Pesäpallon aakkoset: terminologiaa ja pläjäyksiä

 

A

Aaltoliike= Myös pesäpallokatsomossa tavattu, yleisön aikaansaama aaltomaisesti etenevä liike.

Aavistuslähtö= Juoksija lähtee etenemään heti, kun syöttö nousee.

Aivot= Pelaajien yksi tärkeimmistä pelivälineistä, joita ei pidä unohtaa kotiin.

Aivoton= Pelaaja, joka ratkaisevassa tilanteessa tekee katastrofaalisen munauksen.

Ajatuskatko= Merkkivirheen tehnyt pelaaja selittää tällä käyttäytymistään.

Ajolähtö= Tilanne, jossa jokaisella pesällä on etenijä. Viimeisellä lyönnillä on pakko edetä.

Avausheitto= Avausheiton heittää tavallisesti joku merkittävämpi henkilö. Heitto on tarkoitettu syöttäjälle,
mutta osuu jäätelönmyyjän käsivarteen.

 

B

Banaani= Vitamiineja sisältävä välipala pesäpalloilijalle bussimatkaa varten.

Baseball= Pesäpalloilun laimennettu painos.

Betoni= Aine, jolla oululaisten väitettiin kovettaneen etukenttäänsä saadakseen pompun nousemaan paremmin.

Boboll= Pesäpallon ruotsinkielinen nimi.

Bye Bye Baby= Biisi, jota myös pesäpalloilijat soittavat hävinneelle vierasjoukkueelle. Samalla kuuluttaja muistaa toivottaa "oikein hyvää kotimatkaa".

 

C

Canasta= Pesäpalloilijan talviharjoittelumuoto.

Cembalot= Voitetusta pelistä aiheutuva juhla.

Cypros= Kypros, pesäpalloilijoiden suosima talviharjoittelupaikka.

 

D

Dagens Nyheter= Sanomalehti, joka ei koskaan ole kirjoittanut riviäkään pesä pallosta. Oppositiotakin on siis olemassa.

 

E

Etenijäjokeri= Nopeakinttuinen kaveri, joka asetetaan lyömään erityisesti silloin, kun kenttä on tyhjä ja etenijää kaivataan.

Etupesät= Ykkös- ja kakkospesät.

Etupesät täynnä= Tilanne, jolloin sekä ykkös- että kakkospesällä on etenijä.

 

F

Fair Play= Pesäpalloilussa sitä, että syöttäjä antaa tahallaan kaksi väärää ja päästä kolmosella värjöttelevän kotiin.

 

G

Geeli-Jussit= Pilkkanimitys Seinäjoen Maila-Jusseista, koska heidän sanotaan käyttävän eniten hiusgeeliä muihin joukkueisiin verrattuna.

Golf-tyyli= Eräs lyöntityyli, jolloin mailaa heilautetaan golf-lyönnin tapaisesti alhaalta ylös. Golf-lyönnistä seuraa yleensä korkea koppi.

Gunnar= Gunnar on pesäpallokenttien salaperäinen hahmo. "Yritä Gunnaria, yritä Gunnaria..." huudetaan vähän väliä, vaikka kukaan ei tiedä missä on Gunnar.

 

H

Haava, haavoittua= Etenijä haavoittuu, jos hän etenee kopilla, mutta ehtii kuitenkin seuraavalle pesälle ennen tappoheittoa. Haavoituttuaan etenijä ei saa jäädä etenemään kentälle.

H-hetki= Ainut oikea tilaisuus lyödä pallo johonkin oivalliseen paikkaan.

Hermopallo= Henkisen ylivoiman ollessa lyöntivuorossa olevalla joukkueella pyritään jännittävässä tilanteessa lyömään pomppivia maapalloja vastustajille, joiden puolestaan toivotaan sähläävän ne hermostuksissaan ties minne.

Huti= Erinomainen lyönti saada yleisön huomio kiinnittymään lyöjään, jos sen suorittaa ajonpurkamisessa tai kolmesti peräkkäin.

Hutunkeitto= Joukkueet arpovat mailan avulla, kumpi joukkueista aloittaa ulkona ja kumpi sisällä. Viimeisenä mailan päästäotteen saava saa valita ulko- tai sisävuoron.

 

I

Itä-länsi= Pesäpallon vuotuinen suurtapahtuma.

 

J

Jakso= Ottelu koostuu kahdesta jaksosta, joissa molemmissa on neljä vuoroa. Voitetusta jaksosta saa yhden pisteen. Jos joukkue voittaa molemmat jaksot, voittaa se samalla koko ottelun 2-0, ja saa kolme pistettä. Mikäli jaksot päättyvät tasan, pelataan ratkaiseva Supervuoropari (ks.).

Jokeri= Pelaaja, jonka sisävuorossa oleva joukkue voi ottaa käyttöönsä missä kohtaa lyöntijärjestystä tahansa.Yhden sisävuoron aikana joukkue saa käyttää kahta jokeripelaajaa.

Joko-joko -pallo= Kaupunkilaisten keksimä pilkkanimitys pesäpallolle.

Junttipallo= ks. edellinen.

Jälkipeli= Kannattajat käyvät varsin äänekkäästi spekuloiden pelitilanteita läpi paikallisessa ravintolassa.

 

K

Kakkostilanne= Tilanne, jolloin etenijä on kakkospesällä.

Kakkos-kolmostilanne= Tilanne, jolloin sekä kolmos- että kakkospesällä on etenijä.

Kaksoiskosketus= Pallo osuu mailaan kaksi kertaa, jolloin lyönti on laiton.

Kolmostilanne= Tilanne, jolloin etenijä on kolmospesällä.

Kopparit= Takakentän pelaajat. Ulkokentän "viimeiset varmistajat".

Koppi= Ulkokentän loistoteko tai lyöjän munaus. Taktinen koppi on hienous, joka yleensä syntyy ulkokentän taktisesta munauksesta. "Koppi" voi olla myös pukusuojan arkisempi nimitys.

Kotiutuslyönti= Lyönti, jolla etenijä ehtii kotipesään. Lyönti painuu yleensä polttajien ja kopparien väliin.

"Kovat ja korkeat heitot!"= Yleisön joukosta kuuluva huuto, joka on suunnat tu vierailevalle joukkueelle. Huudon tarkoituksena on "kannustaa" vastustaja yliheittoihin.

Kumura, kumuri= Takakentälle suunnattu lyönti, joka maahan osuessaan pomppaa kovaa ja korkealle, yleensä koppareiden yli.

"Kuolee, kuolee!"= Tuttu huuto Sotkamon kotiotteluissa.

Kunnari, kunniajuoksu= Pelaaja ehtii omalla lyönnillään kolmospesälle saak ka.

Kärki= Pelaaja tai pelaajat, joiden tehtävänä on päästä kentälle juoksemaan. Kärjet ovat tavallisesti nopeita juoksijoita.

Kärkietenijä= Pisimmällä kentällä oleva etenijä.

Kärkkyä= Etenijä yrittää päästä matkaan kohti seuraavaa pesää mahdollisim man etäältä lähtöpesästä ja aloittaen etenemisen suoraan liikkeestä.

Kärpänen= Tilanne, jossa lukkari onnistuu heittelyllä polttamaan kärkkyvän etenijän tai saa hänet taktisella väärällä irtoamaan pesästä.

 

L

Laikka= Viuhkan toinen nimitys.

Laiton= Lyönti on laiton, jos se osuu tai putoaa kenttärajojen ulkopuolelle, osuu etenevään pelaajaan, tai on ns. lähilaiton. Lyönti on laiton myös silloin, kun pallo osuu mailaan kaksi kertaa.

Liimanäppi= Pelaaja, joka saa kiinni pallon kuin pallon. Vastakohta: räppäkäpälä.

Lukkari= Syöttäjä.

Lyöjäjokeri= Lyöntivoimaa omaava jokeripelaaja, joka on erikoistunut erityi sesti kotiutuslyönteihin.

Lähilaiton= Lyönti, joka osuu kotipesään.

Läpilyönti= Lyönti, joka osuttuaan kenttään vie pallon pitkälle kentän rajojen ulkopuolelle. Läpilyöntejä yritetään usein kakkos-ja kolmospesien takaa, Ykkös- ja kakkosrajasta, polttajien yli kentän rajoille suuntautuvilla lyönneillä sekä kopparien pelialueelta. Läpilyönnistä on yleensä seurauksena kunnari.

 

M

Maila= Maila on ase, jolla voi säikyttää lukkaria, pesäpallokenttien pelättyä hirmuvaltiasta.

Mailamies= Henkilö, jonka tehtävänä on maila pudottamalla viestittää etenemiskäsky kolmosella olijalle kotiutustilanteessa.

Menolippu= Biisi, jota soitetaan hävinneelle joukkueelle ennen kotimatkaa.

Merkki= Joukkueen keskenään sopima merkki, jonka mukaan lyöjä lyö ja etenijä etenee.

Merkkivirhe= Joko lyöjä, etenijä tai pelinjohtaja käsittää merkin väärin tai on unohtanut sen kokonaan. Seurauksena on useimmiten yksi tai useampi palo.

 

N

Napamies= Etumies, erityisesti ykkösvahti takatilanteessa.

Nollatilanne= Tilanne, jolloin kentällä ei ole yhtään etenijää

Näppi, näpäys, näpy= Aivan kotipesän lähelle putoava ja pysähtyvä lyönti. Lyödään usein voimakkaasti kierteisenä niin, että pallo maahan osuttuaan kiertää pelialueen ulkopuolelle. Tällainen lyönti lyödään erityisesti vaihtotilanteissa.
 

 

O

Optikkoliike= Paikka, josta voi ostaa silmälasit .

"Osta mopo!"= Yleisön joukosta kuuluva huuto, joka on suunnattu juuri pesälle poltetulle, hitaalle juoksijalle.

 

P

Pajatson tyhjennys= Lyöjä lyö läpilyönnin ajotilanteessa, jolloin pesillä olleet etenijät ehtivät kotipesään, ja lyöjä itse kiertää kunnarin. Jokaisen pesäpalloilijan haave.

Pelinjohtaja= Joukkueen taktiikasta vastaava henkilö, joka näyttää viuhkan avulla pelaajille merkkejä.

Pesäkilpa= Kilpailu siitä, kumpi on ennemmin pesässä, pallo vai etenijä.

Pihka= Aine, jota kaupataan pelaajalle, joka ei saa palloja kiinni. Pihkaa on tarkoitus sivellä räpylän sisälle.

Pihkala, Lauri Tahko= Pesäpallon isä, äiti ja vaari.

Piikkarit= Pesäpalloilijan jalkineet. Ovat huomattavasti käytännöllisemmät palloilussa kuin esim. kumisaappaat.

Pomppo, pomppu= Lyönti, jossa pallo lyödään jyrkästi kohti maata niin, että se maahan osumisen jälkeen pomppaa korkealle ulkokentän ulottumattomiin. Käytetään yleensä vaihtotilanteissa.

Pystymaila= Lyönti, jolloin maila on lähes pystyasennossa.

 

Q

Qatre mains= Ihanteellinen kiinniottotyyli, joka tarkoittaa ranskasta suomennettuna "nelikätisesti".
 

 

R

Riskilyönti= Onnistuessaan täydellisesti lyönti voi johtaa läpilyöntiin, epäonnistuessaan tuloksena voi olla yksi tai useampi palo. Lyödään yleensä vaihtotilanteen viimeisenä lyöntinä.

Räppäkäpälä= Ulkopelaaja, joka räpeltää ja sählää pallon kanssa saamatta sitä kuitenkaan minnekään.

Räpylä, räpsä, ränsä= Väline, jolla pallo otetaan kiinni.
 

 

S

Silmälasit= Epäselvän pesäkilvan jälkeen epäillään, onko tuomari jättänyt omansa kotiin.

Sisävuoro= Lyöntivuoro.

Sieppari= Ulkopelaaja, joka on sisäpelaajien liikkuva maali.

Sumputus= Ulkopelitaktiikka, jossa ulkopelijoukkue pyrkii voimakkaalla liikkumisella eliminoimaan vastustajan oletut vaihtolyönnit. Sumputus saattaa aiheuttaa ulkokenttään aukkoja, joista vastustajan on toisaalta mahdollista lyödä myös läpi.

Supervuoro= Pelataan silloin, jos peli on tasan kahden pelatun jakson jälkeen. Supervuoron voittanut joukkue voittaa ottelun jaksovoitoin 2-1, ja saa kaksi pistettä. Hävinnyt joukkue saa yhden pisteen.

 

T

Takapesät= Kakkos- ja kolmospesät.

Takapesät täynnä= Tilanne, jolloin sekä kakkos- että kolmospesällä on etenijä.

Taktinen väärä= Lukkarin tahallinen väärä syöttö, jonka tarkoituksena on sekoittaa sisäpeliä tai saada etenijä irtoamaan pesästä.

Terva= Ajaa saman asian kuin pihka.

Tolppa= Erittäin korkea syöttö, jonka tehtävänä on vaikeuttaa lyöntiä.

Tontti= Tontti on pelaajille kentältä vuokrattu pienehkö maa-alue. Parhaimmat tonttipaikat ovat Vimpelissä, jossa ei ole kivenheitonkaan matkaa jokeen.

Tuomari= Ainoa mies kentällä, joka on aina väärässä.

Tuplajuoksu= Kunnarin tekijä jää kolmoselle odottamaan kotiutusta.
 

 

U

Ulkovuoro= Kiinniottovuoro.
 

 

V

Vaihtolyönti= Lyönti, jonka tarkoituksena on ensisijaisesti etenijän saattaminen seuraavalle pesälle.

Vaihtopelaaja= Pelaaja, joka voidaan ottaa toisen pelaajan tilalle jälkimmäisen joko loukkaannuttua, tai jonka näytöt eivät enää puhu puolestaan.

Vaihtopenkki= Penkki, jonka luona pelaajien mailat, räpylät ja juomapullot sijaitsevat. Vaihtopelaajan pelipaikka.

Vapaa lyönti= Lyönti joka lyödään tilanteessa, jolloin merkki ei ole päällä.

Vapaataival= Pisimmällä oleva etenijä saa vapaasti edetä seuraavalle pesälle, jos lukkari syöttää lyöjälle lyöntivuoron aikana kaksi väärää syöttöä. Mikäli kentällä ei ole etenijöitä, pääsee lyöjä yhdellä väärällä kentälle.

Varsilyönti= Lyönti, joka näyttää ulkokentän silmin kovalta lyönniltä, mutta pallo osuukin lähelle mailan kädensijaa, ja jääkin etukentälle.

Viuhka= Väriviuhka, jonka avulla merkki annetaan ja näytetään.

Vuoronvaihto= Nimitys on peräisin Los Angelesin avioliittomarkkinoilta.

Vuoropari= Vuoroparin aikana molemmat joukkueet käyvät kerran ulkona ja kerran sisällä.

Välilyönti= Lyönti, joka putoaa polttajien ja kopparien väliin.

Välipalo= Pisimmällä olevan etenijän takana oleva, etenemistä yrittävä pelaaja poltetaan.

Väärä syöttö= Syöttö, joka
a: ei osu lautaselle.
b: on liian matala.
c: on teknisesti väärin syötetty.
Huom! Jos pelaaja osuu huonosti palloon tai ei ollenkaan, hän yrittää korjata mainettaan väittämällä, että hänen saamansa syötöt olivat a + b + c.

Väärät pois -komento= Lyöjä ei lyö väärään syöttöön pelinjohtajan käskystä. Etenijä ei myöskään etene.
 

 

W

Wanhat Hyvät Ajat= Vanhojen pesäpallokonkareiden nimitys ajasta, jolloin osuttiin palloon, saatiin kiinni, käytettiin aivoja ja voitettiin peli. Tällä aikakaudella ei sattunut ainoatakaan munausta, ja pesäpalloilu oli täydellistä.

Wimbledon= suom. Vimpeli.

 

X

X= Merkki, joka ilmestyy tulostaululle kun etenijä on poltettu.
 

 

Y

Ykköstilanne= Tilanne, jolloin etenijä on ykköspesällä.

Ykkös-kakkostilanne= Tilanne, jolloin sekä ykkös- että kakkospesällä on etenijä.

Ykkös-kolmostilanne= Tilanne, jolloin sekä ykkös- että kolmospesällä on etenijä.

Yliheitto= Oikein loistavasti suoritettuna ministerimunaus. Maailman pisin yliheitto on kirjattu Lahden radiomastojen tuntumassa: kolmosvahti heitti lukkarista yli, ja heitto meni vielä kenttää ympäröivän aidankin yli, hyppelehti alas rinnettä ja pitkin katua, päätyen Rautatiekadun kulmaan.
 

 

Z

"Zoviraksia", pyysi Pöllö-Pieti kun sai pesäpallon huuleensa.
 

 

Å

"Åka skidor", sanoi ruotsalaismies kun tuli suksilla pesäpallopeliin.
 
 
 

 

Ä

Äly= Jää joskus aivojen kanssa kotiin nukkumaan.

"Ääntä!"= Lyöntivuorossa olevat pelaajat pyrkivät yhteishuudoin viestittämään etenijälle pallon kulkua. "Ääntä" -huuto on kehotus tähän yhteishuutoon.
 

 

Ö

Örebro= Ruotsin pesäpalloilun keskus, ja meidän ainoa ulkopuolinen uhkaajamme. Onneksemme sentään Örebron matkailulautakunta on puuttunut asiaan ja kieltänyt mailan kantamisen olalla julkisella paikalla sen jälkeen kun turistimatkailu oli äkkiä laskenut nollaan.

"Örisee ja pieree, niinkuin Sukka-Pepen vespa sateella", tiesi sieppari kertoa vierasjoukkueen tykkilyöjästä.
 
 
 
 

Lähteet:
Veikkaaja-lehden pesisliite, 1994
Isästä poikaan, 1972.