

LUMA-klubi

Virheenkorjausta ja kryptografiaa, 3D-printtausta, taideväärennösten paljastamista fysikaalisin menetelmin, digitaalisia oppimisympäristöjä, sähköiset ylioppilaskirjoitukset, kemikaalivaraston ylläpito, evoluutio-työpaja biologian opetukseen… Muun muassa näihin aiheisiin opettajat pääsivät tutustumaan kaksipäiväisen LUMA-klubin luennoilla ja työpajoissa.

LUMA-klubi_KUVA1.jpg
Yleisöä kuulemassa koulutuksen avajaissanoja.

LUMA-klubi on jo perinteiseksi muodostunut luonnontieteellisten alojen aineenopettajille tarjottava ilmainen täydennyskoulutustapahtuma, joka tänä vuonna järjestettiin Normaalikoulun tiloissa. Aiheet liittyivät monipuolisesti eri luonnontieteisiin, niiden opetukseen, oppimiseen ja tutkimukseen. Tapahtuman järjestivät Jyväskylän yliopiston Normaalikoulu, Matemaattis-luonnontieteellinen tiedekunta, Keski-Suomen LUMA-keskus sekä Keski-Suomen MAOL ry.

LUMA-klubi houkutteli paikalle noin 70 aineenopettajaa eri puolelta Suomea. Helteinen sää teki oppimisesta ja verkostoitumisesta välillä hikistäkin, mutta aurinkoiset ilmeet ja koulutuksen päätteeksi kerätty palaute osoittivat opettajien viihtyneen ja iloinneen osallistumisestaan.

Jyväskylän yliopiston alumni, pääkaupunkiseudulla opettajana toimiva Timo Ahola-Olli toteaa täydennyskoulutuksen olleen kiinnostava kokonaisuus. ”Aiheet olivat mielenkiintoisia. Helposti löytyi omat aiheet. Digitaaliset oppimisympäristöt olivat oma erityiskohde, joskin niissä keskityttiin yksittäisiin sovelluksiin. Lisäksi ilmainen koulutus ja oma opiskelukaupunki sai lähtemään koulutukseen. ”

LUMA-klubi_KUVA2.jpg
Timo Ahola-Olli LUMA-klubissa.

”Ilmeisesti opettajat ovat löytäneet LUMA-klubin loistavana tapa aloittaa kouluvuosi ja saada uusia innostavia esimerkkejä opetuksen kehittämiseen” toteaa Keski-Suomen LUMA-keskusta johtava prof. Jan Lundell. ”Samalla voimme kertoa yliopistolla tehtävästä tutkimuksesta ja opetuksen uusista tuulista, kuten myös kuulla opettajien ajatuksia, miten yliopisto ja LUMA-keskus voivat tukea opettajien arjen puurtamista ja uusien opetussuunnitelmien perusteiden, esimerkiksi ilmiölähtöisen opetuksen ja projektioppimisen haasteisiin tarttumista.”

LUMA-koordinaattorit Anniina Koliseva ja Lassi Pyykkö pyyhkivät hikeä tapahtuman päätössanojen jälkeen ja huokuvat iloa osallistujien suuresta määrästä. ”On ollut ilo nähdä innostuneita opettajia, joukossa vanhoja tuttuja ja useita uusia kasvoja” toteaa Anniina Koliseva. Lisäksi Normaalikoulu koulutuksen paikkana osoittautui hyväksi valinnaksi, toteavat järjestävät yhteistuumin.

Katseet käännetään tämän jälkeen jo seuraavaan vuoteen, jolloin LUMA-klubi saa seurakseen myös kesäkuun alussa Jyväskylässä järjestettävät valtakunnalliset LUMA-päivät.

Picture1.png 
Jarmo Jääskeläinen kertoi yleisöluennollaan virheenkorjauksesta. Elmeri Lahtinen puolestaan luennoi 3D-tulostuksen mahdollisuuksista luma-aineden opetuksessa ja tutkimuksessa.

Picture2.png Picture3.png
Torstaina ohjelmassa oli mm. Evoluutio-työpaja, Kemikaalivarastovastaavan koulutus sekä workshop Simulaatioiden käytöstä fysiikan opetuskessa.

Picture4.png
Pelillistäminen luma-ainessa: ActionTrack

Picture6.png
FourFerries esittely sekä VR-lasien testausta

Picture5.png
Taideväärennöksien tutkimista fysiikan avulla, Alkioiden ja kantasolujen genomin muokkausta CRISRP-Cas9 menetelmällä sekä Stokastista simulointia

Teksti: Jan Lundell
Kuvat: Lassi Pyykkö ja Anniina Koliseva