Omat työkalut
Kirjaudu
Sijainti: Pääsivu Uutiset ”Saman tien kunnon digiloikalla TIMiin”

”Saman tien kunnon digiloikalla TIMiin”

tekijä: Sinikka Kauhanen Viimeisin muutos sunnuntai 29. lokakuuta 2017, 11.01
Verkko-oppimisympäristö Moodlea joustavampi ja monipuolisempi The Interactive Material eli TIM on dokumentteihin perustuva ohjelma, joka kokoaa kaiken tarvittavan materiaalin yhteen. TIM on esimerkki siitä, kuinka yliopistossa luodaan huipputason julkaisujen lisäksi maailman parhaita tuotteita.

Verkko-oppimisympäristö Moodlea joustavampi ja monipuolisempi The Interactive Material eli TIM on dokumentteihin perustuva ohjelma, joka kokoaa kaiken tarvittavan materiaalin yhteen. TIM on esimerkki siitä, kuinka yliopistossa luodaan huipputason julkaisujen lisäksi maailman parhaita tuotteita.

– Olen ollut 35 vuotta opetustehtävissä, ja Korpin lisäksi TIM on ainoa tarvitsemani ohjelma, TIMiä kollegoidensa kanssa luonut informaatioteknologian tiedekunnan lehtori Vesa Lappalainen kertoo.

TIMVesaLappalainen.JPG
Informaatioteknologian tiedekunnan lehtori Vesa Lappalainen on yksi TIMin kehittäjistä.

– Koska TIM toimii myös kännyköillä, voi luennoilla pitää rasti-ruutuun-kyselyä siitä, ymmärsivätkö opiskelijat tietyn kohdan luennosta. Tämä auttaa opetuksen kehittämisessä.

Kuin interaktiivinen paperi

Helppokäyttöisyytensä puolesta TIM on aivan uudenlainen. Kopioi–liitä-toiminnon sijaan se lainaa. Tämä tarkoittaa esimerkiksi tiivistelmän muuttumista automaattisesti, jos alkuperäistä tekstiä muokataan. Jos suomenkielisestä pohjasta tehdään käännös, näkyy siinä merkintä muutoksista. Eri versiot siis ikään kuin keskustelevat keskenään.

TIM muistaa myös käyttäjän lukuhistorian. Tämän avulla dokumentti merkitsee käyttäjälle muutokset, joita juuri hän ei ole vielä nähnyt. Lappalaisen mukaan ominaisuudesta on ollut hyötyä kokouksien asiakirjojen valmistelussa ja opinnäytteiden ohjauksessa.

– TIMissä on myös muita uniikkeja ominaisuuksia. Luentotaltioinneista voi laittaa tehtävän kannalta olennaisen kohdan ohjeistuksen yhteyteen ilman videon leikkaamista, Lappalainen esittelee.

Tämän lisäksi Lappalainen on tarjonnut opiskelijoilleen mahdollisuuden kerätä lisäpisteitä asiasanoittamalla luentovideoita. Katsoessaan luentoja opiskelijat lisäävät tunnisteen siihen videon vaiheeseen, jossa tietystä käsitteestä puhutaan. Asiasanahakemistojen avulla käsitteen merkityksen voi tarkistaa kelaamatta videota edestakaisin oikeaa kohtaa etsien.

Tavoitteena laadukkaampi oppimiskokemus

TIMin tehtäväpohjissa on malleja, joita ei muualta löydä. Esimerkkinä tästä on tehtävä Suomen kartasta, johon raahataan kaupunkien nimet paikoilleen.

Käyttömukavuutta kehitetään jatkuvasti. Tavoitteena on myös täysin esteetön käyttö, jotta TIM olisi kaikkien saatavilla.

– TIM tukee monenlaisia tekotyylejä. Esimerkiksi matematiikassa voi laskut halutessaan laskea paperille, ottaa kuvan ja palauttaa sen TIMiin. Myös kurssinvetäjän työmäärä helpottuu. Itse olen antanut tunnissa palautetta jopa 300 opiskelijalle virtuaalisilla palautelapuilla, Lappalainen kertoo.

Syy TIMin helppouteen on sen lineaarinen malli. Opetuksen, keskustelun ja tehtävät voi koota jatkuvaan muotoon, jossa sivujen kääntely tai linkkien klikkailu ei aiheuta katkosta tekemiseen.

Opiskelijat ovat antaneet hyvää palautetta. Mahdolliset poissaolot eivät sotke kurssin suorittamista, kun TIM joustaa oman aikataulun mukaan. Tämä palvelee myös etänä opiskelevia.

TIMissä kurssinvetäjällä on mahdollisuus seurata opiskelijoiden tekemää itsearviointia oppimistavoitteiden täyttymisestä. Kurssia voi myös pelillistää eli oppimistavoitteita voi asettaa virtuaaliseksi ”poluksi”. Perinteisemmän mallin kannattajalle sama tieto löytyy numeromuodossa.

– Kaikki tämä tähtää laadukkaampaan oppimiseen. Opiskelijoilla on mahdollisuus kommentoida tehtäviä, jos he eivät ymmärrä ohjeita tai niissä on virhe. Tehtävien oheen voi laittaa tarpeen mukaan katsottavia lisävinkkejä. TIMin kautta voi antaa myös vertaispalautetta tai saada tehtävän pistemäärän tietoonsa. Esimerkiksi TIMillä valintakokeensa tekevät tietävät jo salista poistuessaan, kuinka he pärjäsivät, Lappalainen selittää.

Valinta- tai kurssikokeen näkymisestä ulkopuolisille ei kuitenkaan tarvitse olla huolissaan, sillä TIM antaa mahdollisuuden määritellä materiaaliin käyttöoikeudet.

– Toiveissa olisi, että oppimateriaaliin annettaisiin kaikille katseluoikeus. Näin hyvät ideat leviäisivät käyttäjältä ja tiedekunnalta toiselle sekä aikanaan toivottavasti myös oppilaitoksesta  toiseen, Lappalainen kuvailee.

TIMiin voi tutustua sen omalla verkkosivulla. Esittelyitä ja apua käyttöönottoon voi pyytää osoitteesta tim@jyu.fi.

Teksti ja kuvat: Sinikka Kauhanen

Jaa |